Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony eller Nikon med tanke på sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen har vi ju den ändlösa diskussionen om vilket som är bäst, antiskak medels sensorförflyttning eller antiskak i gluggen. Givetvis påstår Nikon och Canon att det är bäst att ha det i gluggarna, medan Sony påstår att det är bättre att ha det i huset. Vilka som har rätt har jag ingen aning om.

Å andra sidan så bryr jag mig inte speciellt mycket om antiskak, äger i dagsläget inget objektiv som har det (har ägt några, men sålt av dem). Det känns inte högprioriterat för mig. Men skulle jag av någon konstig anledning få för mig att köpa ett nytt tele så skulle inte IS kännas som en prioritet. Faktorer som skärpa, ljusstyrka, kontrast och färgåtergivning känns för mig viktigare än antiskak.

Köp den kamera som känns bäst för dig. Avseende det ändlösa mantrat att Sony har dyrast objektiv stämmer det på vissa men inte på andra. Sortimentet utökas hela tiden och det finns många bra Minolta gluggar på begagnat marknaden. Förkasta inte Sony enbart för att det just nu finns flest Nikon/Canon ägare eftersom saker och ting förändras.

Det bästa idag är att alla kameror är bra. Vissa kameror är bättre på vissa saker och sämre på andra men det finns ingen digital systemkamera idag som är dålig. Har man bara en kamera som känns skön i hand (vilket är en helt personlig sak, ingen kamera passar alla) och som man trivs med så blir fotandet mycket roligare.

källe skrev:
Funderar på att köpa en systemkamra ,
men ju mer man läser och tittar på olika märken ju mer rådvill blir man.
Har fastnat för Sonys a700 och a350 men så fick jag låna en Nikon D40 som var hyffsad.
Så jag kollade lite priser och data och tydligen måste man välja en D300 för att få sensorrengörning ? Verkar lite svagt.
Har tänkt bygga upp en bra utrustning från början,så det är ju lite svårt att bara välja ett märke och sedan vara nöjd.
mvh stefan

Hej,

nu kanske inte sensorrengöring är avgörande för vad du väljer. Men om du tittar på Nikon så har ju den nya D60 som ersätter D40x sensorrengöring

mvh

Fredrik

Ibland undrar jag om folk har glömt hur det var på filmtiden. Då var ju damm ett seriöst problem som krävde tidskrävande retuschering, olika på varenda ruta...

Glömt?
Många har de senaste åren startat, sin hobby, med en digital kamera, med nära noll-koll på vad en analog kamera är för något.
Rengöring av sensorn gör min märkesverkstad helt gratis, faktiskt, men vill inte gå ut med det offentligt.
Bara tanken, att välja en D-SLR, om det nu är en Sony eller en Nikon eller något annat märke, enbart på grund av sensorrengöring, måste vara totalt fel.
Handhavandet, hur kameran är att hålla i, lätt att förstå menyerna, bra optik, självklart det viktigaste, men det fattar väl alla, eller?

Walle skrev:
Å andra sidan så bryr jag mig inte speciellt mycket om antiskak, äger i dagsläget inget objektiv som har det (har ägt några, men sålt av dem). Det känns inte högprioriterat för mig. Men skulle jag av någon konstig anledning få för mig att köpa ett nytt tele så skulle inte IS kännas som en prioritet. Faktorer som skärpa, ljusstyrka, kontrast och färgåtergivning känns för mig viktigare än antiskak.
Det är pga detta som jag tycker det är så bra att ha bildstabiliseringen i kameran, då behöver man inte tänka på det när man väljer objektiv.

Att bestämma vilket märke av kamera man ska köpa baserat på sensor rengöring tycker jag är rent vansinne. Alla slr kameror får damm, oavsett om de har sensor rengöring eller inte. Det är mest ett marknads knep för lathundar.

sensor rengöring

Tack och hej!
Har förstått att det är som du säger, men det
är så mycket olika saker att sätta sig in i
eftersom det var ett tag sen man hadde en systemkamra.
Min första och enda som jag haft var en Canon AE-1
som jag köpte 1978. På den tiden valde jag bara mellan kamera eller moppe.
mvh stefan källander

Hehe det var ju ett tag sedan!

Jag rekommenderar dig att kolla priser på objektiv som du vill ha för de olika märkena. Kameror kommer och går men det är objektiven du gifter dig med. Jag gjorde ett misstag när jag köpte minolta grejer för jag hade ingen aning om hur seriös jag skulle bli med mitt fotande, så de objektiv jag ville ha sen fanns inte att få. I alla fall inte till vettiga priser. Så jag fick byta system, lite kostsamt och jobbigt. Så kolla upp alla objektiv för respektive märke det är det viktigaste tycker jag.

Lycka till med ditt framtida fotande :)

Du skratar lite daniel

Det var stort på den tiden, Moppe skulle ju alla ha
Men jag kommer inte ihåg riktigt hur det kom sig,
Canon AE-1 måste ha marknadsförts stenhårt för den skulle alla ha fick vänta ett par veckor innan den kom hem.
det gick en massa film den sommaren ,jobbade i en kiosk och fick lön i form av storpack med diafilm.
kollade din utrustning och den var nog lite mer än vad jag kan lägga ut på ett bräde.
Verkar som du kör mest med zoom objektiv.

Ja jag föredrar zooms, mest pga av att det underlättar komposition av fotona. För bildkvalité så föredrar jag fasta objektiv självklart, vilket jag också kommer att skaffa i framtiden men just nu har jag annat jag vill lägga pengarna på istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar