Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-5 istället för Canon 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

paranoiida

Ny medlem
Hej! Jag är en amatörfotograf som står inför ett svårt val (enligt mig själv).
Jag har en Canon 50D som jag köpte i januari, mycket nöjd med den men mina två digitalkameror har båda gått sönder så använder bara min stora "klumpiga" canon överallt. Har inte råd att köpa mig en ny kamera så funderar på att sälja Canon 50D med alla objektiv och tillbehör för att kunna ha råd med en systemkamera i kompaktformat.
Det verkar smidigare i vissa situationer.
Fast jag är osäker på om jag ska köpa just Sony NEX-5 eller någon annan kompakt systemkamera. Är det stor skillnad på Sony NEX-5 och Sony NEX-5N?
Om det är någon som har tips om liknande kameror så skulle det vara kanon!
Priset får helst inte vara mer än 7000kr
/ ida

Självklart är NEX-5n en bättre kamera, utvecklingen går ju framåt.... Men, jag kör en NEX-5 som ett komplement till min D7000 och ja, den håller långt!! Och idag går det ju att få bra paket med både zoomen och pannkakan till verkligt bra pris så... Värt att fundera över. Men sedan är det ju alltid kul att kanske ha det senaste...
Men NEX är helt klart en bra maskin!!

Eftersom det just nu går att få en NEX-5 med 18-55/3,5-5,6 för 3.500 kr och dubbelkitet som inkluderar även ett 16/2,8 för 4.500-5.000 kr (speciellt förmånligt - rekommenderar i första hand dubbelkitet), så blir ju grundrådet att slå till innan dessa erbjudanden försvinner. NEX-3 och NEX-5 tillverkas ju inte längre, de håller som bekant på att ersättas med NEX-C3, NEX-5N och NEX-7.