Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
Jag gjorde en Babelfish översättning från Sonys japanska sajt. Det handlar om Sonys "Expectation" och kom upp på deras sajt den 30/5 2006.

Här kommer den "fina" översättningen.

SONY will succeed the Konica Minolta property, receiving the information that, it develops the digital single-lens reflex camera, the expectation increased some camera probably will come out first. ' The Yaku island ' and ' Okinawa ' and so on, concerning the 35mm edition camera, old Minolta make α 7 and regularly using the single-lens reflex camera and the lens α 9 and the like it meaning that the interest boils now intimately, those about of some quality such as function and design come out, even by your, it does. The lens of the α series can use with the digital single-lens reflex camera whose SONY is new, so the shank. When you hear, that know-how of the Konica Minolta single-lens reflex making is succeeded after all at SONY, as the person who participates to the photograph, it is easy to know as an image, in addition also a sense of relief there is whether some product is born. Charm of the Konica Minolta single-lens reflex camera first for me ease of use. Every type operation is easy to do entirely and, also holding was good. Also the lens being attractive, in the wide angle lens it is sharp to every nook and cranny and, in the telelens it becomes dim and taste is very beautiful. When such Konica Minolta policy is taken over to SONY, being to become the feeling that funny so is, it does this. That when you say, why, for me therefore SONY "the enterprise which gives the surprise" is.

If SONY it may propose the method of enjoying where the photograph is new.
The digital single-lens reflex camera of SONY if, "it can do also such a thing certainly, it is! You feel that "with the surprise which is said is not different is given. For example, I have produced to project the photograph which was photographed to "BRAVIA" of the liquid crystal hi-vision television. There is many a thing which is seen with sliding show don't you think? is. Letting flow music, you see with everyone. As for this, you think that it is method of enjoying where the photograph is new. The photograph which was photographed with the digital single-lens reflex camera, not only seeing, in the same way as music and image is projected to the tv picture with small display of the personal computer as an interior. You can call such pleasure, only the SONY proposition which is professional AV, probably will be. It is the conception which it is not possible, easily to the camera manufacturer. If SONY method of enjoying where the photograph which is not so far even from now on is new is proposed, probably will be and, the conception which until now is not being, you think that you propose in the kind of form where it can accept the user easily. Of course as I if, expectation, that not only you are surprised and, you make the digital single-lens reflex camera and the lens which can be used even with the professional cameraman, doing, now the sushi, in addition SONY when that is possible, also conviction has done.
Because feeling is taken to the photograph, while enjoying, we want taking.

This is my private thought, but already being to think that it has come to the rather good place, it does the quality of the digital single-lens reflex camera. As a manufacturer, in the future it keeps being able to point to what coloration, or how it keeps strengthening gearing such as print, is not to become topic, probably will be? On the one hand, they seem like me, because the side which takes function as a digital single-lens reflex camera already is sufficient reason, then using that, how you take what, it becomes, don't you think?. In the photograph with animated picture there is quality and the impact which cannot be expressed. It is you find the subject where "power" of that photograph is transmitted, how take that.
Perhaps the people who hold the feeling that it probably will enjoy the camera in earnest, due to the fact that the digital single-lens reflex camera of SONY is born, increase. You call to such people, method of taking which I am skillful the photograph, or if you assume that there are times when we would like to convey don't you think? it means that "feeling is taken to the photograph". Truly, it meaning that feeling appears in the photograph, it does. If is returned, while enjoying, the reverse side takes this, you can take the splendid photograph, also you can say. The SONY "reliance impression", "enjoyment", "you are surprised" in such sense and, the corporate identity such as "refinement" and so on when taking the good photograph, carries out very important role, probably will be. You have expected to the appearance of new digital single-lens reflex camera "α" greatly.

Länk till den japanska sidan...

mvh/Ove

Det är inte lätt att automatöversätta...

