ANNONS
Annons

SONY lanserar 3 ny dSLR kameror nästa år

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=25143619

"MinoltaSpain has been present in Sonimagfoto realized in Barcelona, Spain.
In the Sony press conference were revealed interesting innovations.

The first one is that Sony does not have intention of solving the problem with the grip. Simply in Europe this function will not be available for the A-700.

Another interesting point is that Sony tries to attract the feminine public and for it they will develop accessories and suitable colors for it. So it is possible to see pink bodies or something similar in the future.

But the most interesting thing is that the next year, Sony will present three new DSLRs. One is the already announced professional camera. Other one will be the new A-100 and the third one, they have not indicated of what range it will be, but it is suspected that it can be of a lower level than the A-100 to compete with the Nikon D40.

Another point is the recently agreement signed with Zeiss for the manufacture and development of diverse lenses. They want to go up to a whole of 40 in the next two years, mostly made by Zeiss (nowadays Sony have 24 lenses).
For more information: http://minoltaspain.com
I am sorry, it is in Spanish.

To see photos from the A-700 and of Sonimagfoto: http://minoltaspain.com/foros/index.php?Topic=5649.0
Regards,
Juan "

Detta bådar bra :)

FLagship modellen samt ersättaren till A100 var ju redan kända, men en budget modell ala Nikon d40 var inte känd, för mig iaf.

Kristoffer Fagerlund skrev:
"...
But the most interesting thing is that the next year, Sony will present three new DSLRs. One is the already announced professional camera. Other one will be the new A-100 and the third one, they have not indicated of what range it will be, but it is suspected that it can be of a lower level than the A-100 to compete with the Nikon D40.
...
Juan"

Detta bådar bra :)

FLagship modellen samt ersättaren till A100 var ju redan kända, men en budget modell ala Nikon d40 var inte känd, för mig iaf.
Mina fetningar i quoten

Jag hoppas-hoppas-hoppas att det faktiskt är Sony som öntligen byter begrepp från Flagship till Professional. Därmed torde allt snack om en möjligt 1,3-crop dö ut.

ondjultomte skrev:
Another interesting point is that Sony tries to attract the feminine public and for it they will develop accessories and suitable colors for it. So it is possible to see pink bodies or something similar in the future.

Ska man ta fram bil- och hockeymotiv till killarna också? Det låter riktigt fånigt. Jag tror knappast en seriös, kvinnlig fotograf blir mer attraherad av en rosa kamera. Och med DSLR-kameror riktar man väl sig ändå till de lite mer seriösa fotograferna, oavsett om det handlar om insteg eller proffsgrejer?

Nej, den satsningen borde Sony kunna göra på mobilkameror istället.

ondjultomte skrev:
Angående färger så får vi nog inte se en "rosa" kamera, det vore helt befängt, däremot har de tänkt mycket på designen.

Jo, nog har de tänkt på designen. Av de kameror som jag "provhöll" innan jag köpte min a100 var det helt klart en faktor i mitt val. Inte kanske så mycket för utseendet, utan för hur den ligger i handen. Samt de två hjulen som gör att man nästan aldrig behöver hålla på och klicka in sig i menyerna.

Men hur skulle man då göra en design som lockar specifikt de kvinnliga fotograferna?

J Tjerneng skrev:
Jo, nog har de tänkt på designen. Av de kameror som jag "provhöll" innan jag köpte min a100 var det helt klart en faktor i mitt val. Inte kanske så mycket för utseendet, utan för hur den ligger i handen. Samt de två hjulen som gör att man nästan aldrig behöver hålla på och klicka in sig i menyerna.

Men hur skulle man då göra en design som lockar specifikt de kvinnliga fotograferna?

Mindre, a700 är mindre än 40d t.ex. samma sak med a100.
Rundare former etc. Ja nått sådant :)

Läs i länken ovan jag postade om deras designfilosofi.

Kristoffer Fagerlund skrev:
A900 borde inte ha crop 1.0 pga SSS men nära 1.0.
...
Har inte tankarna voltat för Dig nu Kristoffer? "A900 borde inte ha crop 1.0 pga SSS men nära 1.0"? Sony har envist försökt sälja budskapet; "SSS-framen blir så stor att det kanske inte kommer att gå att få in en FF-sensor i ett "normal- stort" hus - och, btw, det är inte en Pro model, utan en Flagship model vi talar om".

