Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony lanserar nya kameror, men vilken ersätter A700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har följt Canon 7D-tråden med stort intresse, för jag tror den ger indikationer om kommande kameror, ock vad många kunder efterfrågar, kameran verkar tillverkad för att tillfredställa kunder som vill ha det mesta som möjligt går att få in i en kamera. Märkligt nog har tråden utvecklats till en lovsång över dess FF-broder istället. Af-problemen med den samma, ligger förmodlingen djupt nergrävda under någon gammal sjöbod.

Betyder det att vi har hamnat i ett Status Quo läge. intressantare hade ju varit att se hur kameran klarar sig mot sina APS-C konkurenter. Vilket förmodlingen skulle bli tuffare, och att 7D inte är en säker vinnare, Experterna har väl alltid sedan gammla 5D:s intåg sakt att FF är överlägset den mindre sensorn på alla sätt. Jämförelsen med FF-kameran, vet jag inte riktigt hur man skall tolka. 7D är tydlingen inte problemfri och man läser förvånansvärt många bekymmersamma insändare om kameran.

Jag menar då att förväntningarna på vad Sony tänker släppa känns lite knepigt, 18mp ser inte ut att vara någon jättehit, som jag då tolkar 7D-tråden, superdetaljskärpan försöker dom gräva fram genom att testa olika Raw-program.

På något sätt känns det som modeller som A700 och även A350 fast dom har några år på nacken, fortfarande levererar bilder av hög klass, 500:a serien har inte någon testare ännu tagit tag i med en riktig genomgång, märkligt vad segt det verkar vara med dom modellerna. Får väl så småningen se om rycktena med A750 är riktiga och om det blir FF eller ej. vänl./Bengt.

Det bör komma en konsument FF från Sony, under 2010, troligt pris med kitzoom ca. 15000:-, den skapar öppningen för allmänt intresse för FF formatet!
Canon 7D är bara ett kamerahus i mängden, där tillverkaren försöker tjäna pengar på APS-C formatet, - innan det försvinner från marknaden!
Maxa med funktioner, likt Canon 7D, så tror köparen att detta val var bäst.
Sedan, kommer frågan, var dessa "kryddor" något jag behövde?
 
Tror inte att APS-C försvinner, den är för viktig för normalkonsumenten, mängden billigare optik som trots allt är i klar majoritet hos många, och som jag tror inte gör sig så bra med FF-kamerorna. den dagen när FF är nere runt 7-10000kr så blir det ändå bekymmer med optiken. Dom flesta kameraköpare sitter fast med den optik man en gång valde.

Visst bilder kan tas med billig optik på dyr kamera, men gör man sig inte oförtjänt av den dyrare kameran då i alla fall om man tänker FF. Självklart är billigare FF mycket välkommet. Men konsumenten vill nog inte bara ha starkt nedbantade modeller, dom vill ha det som tex. 7D har fast FF-sensor + lite till, bättre filmfunktion osv, det är vad jag tror för egen del. /Bengt.
 
Foto gav 7D överdådigt med beröm, följande fokus är makalös. Årets bästa kamera. Tror ni att ersättaren till A700 kan matcha denna toppklassade kamera. //Bengt.
 
Hur kan en kamera med en så liten sensor kallas för årets bästa kamera? En kamera som dessutom har/har haft problem med kvalitén ...

Ja.. Dom menar väl inom APS-C segmentet. Läser man 7D-tråden så kanske ca. ett 10-tal (har inte totalkollat) som ständigt återkommer i tråden. i Sonytrådarna är vi nog ännu mindre, med det i åtanke så blir inte bilden alltid så klar över en kameras olika kvaliteter, det kan också ge en skev bild även av andra märken. över en längre tid växer ofta en annan bild fram. A900 är ett bra exempel på detta, då jag märkt att även fotosidans potentater efter vad blir det nu ca. året berömmer A900:ans färgförmåga, sökare, att skyffla 24,5mp med 5b/s att kameran mer och mer framstår som otroligt välbyggd.

Tiden har lärt mig att man nog måste kolla 3-4 testsajter minst för att få en klarare bild av kameran som intresserar. Det märkliga som jag ser det så träffar oftas foto rätt upp till 85-90%. A700 fick rekommenderas, senare fick den tangerar proklass, A900 toppklassad av Foto. Vänl.//Bengt
 
Foto gav 7D överdådigt med beröm, följande fokus är makalös. Årets bästa kamera. Tror ni att ersättaren till A700 kan matcha denna toppklassade kamera. //Bengt.

Vem tycker du, att jag skall kontakta hos Sony i Japan?
Lämna gärna några namn och telefonnummer, till deras försäljningsavdelningen, så att jag kan ge ett seriöst svar, senare i veckan, tack.
 
Vem tycker du, att jag skall kontakta hos Sony i Japan?
Lämna gärna några namn och telefonnummer, till deras försäljningsavdelningen, så att jag kan ge ett seriöst svar, senare i veckan, tack.

korridor på japanska betyder, lång trång gång. men är väl ingen ledtråd kanske. men jag tror den kan bli ruskig Nya A750, men kommer den fortfarande bara ha en korsformig i mitten, och inte få LV, då vete tusan vad jag gör. 300 meter väster om mig ligger letälven. /Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.