Men nu kom en (i mina ögon) trovärdig person med info om alpha-100

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1035&message=18685328

Jag citerar:

SONY Alpha 100

10.2 million effective pixels (10 Megapixel) APS-C size CCD Sensor
•Anti-dust protection system
•Super SteadyShot in camera body (switchable)
•Dynamic Range Optimiser
•BIONZ Image Processing Engine
•Maximum sensitivity: 1600 ISO equivalent

•2.5” 230K pixel Clear Photo LCD Plus Screen with AR coating and Clear Processing for image review and function navigation

•Compatibility with Sony α-mount system lenses, including Sony G lens and Carl Zeiss optics

•Bright Optical Viewfinder with Spherical Acute Matte screen, 20mm eye relief, 0.83x magnification, dioptre adjustment and EyeStart Autofocus.

•High-speed Autofocus with 4 focus modes: Single-shot AF; Direct Manual Focus; AF Automatic; AF Continuous
•Ultra wide AF area with 9 local focus points and central cross-hair sensor
•Centre-weighted, Spot and 40-segment honeycomb pattern metering mode
•Depth of Field preview

•Mode Dial for one-touch selection of exposure shooting modes: AUTO; Programme; Aperture Priority; Shutter Priority; Manual; plus 6 Scene Modes (Portrait, Landscape, Macro, Night View, Sunset, Sports / Action)

•White Balance adjustment: AWB and 6 preset WB modes with manual colour correction, Colour temperature manual selection with additional 19-step magenta/green compensation, Custom setting
•High Speed Continuous Advance Shooting up to 3 fps

•Burst shooting: JPEG unlimited, 6 frames RAW, 3 frames RAW+JPEG (dependent on memory card speed)

•Advanced flash modes as high synchronization speed, rear flash, wireless functions and slow synch direct button access on camera
•Ambiance and flash separate exposure compensation scales

•1600 mAh Lithium ion battery with STAMINA technology for up to 750 shots from single charge (CIPA measurement, 50% usage of built-in flash)

•Built-in Flash plus support for multiple flash modes (Wireless, Slow Synchro, Rear Synchro)
•Dimensions: 94.7 x 133.1 x 71.3 mm (L x W x D)
•Weight: 545g (without battery)

•CF media slot compatible with Type I/II (MicroDrive) media; supplied MemoryStick DUO adapter

•Supplied image editing software: (1) Image Data Converter SR Ver.1.1 (2) Picture Motion Browser

Det har figurerat två datum för den officiella pressreleasen av den nya Alpha. Både 5:e och 6:e juni. Men de här uppgifterna verkar någorlunda trovärdiga. De här uppgifterna har också figurerat ett tag så det kanske kan komma några småjusteringar till den officiella pressreleasen. Det som är mest intressant är Dynamic Range Optimizer. Det ska bli kul att se hur de löst det och om det funkar tillfredställande. Det jag är orolig för är brusförhållandet på höga iso-tal, ny när man ökat på antalet pixlar. Sedan kan man undra om färgdynamiken håller måttet. Det ska bli intressant och se, man kanske funderar i onödan ;0))

Jag väntar mer på ett besked om uppföljare till 7D, en 7DII eller en 9D. Min 7D har nu passerat 25 000 exponeringar så ett nytt hus är väl läge att införskaffa inom ett år. Min 7D får gå tills den lägger av, jag är faktiskt mycket nöjd med den. Visst, det finns saker att förbättra på den men på det stora hela funkar den utmärkt för mig.

mvh/Ove

Hoppas bara att de behåller uppsättningen med rattar och knappar på kamerahuset istället för att gömma alla inställningar i menyerna...

Tycker 7D är exceptionellt lätt att hantera när man väl lärt sig var allt finns. Skulle bli galen i att behöva ta kameran från ögat om man ska göra snabba förändringar i menyerna. Som det är nu är det bara att pillla med rattarna samtidigt som man tittar i sökaren.

Men verkar inte just sökaren bli mindre än 7D? har inte 7D 0.9x förstoring medan den förväntade har 0.83x?
Men den kanske är likvärdig 5D, vet inte hur sökaren är på den.

/Petri

Den nya Alpha-100 (om den nu kommer att heta så) är mer en ersättare för 5D. Det florerar en massa rykten om att en ersättare för 7D kommer till senhösten. Hur den kommer att se ut och specifikationer vet man inte. Mest troligt är att man behåller det mesta från 7D, eftersom Sony föll pladask för användarvänligheten och ergonomin på 7D.
Låt oss hoppas att det får förbli så.

mvh/Ove

En del har sett, i Tyskland, den kommande Sony Alpha ?D, före lanseringen får absolut inget komma ut, utseende, spec. eller namn!
Drömma kan andra göra, om sina personliga förväntningar, men om några månader kommer den ut, dock inte förrän till aug/sept.
Nästa modell, mera avancerad, planerad lansering under 2007.
De två husen är båda framtagna ursprungligen av K-M.
Att den kommande Sony Alpha ?D är en i grunden K-M 5D, med annan bildsensor av 10 Mp, det har i FS Forum framförts hur många gånger som helst, märkligt att det aldrig tar slut med denna gamla nyhet ...

Jag börjar bli mindre och mindre orolig för Sonys övertagande av KM.
Om specifikationerna stämmer för den kommande "Sonyfierde" 5D så ser det ut att bli en mycket kompetent instegsmodell som ingen KM frälst borde bli besviken på.
Den stora frågan är vilken nivå Sony tänker lägga sig på i framtiden.
Om nästa kamera ligger i 7D klassen dvs semipro så räcker det för mig men man vill ju att det ska finnas proffshus också. Dels för att man vill kunna drömma men även för märkets anséede och status.

Jag är enbart intresserad av vad det kommer att finnas för modell för mig att byta till när min D7D lägger sig. Den ska vara ergonomiskt ännu bättre än D7D samt tekniskt & bildkvalitetsmässigt kunna mäta sig med det bästa i klassen eller vara bättre.

Instegsmodellen är dock mycket viktig för märkets fortlevnad & utveckling, på DSLRsidan alltså. Huruvida en proffsmodell behövs är jag inte så säker på, KM sålde ganska så bra av de två DSLR-modeller de hann med, mest då av D5D & om man tittar på analogsidan så hade väl Dynax 9 en period när den sålde litegrann men nån storsäljare blev den ju aldrig & jag är inte så säker på att proffsmodellen är ett måste för varumärkets skull.

Nu vet man ju inte vad Sony tänkt sig. Många verkar tro att dom aldrig kommer att kunna komma in på en mer proffsinriktad marknad och huruvida dom satsar på den beror ju på vad det kan ge för vinst. Vi får inse att kameramarknaden svängt mycket under årens lopp & om man tittar långsiktigt så kan Sony mycket väl bli hur stora som helst, dom kan även misslyckas?

Det är ju trots allt så att det tillkommer nya fotoamatörer dagligen & de flesta av dem bryr sig nog inte så mycket om vad det står på kameran & vissa av dem kommer även att börja fotografera professionellt.

Inget sker i en handvändning men beroende på hur Sony resonerar så kan dom mycket väl vara störst på DSLR-marknaden inom en tioårsperiod, dom kan även vara bland de minsta.

Vi får se...

//Larsa

tozz skrev:
Missade alla det mest viktiga?
Sony G och Carl Zeiss gluggar...
Du kan inte förvänta dig något typ som i Nikons fall. Blir då kanske nytillverkade gluggar med Carl Zeiss namn på & det är väl kul men knappast nåt att gå i taket för då jag anser att det då många gånger mest handlar om ett namn. Men ok, de kompakter som haft CZ-märkta gluggar har ju ofta varit optiskt bra men inte sådär speciellt fantastiskt...

Vad som är intressant är inte namnen på objektiven utan om man tillverkar nya objektivmodeller & breddar utbudet.

//Larsa

.Z. skrev:
Du kan inte förvänta dig något typ som i Nikons fall. Blir då kanske nytillverkade gluggar med Carl Zeiss namn på & det är väl kul men knappast nåt att gå i taket för då jag anser att det då många gånger mest handlar om ett namn. Men ok, de kompakter som haft CZ-märkta gluggar har ju ofta varit optiskt bra men inte sådär speciellt fantastiskt...

