Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony eller pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
guideline skrev:
eller är de för svårt för en nybörjare? fast samtidigt vill jag ju lära mig vill inte känna att jag får ut för lite av min kamera efter ett år vilket verkar vara fallet om man köper en instegskamera typ nikon D40
Om fpt är något som verkar bli ett intresse på lång sikt så tror jag att en D40 blir för begränsat i längden. En K20D är inget dumt val. Sen kan du också titta på Samsung GX20. Det är samma kamera men något billigare. Åtminstone var GX10 Billigare än K10D. Pentax K200 har också väderskydd och är den första instegsmodellen som är så pass påkostad.
 
David,
hur skall vi på FS Forum kunna avgöra vilken, Sony eller Pentax, som passar dina behov?
Gå till en välsorterad fotoaffär, där kan du känna vilken kamera, som passar DIG bäst.

Svaren från ägarna till en Sony D-SLR eller en Pentax D-SLR, blir alltid subjektiva, - mitt märke är bäst...
Ofta påstår även andra, som aldrig använt någon av de två D-SLR, Sony och Pentax, att just den ena är bäst, men de vet inte varför, - jo det står så fototidningarna ...

Bara för man kan läsa om tekniken inom foto innebär inte att man har någon erfarenhet!

Många sitter uppkopplade, i timmar, på Internet, läser allt om foto och kameror, kan allt om tekniknyheter, - hinner sällan använda sin egen kamera.

Är det fotografering?
 
Jag skulle tveklöst välja sony, och det är baserat på att jag provat k10d tillsammans med ett gäng olika pentax orginal gluggar, och de flesta av dem visade ganska grov pf vilket diskvalificerar pentax för min del. Har även provat a700 med diverse sonygluggar med bättre resultat. Dock stannar jag vid canon då jag trivs bättre med stabilisering i objektiven..
 
guideline skrev:
är pentaxen så tätad att om man har en tätad glugg på så går den använda i regn eller kraftig dimma?

Du behöver inte ens en tätad glugg. Kit-objektivet har jag använt flera gånger med min K10D i upp till 50 min i regn helt utan problem. Tätningen på Pentax
kamerorna är verkligen välgjord. Nu har jag en DA*16-50mm som är tätad, har dock inte haft den i regn än. Men om K10D + otätat klarade vanligt regn felfritt...vad klarar kombon tätat hus + tätat objektiv? Monsunregn?
 
Martin-B skrev:
Du behöver inte ens en tätad glugg. Kit-objektivet har jag använt flera gånger med min K10D i upp till 50 min i regn helt utan problem. Tätningen på Pentax
kamerorna är verkligen välgjord. Nu har jag en DA*16-50mm som är tätad, har dock inte haft den i regn än. Men om K10D + otätat klarade vanligt regn felfritt...vad klarar kombon tätat hus + tätat objektiv? Monsunregn?

Det bevisar väl snarare hur mkt ett otätat system tål. Själv fotar jag också i regn, använder då gärna en IF glugg, med en 400D i ganska bra ösregn, fungerar bra. Men om du ska hålla kameran under en vattenkran som Jesper gjorde i sitt E-3 test så bör den nog vara lika tätad.

Så mitt svar blir, om du ska utsätta kameran för regn så behöver du inte ens ett tätat kamerahus.
 
Allemyr skrev:
Det bevisar väl snarare hur mkt ett otätat system tål. Själv fotar jag också i regn, använder då gärna en IF glugg, med en 400D i ganska bra ösregn, fungerar bra. Men om du ska hålla kameran under en vattenkran som Jesper gjorde i sitt E-3 test så bör den nog vara lika tätad.

Så mitt svar blir, om du ska utsätta kameran för regn så behöver du inte ens ett tätat kamerahus.
Man tar dock en risk varje gång och det är inget tillverkaren rekomenderar.
 
Allemyr skrev:
Det bevisar väl snarare hur mkt ett otätat system tål. Själv fotar jag också i regn, använder då gärna en IF glugg, med en 400D i ganska bra ösregn, fungerar bra. Men om du ska hålla kameran under en vattenkran som Jesper gjorde i sitt E-3 test så bör den nog vara lika tätad.

Så mitt svar blir, om du ska utsätta kameran för regn så behöver du inte ens ett tätat kamerahus.

Så säger de flesta som valt ett otätat hus. Roligt - så länge kameran inte dör. (Ja, jag har haft otätade kameror som dött av regn)
 
Yupiteru skrev:
Så säger de flesta som valt ett otätat hus. Roligt - så länge kameran inte dör. (Ja, jag har haft otätade kameror som dött av regn)

Okej, visste inte att det var så vanligt att tycka så om sina otätade hus. Upplever många som väldigt försiktiga.

Jag rekommenderar inte någon annan att utsätta den för tuffa tag, men gör det själv då och då under tillfällen som kräver det.

Det tidigare inlägget syftar mer på alla som springer runt med otätade objektiv och som tyckte att det var högsta prioritet vid köp att kameran skulle vara vädertätad.

Men visst, snart kanske min 400D rasar, vem vet.

Men man prioriterar olika. Du (björn) har säkerligen andra erfarenheter kring kamerahus som gett med sig pga regn, så din prioritering skiljer sig säkerligen mkt från min.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.