Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-5 istället för Canon 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

paranoiida

Ny medlem
Hej! Jag är en amatörfotograf som står inför ett svårt val (enligt mig själv).
Jag har en Canon 50D som jag köpte i januari, mycket nöjd med den men mina två digitalkameror har båda gått sönder så använder bara min stora "klumpiga" canon överallt. Har inte råd att köpa mig en ny kamera så funderar på att sälja Canon 50D med alla objektiv och tillbehör för att kunna ha råd med en systemkamera i kompaktformat.
Det verkar smidigare i vissa situationer.
Fast jag är osäker på om jag ska köpa just Sony NEX-5 eller någon annan kompakt systemkamera. Är det stor skillnad på Sony NEX-5 och Sony NEX-5N?
Om det är någon som har tips om liknande kameror så skulle det vara kanon!
Priset får helst inte vara mer än 7000kr
/ ida

Självklart är NEX-5n en bättre kamera, utvecklingen går ju framåt.... Men, jag kör en NEX-5 som ett komplement till min D7000 och ja, den håller långt!! Och idag går det ju att få bra paket med både zoomen och pannkakan till verkligt bra pris så... Värt att fundera över. Men sedan är det ju alltid kul att kanske ha det senaste...
Men NEX är helt klart en bra maskin!!

Eftersom det just nu går att få en NEX-5 med 18-55/3,5-5,6 för 3.500 kr och dubbelkitet som inkluderar även ett 16/2,8 för 4.500-5.000 kr (speciellt förmånligt - rekommenderar i första hand dubbelkitet), så blir ju grundrådet att slå till innan dessa erbjudanden försvinner. NEX-3 och NEX-5 tillverkas ju inte längre, de håller som bekant på att ersättas med NEX-C3, NEX-5N och NEX-7.

Annars brukar jag i första hand föreslå NEX-5 till frågare som inte skriver här på Fotosidan - pga de kraftigt nedsatta priserna, och i första hand NEX-5N eller NEX-7 för dem som häckar här. Vi foto-nördar brukar för det mesta tycka att det är värt att lägga till några tusenlappar för att få något ännu bättre... :)

Observera dock att jag därmed inte alls menar att NEX-5:eek:rna skulle vara "dåliga" kameror på något vis. Tvärtom! De ger markant bättre bildkvalitet än någon av de konkurrerande spegellösa kamerorna, oavsett pris. Särskilt ifall man går upp lite i ISO, då sopar NEX:arna golvet med alla de andra. Har själv en liten NEX-3:a och blir själv varje gång överraskad av vilken förnämlig bildkvalitet den lille rackar'n kan åstadkomma! Önskar att jag själv vore en tillräckligt bra fotograf för att kunna göra den full rättvisa... :)

Till sist är det säkert en bra strategi att sälja av din 50D nu, innan begagnatvärdet har fallit alltför mycket. Traditionella DSLR-kameror som denna pressas från den ena sidan av de nya med SLT-teknik försedda kamerorna, och från den andra av de spegellösa som NEX:arna...

Det är alltid bra att vara förutseende, och kunna se och förhålla sig till att just nu skrivs flera nya blad i kamerahistorien.
.

Senast ändrad:
Skaffade själv NEX-5N för några veckor sedan som komplement till min systemare. Jag är mycket imponerad!

Kitzoomen får godkänt. Inte mer. Det saknas trots allt en del i skärpa och kontrast. - Jag väntar på att optiksortimentet utvidgas med objektiv med högre kvalitet... och det kommer att ske framöver.

Varning! för den elektroniska sökaren som kan köpas som tillbehör. Riktigt usel. Första gången någonsin jag returnerat en fotopryl för bristande kvalité.

Ida, checka in följande adress:

http://www.stevehuffphoto.com/2011/...tal-camera-review-a-monster-full-of-features/

När du har läst den är jag rätt säker på att du väljer NEX5n :)

Fast läser man hans entusiastiska test av NEX 7 som kom härom dan kanske det snarare blir den man ska välja...

Ett skäl att ändå välja NEX 5n framför 7 är väl om man gillar att fota i dåligt ljus. NEX 7 är brusigare än 5n på höga ISO med sin 24 Mpix-sensor. Sony borde nöjt sig med samma sensor som i NEX 5n, 16 Mpix räcker mer än väl. Å andra sidan verkar bilderna på låga ISO-tal bli fantastiska. Och kamerans "känsla" att hålla i och kontrollmöjlogheter med tre hjul med valbara funktioner verkar suveräna.

Jag funderar allvarligt på att byta mitt Canonsystem mot någon av dessa.

Tack för hjälpen alltihopa!

Jag har tänkt och klurat hela kvällen igår och morgon idag. Jämför bilder på flickr.com.
Bilder jag faller för är såna som denna http://www.flickr.com/photos/nex-fab/6013569906/in/photostream/ . Fotografen har fotat med en NEX-5 men skriver inte vilket objektiv han fotar med.
Tycker om just bokehn i bakrunden. Har alltid fallit för det men har själv aldrig skapat en sån bild, har läst mycket om vilka inställningar man ska ha, men jag tror att jag behöver ett bättre objektiv för det men är helt vilsen i vad för objektiv.
Har ni några tips på vilka objektiv man ska använda? Eller är det "kört" för mig? Måste jag ha ett som kostar 12 tusen? Hehe, ni kanske tycker det är en superlätt och dum fråga för ni verkar kunna allt om foto, men håller på att lära mig och vill gärna veta.
Tack så mycket