Om a900 inte får crop 1,0 ( = FF ), utan nära 1,0, så gör det väl marginell skillnad i storlek på SSS-framen. Att ta den i sin nuvarande utformning ( D5/7D & nuv a1/700 ) må vara omöjligt, men denna låsning är för mig totalt gåtfull. Konstruera om den, om den nu blir för stor i sida/höjd.

Tre modeller nästa år a900, a300 och a100. löser problemet med en haltande line up;

• a100 - aggressivt prissatt instegsmodell
• a300 - efterlängtad ersättare till a100/KMD5D
• a700 - efterlängtad ersättare til KMD7D
• a900 - FF Pro modell - Top of the Line

Det som stör mig lite, är risken med ett kort designavstånd mellan a100 och a300, såvida man inte bestämmer sig för att beefa a300 en aning så att den inte överskuggar a100. Den motsatta vägen känns förödande - en "renrakad" instegsmodell? Näh.

tannler skrev:
Har inte tankarna voltat för Dig nu Kristoffer? "A900 borde inte ha crop 1.0 pga SSS men nära 1.0"? Sony har envist försökt sälja budskapet; "SSS-framen blir så stor att det kanske inte kommer att gå att få in en FF-sensor i ett "normal- stort" hus - och, btw, det är inte en Pro model, utan en Flagship model vi talar om".

Om a900 inte får crop 1,0 ( = FF ), utan nära 1,0, så gör det väl marginell skillnad i storlek på SSS-framen. Att ta den i sin nuvarande utformning ( D5/7D & nuv a1/700 ) må vara omöjligt, men denna låsning är för mig totalt gåtfull. Konstruera om den, om den nu blir för stor i sida/höjd.

Tre modeller nästa år a900, a300 och a100. löser problemet med en haltande line up;

• a100 - aggressivt prissatt instegsmodell
• a300 - efterlängtad ersättare till a100/KMD5D
• a700 - efterlängtad ersättare til KMD7D
• a900 - FF Pro modell - Top of the Line

Det som stör mig lite, är risken med ett kort designavstånd mellan a100 och a300, såvida man inte bestämmer sig för att beefa a300 en aning så att den inte överskuggar a100. Den motsatta vägen känns förödande - en "renrakad" instegsmodell? Näh.

? Nej, vart är mina tankar fel?

bildcirkeln måste vara tillräckligt stor för att en FF sensor ska kunna kompensera för rörelser, Sedan resonerar andra att även även lite större prisma speglar och lite annat krävs för SSS vid ~FF.

Det är alltså svårt med SSS vid FF, men en liten cropfaktor på 1.25 eller något skulle ge utrymme för SSS.

<suck>

Sony själva har sagt att SSS inte är något problem med "FF". AS/SSS fungerar med DT-objektiv på APS-C husen trots små bildcirklar, speglar och slutare.

/Andreas

Jag har inte sett specifikationer för a900, däremot rykten från personer som har haft rätt tidigare.

Har du mer info så dela gärna med dig.

ondjultomte skrev:
? Nej, vart är mina tankar fel?
...
Jag hävdar för det första att Du blandar ihop utlyst bildcirkel ( = det som tecknas av objektivet ) med avbildad bildcirkel ( = diagonalen på sensorn ). I bilden nedan finns avbildade bildcirklar för APS-C-sensor i rött, 1,3-crop-sensor i blått och 135-fim i grönt. Till detta kommen en utlyst bildcirkel i svart ( 135- film ). Som Du ser finns det "marginal" för SSS att arbeta i.

( Jag har valt att inte ange mått, då jag inte har tillgång till det exakta måttet på den utlysta bildcirkel i objektiv för 135-5. Illustrationen är dock måttsatt och därmed är prportionerna korrekta - med reservation för den svarta cirkeln. )

För det andra; Speglar och prisma påverkar inte den avbildade bildcirkeln annat än i det fall man använder fast spegel ( för att öka frame rate, eller skapa LiveView ). Då skulle man kunna labba med stråldelning, men jag tror att det är en svår teknik.

Bilagor

• bildcirklar.jpg
    bildcirklar.jpg
    55.3 KB · Visningar: 486
Senast ändrad:
Det har publicerats några bilder på nätet, tagna med en Minolta 7 med DT-objektiv och de uppvisade de förväntade vinjetteringarna, men bara i hörnen. Av detta drar jag slutsatsen att den utlysta bildcirkel är någonstans i närheten av 1,3-crop, dvs. närmare Ø35mm snarare än under Ø30. Detta leder i sin tur till antagandet att den utlysta bildcirkel är 20-25% större än den avbildade, vilket i sin tur leder till slusatsen att för 135-objektiv är den drygt Ø50mm.

Hur stor bildcirkeln är på ett objektiv, varierar från konstruktion till konstruktion. På zoomobjektiv förändras den dessutom oftast (alltid?) med brännvidden.

Och om ett hörn på sensorn går utanför bildcirkeln under halva exponeringstiden, så får du ett stegs vinjettering i det hörnet. En skarp vinjetterad bild är att föredra framför tvärtom IMO

/Andreas

Andreas Långström skrev:
...
Och om ett hörn på sensorn går utanför bildcirkeln under halva exponeringstiden, så får du ett stegs vinjettering i det hörnet. ...
Va? Det förutsätter väl att man zoomar under exponeringen och det får väl ändå anses som en relativt sällsynt teknik.

Nej, men om antiskakrörelsen av sensorn för den utanför bildcirkeln. Det är ju därför folk tjatar om att det inte skulle gå att göra FF antiskak. Men så länge sensorn börjar i mitten vid exponeringen så är det ju bara en del av tiden ett hörn eventuellt inte blir belyst, och altså blir det ju inte helt svart, utan bara lite mörkare.

Det största ingenjörsmässiga problemet med SSS som jag ser det är att det blir svårare och svårare att klara av höga frekvenser ju högre vikten på sensorn blir. Men jag har ingen aning om man är ens i närheten av gränsen för vad "piezo-motorerna" klarar av. Den ökade vikten var ett av pessimisternas huvudargument för att AS skulle vara omöjligt att skala upp från de små sensorerna i KM's A-serie till APS-C, men det gick ju ganska bra...

/Andreas

Andreas Långström skrev:
Nej, men om antiskakrörelsen av sensorn för den utanför bildcirkeln. Det är ju därför folk tjatar om att det inte skulle gå att göra FF antiskak. Men så länge sensorn börjar i mitten vid exponeringen så är det ju bara en del av tiden ett hörn eventuellt inte blir belyst, och altså blir det ju inte helt svart, utan bara lite mörkare.
...
Rätt - tänkte inte hela vägen, lite lätt fixerad vid objektivet - hrmfph.

Jag förstår inte invändningarna; Scale up är bara ett sätt att konstruera, redesign årecis lika vanligt. Piezomotorer klarar förvånansvärt stora laster och höga frekveser.

Det restes invändningar om att det inte skulle fungera på vibrerande underlag, men det gör ju ingen annan kamera heller.

Appropå SSS, om man nyttjade de stora bildciklarna från FF objektiv och en APS-c sensor borde man kunna åstakomma en riktigt bra SSS

Svängrum finns det ju i alla fall, men frågan är vad "de" ska sikta på? Höga frekvenser och små amplituder, eller låga frekvenser och stora amplituder? Stora acceleration blir det vilket fall som helst. Idealet är ju en AS/SSS som "klarar allt", men en sådan tror jag blir svår att göra bättre än den är idag.

För mig är pulsslagen ett gissel, både som tävlingsskytt och fotograf. Jag använ- der i sort sett samma avtryckateknik, men med armbågarna mot bröstet - nåja, kroppen - går pulsen igenom när jag hittar optimalt stöd. Jo, jag har stativ, både tri- och monopod, med ibland blir det handhållet likt förb.

Jag fattar inte nåt av det ni pratar om.. jag hoppas bara att Sony släpper en FF kamera i vettig prisklass. Ett utgångspris omkring det 5D kostar i USA nu vore lagom.. $2300.. i svenska kronor blir det 15.500 ungefär... då antar jag att det är exkl. moms..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar