Annons

Sony Nex-5

Produkter
(logga in för att koppla)

konsumism

Medlem
Hej!

Har precis köpt en adapter för att kunna använda mina Nikon objektiv. Jag vet att man inte får någon mätning, men skulle vilja veta om jag kan få hjälp med att hitta skärpan på skärmen där bak?

Allt Gott!

Peter
 
Hej!
Testa detta: Ställ kameran i P-läge i menyn Fotoläge, välj MF i AF/MF- val i menyn Kamera.
Under menyn Installation leta efter Konturframhävningsfärg och välj tex rött sen kan man ställa in hur styrkan ska vara i Konturframhävningsnivå.
(MF hjälp På, MF hjälptid tex 5 sek)
Då ska du bla kunna fokusera manuellt med dina Nikon linser
Bör funka med senaste uppdateringen om du har NEX 5, med 5N så funkar det utan uppdatering.

//claesse
 
Det är just det jag sa i ovan svar. Fokus Peaking är just det som jag beskrev i mitt inlägg ovan....
: ds
 
Sony nex 5

Hej!

Tycker att 23 USD är lite dyrt, fungerar säkert utmärkt men jag vill bara ha reda på hur manuell fokusering är på Nex 5. Focus Peaking hur/om detta fungerar med adapter till Nikon?
TACK!

Peter
 
Misstänker att du frågar Peter. Jag köpte billiga via Ebay, ett till Minolta MC/MD och ett till Canon FD. Gav med frakt ca 80 kr från HK
Funkar helt ok. Canon FD 85 1,8 med NEX oj oj. Hoppas att nåra fler testar den "kombon"

Har Sony LA-EA2 och testar den just nu och tills nu bara massa + att ge den.
 
Fokus peaking fungerar oavsett adapter eller objektiv, och även utan adapter. Du kan alltså testa det med vilket objektiv du vill. Vad det gör är helt enkelt att det "målar" den del i bilden som har högst kontrast (d.v.s. är skarpast) med en avvikande färg.
 
Misstänker att du frågar Peter. Jag köpte billiga via Ebay, ett till Minolta MC/MD och ett till Canon FD. Gav med frakt ca 80 kr från HK
Funkar helt ok. Canon FD 85 1,8 med NEX oj oj. Hoppas att nåra fler testar den "kombon"

Har Sony LA-EA2 och testar den just nu och tills nu bara massa + att ge den.

Du gillade FD 85mm verkar det som. Har du några bilder? Mycket sugen på den kombon själv.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag brukar göra ett publikt picasa eller flickr album och posta en länk. Det blir enklast.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har problem med att få mina manuella pentax objektiv att fungera på min 5n. Den meddelar att objektivet inte är monterat och jag kommer inte åt MF menyn. Någon som har koll på detta?
 
Hade samma problem med det också i början. Har inte hittat någon annan lösning ännu än att ställa in MF med orginalobjektivet (NEX 18-55) påsatt och därefter montera på det manuella objektivet. Funkar med adapter till MD Minolta och Canon FD så det borde funka med ditt pentaxobjektiv. Testa.
Lite omständigt men som sagt , inte hittat nån annan "genväg". Meny "Kamera" därefter leta upp AF/MF-val och ställ in på MF.
 
I min NEX-7 bor den inställningen under Setup/Release w/o lens = enable. Sedan har jag för mig att man måste in i menyerna med ett NEX-objektiv monterat för att kunna ställa in peaking och sånt. Menysystemet i NEX är inte jättekul ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.