Jag har tänkt och klurat hela kvällen igår och morgon idag. Jämför bilder på flickr.com.
Bilder jag faller för är såna som denna http://www.flickr.com/photos/nex-fab/6013569906/in/photostream/ . Fotografen har fotat med en NEX-5 men skriver inte vilket objektiv han fotar med.
Tycker om just bokehn i bakrunden. Har alltid fallit för det men har själv aldrig skapat en sån bild, har läst mycket om vilka inställningar man ska ha, men jag tror att jag behöver ett bättre objektiv för det men är helt vilsen i vad för objektiv.
Har ni några tips på vilka objektiv man ska använda? Eller är det "kört" för mig? Måste jag ha ett som kostar 12 tusen? Hehe, ni kanske tycker det är en superlätt och dum fråga för ni verkar kunna allt om foto, men håller på att lära mig och vill gärna veta.
Tack så mycket

Jag är tämligen övertygad om att du lugnt, kan välja en NEX-5 med kitzoomen. Många gnäller på den men jag skulle vilja påstå att det är MYCKET glugg för pengarna!! Om just bokehn blir som på din exmpelbild vet jag inte men.... Du kan få ett kort och snyggt skärpedjup, helt klart!
Däremot så är kanske pannkakan ingen superglugg, men helt okej med lite efterarbete.
Och som sagt, man kan ju inte jämföra en optik som kostar 15.000 med en som kostar 2.000 så..... Nedan en länk från ett av mina blogginlägg, där bilderna är tagna med NEX-5 och kitzoomen. Samt ISO 6400!!

http://www.fotosidan.se/blogs/klick/vad-gor-man-med-en-nex.htm

Titta runt på bilder och lita på dina ögon! //Peter-L

För ett porträtt med riktigt snygg bokeh behöver man ett objektiv med lite längre brännvidd än normal, stor bländare och gärna många lameller i bländren för att bakgrundsoskärpan ska bli snyggt rund och inte "kantig". På en APS-C som NEX-5 kanske 50-80 mm är lagom, helst bländare 2 eller större. Fast den där bilden kan nog vara tagen med kitgluggen 18-55, inställd på 55 mm med största bländare. Det är inget dåligt objektiv. Fin bild hur som helst.

jättefina bilder!

Jag är tämligen övertygad om att du lugnt, kan välja en NEX-5 med kitzoomen. Många gnäller på den men jag skulle vilja påstå att det är MYCKET glugg för pengarna!! Om just bokehn blir som på din exmpelbild vet jag inte men.... Du kan få ett kort och snyggt skärpedjup, helt klart!
Däremot så är kanske pannkakan ingen superglugg, men helt okej med lite efterarbete.
Och som sagt, man kan ju inte jämföra en optik som kostar 15.000 med en som kostar 2.000 så..... Nedan en länk från ett av mina blogginlägg, där bilderna är tagna med NEX-5 och kitzoomen. Samt ISO 6400!!

http://www.fotosidan.se/blogs/klick/vad-gor-man-med-en-nex.htm

Titta runt på bilder och lita på dina ögon! //Peter-L

Jättefina bilder! Har du fler som du tagit med Nex-5?

Jättefina bilder! Har du fler som du tagit med Nex-5?

Jag är beredd att hålla med Peter, och jag har själv en hög bilder som nog av många skulle uppfattas som riktigt, riktigt fina.

Allting måste ses i rätt perspektiv; jag är p e t i g och vill ha det bästa. NEXens kitzoom platsar
inte i det översta skiktet, men den är helt ok. Inget skräp, absolut inte - helt ok.

Har testat en NEX-5 någon vecka och det är en förunderlig liten pryl. Ger väldigt bra bildkvalitet och fungerar överraskande bra i flera situationer.

För mig är den dock i princip oanvändbar och sonen har nu fått tagit över kameran. Problemet är att jag har fullgod syn på avstånd men behöver läsglasögon på nära håll. Utan glasögon ser jag inte menyerna på skärmen och med glasögon ser jag inte det jag ska fotografera. Blir ju också väldigt otympligt att behöva ha glasögon för att kunna fotografera.

Hanteringen av en DSLR är så mycket enklare och en riktig sökare (med dioptrijustering) är också betydligt bättre.

Om man kikar runt på sidan lite så kan man lista ut att det rör sig om ett gammalt 55mm objektiv med skruvfattning och f1.4 som största öppning (Cosinon 55/1.4). Det används med adapter och helt manuellt. Samma sak kan uppnås med i princip vilken systemkamera somhelst, även om jag personligen skulle föredra att sätta det på en kamera med större sensor (t.ex Canon 5D, Nikon D700, Sony A850).

Bilder som den du länkar till är ingen anledning att välja NEX över EOS i mitt tycke. Försäkra dig om att du trivs med handhavandet hos NEXen och välj den sedan om den mindre storleken är viktig för dig.

---
För mig är den dock i princip oanvändbar och sonen har nu fått tagit över kameran. Problemet är att jag har fullgod syn på avstånd men behöver läsglasögon på nära håll.
---.
Då kanske du ska ta en koll på NEX-7 när den börjar komma? Vad jag vet kan man välja att få all den information man vill ha i EVF:en, vilket borde lösa ditt problem.

Mycket möjligt att detsamma gäller även för den externa EVF:en till NEX-5N.
.

Skillnad?

Är det stor skillnad på NEX-5n och NEX-C3 eller NEX-5? Tänker mest på bildkvalité och liknande.
Ska iväg och köpa en NEX i veckan men vet inte vilken jag ska satsa på....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar