Annons

Sony läggar ner allt DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ett sådant besked skulle dimpa ner en annan söndag så vore det väl tvärtom läge att röja runt o köpa billig optik till befintliga gluttsnäppor ;-)

oj oj oj, du skrämde mig rejält där! mitt internet var segt och när jag fick mailet och tryckte på länken så hann jag både få upp en puls på 200 och börja tänka på vad jag skulle göra med min utrustning och komma fram till att jag nog ska köra nikon nu istället.
Men, det var ju lite underhållade ja :)

oj, gick också på det, först (via beskedet om inlägget till min mejl).
Blir livrädd. Har ju köpt (för min del) ganska dyr optik sista tiden.

nä då, känner mig numera väldigt trygg med Sony, om det bara kunde hända saker LITE snabbare. Och så ser jag fram emot en fullformatare. Då kommer jag faktiskt köpa den (om den ej blir dyrare än runt 25 000 - 30 000 kr)

Dock har jag ej meddelat sambon ännu.

christianhylse skrev:
oj, gick också på det, först (via beskedet om inlägget till min mejl).
Blir livrädd. Har ju köpt (för min del) ganska dyr optik sista tiden.

nä då, känner mig numera väldigt trygg med Sony, om det bara kunde hända saker LITE snabbare. Och så ser jag fram emot en fullformatare. Då kommer jag faktiskt köpa den (om den ej blir dyrare än runt 25 000 - 30 000 kr)

Dock har jag ej meddelat sambon ännu.

Haha, vad du har börjat öppna upp plånboken på sistone då. Kommer ihåg för ca. 9-10 månader sedan när du sa att du inte tyckte att något objektiv var värt 7000:- (var ang. det 80-200 HS som såldes på blocket), förmodar att du inte tycker så längre? :)

Men jag ska inte säga så mycket själv, för ett år sedan tyckte jag att 2000:- var mycket för ett objektiv, nu för tiden går man och sneglar på sådana som kostar 10 gånger så mycket...

Sambo-problematiken känner jag igen, men det brukar lösa sig tids nog. :)

Jag snackade med Sonykillen på Elmia igår och fick också tillfälle att klämma på kameran lite. Den kändes helt okej. Jag blev dock lite förvånad när jag fick se ett 300mm 2.8-objektiv från Sony stå där.

Jag frågade representanten hur stor marknad det kan vara för ett fast 300mm 2.8-objektiv till en semi-budget kamera och det hade han lite svårt att svara på annat än att en proffs-DSLR från Sony var "på väg"...

$6000 är väl rätt mycket pengar för en glugg till en kamera som ligger i samma segment som kanske D70s/400D/D80(?)

daniel:
kan tänka mig att hosta upp 4000 till 6000 kr för ett objektiv om det är ett bra sådant.
Dock kommer jag aldrig pröjsa 25 000 kr för ett. Folk gör vad de vill med sina pengar, men det är inte realistiskt för mig, som simpel släktkalas- och (entusiastisk) hobbyfotograf att betala så mycket för en bild. Har svårt att tänka mig att man får fem gånger bättre bilder med Sony 80-200 F/2.8 än med ett begagnat Sigma 80-200 F/2.8 (eller 70-200, minns ej omfånget).
Vet att man inte riktigt kan jämföra så och jag tycker mycket väl att även en amatörfotograf kan pröjsa 25 000 för ett objektiv. Finns ju folk som lägger 1200 spänn på krogen helg efter helg, till exempel. Eller de som köper bilar för en halv miljon.
Men en 5500 till 6000 skulle jag betala för ett 200mm F/2.8 om jag fick tag på ett i bra skick. Börjar tycka om fasta brännvidder mer om mer.
Känner inte att jag har behov av ett 80-200 när jag fick tag på en beercan (som överraskade mig stort och detta trots att jag hade hört alla lovord. ÄNDÅ blev jag positivt överraskad.)
--
(ok, vet att 80-200 F/2.8 ÄR mycket bättre, men i min värld INTE typ 10-12 gånger bättre, om vi räknar att jag gav 700 kr för ölburken och ett begagnat Minolta 80-200 kostar MINST 7500-9000 kronor. Troligtvis mer i dag. Och jag behöver inget vit glugg att gå omkring och glänsa med.)

och så har jag förresten ett Tokina 80-200 F/2.8 sedan tidigare, men det lutar nog åt att jag säljer det framåt senvåren. Ska bara köra några skogsrace med det först.
---
(förresten - såg ni att en beercan gick för 2 200 kronor på tradera för någon halvtimme sedan! ja, jisses...)

Nu var det inte just 70-200 som jag menade att du ville ha utan det var min egen referens, men det känns ganska olikt dig att lägga 30 000:- på en kamera, den är ju förmodligen inte 7 gånger bättre än den begagnade 7D:an som du har nu heller.

christianhylse skrev:
(ok, vet att 80-200 F/2.8 ÄR mycket bättre, men i min värld INTE typ 10-12 gånger bättre, om vi räknar att jag gav 700 kr för ölburken och ett begagnat Minolta 80-200 kostar MINST 7500-9000 kronor. Troligtvis mer i dag. Och jag behöver inget vit glugg att gå omkring och glänsa med.)

Varför då köpa en 200mm? Den är förmodligen inte 8 gånger bättre än beercanen som du köpte och dessutom så behöver du ju inte en "vit glugg att gå omkring och glänsa med".

Nog skulle man bli bra förvånad om inte Sony släpper ett gäng fräscha DSLR-kameror väldigt snart. Bara en enda kamera släppt (A100) som dessutom är till 95% en Minolta-kopia känns inte helt up-to-date.
När är nästa stora pryl-event i fotobranschen? PMA2008?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto