Annons

Sony NEX 5n eller Olympus E-PL3

Produkter
(logga in för att koppla)

Skummilover

Ny medlem
Jag står med ena kameran i en hand och den andra i andra handen och kan inte bestämma mig.

Idag använder jag en kompaktkamera som sjunger på sista versen och vill idag ha nåt som har bättre prestanda och har fastnat för den här typen av kamera. Jag har varit runt och tittat och läst och läst och läst men blir inte klokare för det. Det är som med kameror som allt annat, det finns för och nackdelar med alla val, gäller bara att välja vilka man vill ha och vilka man kan leva utan. Dessvärre är det just det jag inte kan och vänder mig därför till expertisen här för att få ytterligare insikt i mitt dilemma.

Som det är nu så har det mest lutat mot NEX:en mycket för att jag gillar hur man tänkt annorlunda när man gjort sin kamera och det verkar som om såna som jag är målgruppen. Jag gillar att den tar bra bilder och det lilla formatet, jag gillar den vinkilnsbara skärmen och jag gillar filmfunktionen.

Jag kommer använda kameran som en vardagskamera, en allt-i-ett, jag kommer mest fota ungarna, semesterbilder osv. Oavsett vilken kamera jag väljer kommer jag för det mesta köra med autoinställningar och jag är inte så intresserad av efterredigeringar om det inte är så att jag får nån riktigt bra bild jag vill printa ut. Jag är heller inte intresserad av andra objektiv än de som följer med, inte initialt, kanske kan jag vilja köpa en pannkaka framöver men inte inititalt som sagt.

När det gäller NEX:en har jag sett när jag jämför bilder på cameralabs.com bland annat att bilder ser väldigt kalla ut, det är en blåaktigt ton och över bilderna, sen när det är inomhusbilder eller bilder i svagt ljus ser bilderna underexponerade ut och färgerna aningen överdrivna. Är det här en fråga om tycke och smak eller något man kan ändra i kameran enkelt och snabbt när man fotar. PL3:an ger varmare, mjukare bilder generellt och bilderna tilltalar mig vid jämförelsen mot Sonyn, däremot ser dom lite suddigare ut och sen ser dom lite bruna ut. Återigen är det här en fråga om defaultinställning?

När det gäller Olympusen så tilltalas jag av designen, känslan i kameran, det snabba autofokuset och att den känns aningen mindre och mer balanserad. Kort sagt jag gillar hur den ser ut och känns.

Det som gör mig konfunderad är hur jag ska tolka de testbilder jag sett och om det är enkelt att ändra de instälningarna i kameran innan jag börjar fota eller om jag är förpassad till efterredigeringar för att få det utseende jag eftersträvar? Sen har jag läst mycket om Sonyns sensor och hur det ger kanonbilder i svagt ljus och just inomhusbilder i svagt ljus kvällstid är rätt viktigt för mig och jag är inte sugen på att använda blixt. Frågan är hur mycket skillnad jag kan förvänta mig mellan kamerorna i dessa förhållanden, är det så att Sonyn är bättre och isf mycket bättre, kommer prestandan på kamerorna i dessa förhållanden påverkas mycket, dvs hastigheten vid fotandet?

Något som är negativt med NEXen jag både läst om och upptäckt är det klickande ljudet som inträffar vid filmning, iof bara när man rör kameran rätt rejält, är det något som påverkar vid "normal" filmning? När det gäller filming hur står sig Olympusen mot Sonyn där? Är det påtagliga skillnader eller är det av akademisk karaktär?

Många frågor jag vet, men det börjar kännas mer och mer förvirrat nu.

Några kommentarer?
 
Du har ju kommit långt i din utvärdering när du känt på båda redan

Bra att du inte har fler händer, så att du hade ännu fler alternativ att välja emellan. Fast Panasonic med sin nyaste GX1 kunde i så fall vara ett tredje alternativ, mer liknande Sonyn eftersom endast Olympus har intern bildstabilisering.

Fördelen med att köpa en kamera med utbytbar optik, är ju att kunna anpassa systemet till behoven, vilket ger storleks-/prestanda-fördelar till Olympus/Panasonic systemet.

http://www.four-thirds.org/en/microft/body.html#i_pen_lite_e-pl3_olympus
http://www.four-thirds.org/en/microft/lens_chart.html
 
Vad ska man skriva?
Att Sony har de bästa stora sensorerna för entusiast- och proffsformaten, APS-C och 135? Att Panasonic och Olympus genom att vara först och störst har det omfångsrikaste utbudet? Att Olympus anses ha bäst JPEG direkt ur kameran?

Det låter inte som om du kommer att nyttja fördelarna hos en entusiastmodell med den större sensorn, varken för efterredigering av bilder eller nyttja alternativa objektiv. Då finns det flertalet bra kompaktkameror med fast optik, som kanske är smidigare.

Själv fotar jag mycket med en kompaktkamera ur högen (Canon S95, Panasonic LX5, Olympus XZ-1) som har en betydligt mindre sensor än de som sitter i spegellösa systemkameror, samt har vänner som tar betydligt fler och bättre videosnututtar med sina iPhone 4S, med en ännu mindre sensor.

Beträffande din frågeställning, så påverkar vitbalansen färgerna, så den sätter du manuellt, använder t.ex. gråkort, eller efterredigerar från råformat. Färgmättnad och kontrast är parametrar du bör lära dig att använda, om du vill bli riktigt nöjd med bilderna.

Inomhusbilder handlar återigen om ljussättning och vitbalans och är nog mer upp till fotografen än kameraspecifikt. Även min lilla kompaktkamera gör bra ifrån sig i befintligt ljus, men det beror väsentligen på att den har så ljusstark optik.

Till syvende och sist handlar det nog mer om fotografens skicklighet, än de förhållandevis marginella skillnader i kameraprestanda, för nöjbart slutresultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.