Vad som är intressant är inte namnen på objektiven utan om man tillverkar nya objektivmodeller & breddar utbudet.

//Larsa
Säger vem?
Tror inte CZ kommer att stämpla sitt namn på produkter de inte är nöjda med, sen är det ju lite äpplen och päron att jämföra kompaktkameror med system...

Jag är väldigt intresserad av namnen, G-gluggar talar för kvalité, och det är kvalité, inte kvantitet som väger tyngst hos mig iaf.

Men som med allt annat är detta bara pappersinfo, väntar dock med spänning på de riktiga testerna.

tozz skrev:
Säger vem?
Jag säger det:) Nikons kameror är mer kompatibla med MF-objektiv & jag antar att du närmast tänker på de Carl zeiss MFobjektiv som släppts till Nikon, något sådant till KM ser jag som uteslutet & att tillverka dem i AF med KM-fattning är inte att tänka på. Man ska aldrig säga aldrig men nog vore det i så fall en smärre sensation då jag antar att de skulle kosta astronomiska summor i AF-tappning...

Däremot så kanske man bygger några zoomar med CZnamn & det kan nog bli intressant då all ny optik till KM är välkommet. Jag har inte järnkoll på var all denna CZ-optik som finns på kompakter & mobilkameror är tillverkade men att börja jämföra dem eller nytillverkade zoomar med gamla klassiska CZ-konstruktioner vill jag inte göra än om dom förmodligen håller en hyfsad kvalite p.g.a. kvalitetskontrollen som du nämner.

Jag bryr mig i & för sig personligen inte om mamnen på objektiven eller var de är tillverkade & det är väl bara att avvakta & se hur det blir...

//Larsa

.Z. skrev:
Jag säger det:) Nikons kameror är mer kompatibla med MF-objektiv & jag antar att du närmast tänker på de Carl zeiss MFobjektiv som släppts till Nikon, något sådant till KM ser jag som uteslutet & att tillverka dem i AF med KM-fattning är inte att tänka på. Man ska aldrig säga aldrig men nog vore det i så fall en smärre sensation då jag antar att de skulle kosta astronomiska summor i AF-tappning...

Jag skall inte säga något om hur verklighetsanknytet detta är, annat än att filen denna data kommer från verkligen finns på en *.sony.com -adress.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=18702103

/Andreas

.Z. skrev:

Jag är inte nödvändigtvis ute efter CZ-objektiv, utan undrar mer generellt: varför kan man inte göra MF-objektiv som funkar med KM? Är det ljusmätningen som strular?

Man kan ju köra AF-objektiv i manuellt läge, så man borde kunna köra MF-objektiv i manuellt läge?

Minolta har väl elektrisk bländarstyrning, så minimum är väl att man i så fall stoppar in en liten solenoid för det. Annars finns det väl knappast något som hindrar det. Sen är ju inte CZ nybörjare på autofokusobjektiv heller. Nyare Contax t ex.

Ok möjligt att man skulle kunna lösa det men vad jag menar är just det att det verkar finnas en sån övertro på CZ bara för namnets skull, har själv kört CZ på mellanformat & vet styrkan men jag är bara lite skeptisk mot nytillverkade zoomkonstruktioner med ett "vackert" namn på & att dom då automatiskt skulle vara bättre. Tycker personligen att Carl Zeiss sålt sin själ lite när dom gett tillåtelse om sitt namn på mobiloptik, ungefär som Ducati som låter Fiat tillverka en Fiat Panda Monster:)

Vi får väl se vad som händer & om det skulle bli så att man gör en CZ-satsning som till Nikon så kan jag i så fall inte se det på nåt annat sätt än att Sony satsar våldsamt högt!

//Larsa

Där ser man. Eftersom de har en nykonstruerad bajonett utgick jag bara från att de hade skippat mekaniska linkage.

Enligt dendär listan är där iaf en CZ 135mm/1.8 och en 85mm/1.4 så om den stämmer är det inte speciellt uteslutet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar