** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony AF DT 16-105 vs Sony CZ 16-80

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tänkte ev. byta upp mig till ett bättre standardzoom för APS-C.

Vilket är bäst, Sony 16-106/3,5-5,6 eller Zeiss 16-80/3,5-4,5?

Har fått känslan av att bägge har bra IQ. Att Zeissen inte är samma klass byggmässigt som andra Zeiss-objektiv, men att den ger marginellt bättre skärpa.

Sony 16-105 är något ljussvagare, men har ett bättre omfång och är bra byggt och zoomar helt internt, vilket jag uppskattar.

Ungefär lika stora och tunga, bägge 62 mm. filterdiameter och skiljer inte speciellt i pris (CZ en dryg tusenlapp dyrare).

Jag har ingen egen erfarenhet av någon av dessa, så jag tar gärna emot tips från er som har.

/Mats

Står det och faller mellan de Du listat, så skulle jag välja 16-80ZA - MEN min erfarenhet av 16-80ZA är mycket dålig. Jag har gjort tre försök att få ett rimligt bra exemplar, men efter två returer lämnade jag in det tredje också och avstod.

Strax efter skaffade jag a900 och nu fungerar mina gamla Minolta glas som de ska - de är ju gjorda för 135-formatet.

Hej!
Har själv ett 16-105, så du fattar säkert vilket jag rekommenderar.
Nåja, Zeissen har aningen bättre kantskärpa vilket man ser om man kollar 100% men jag tyckte skillnaden var så marginell att jag hellre ville ha dom extra 25mm istället. Ska bara ett objektiv med och man har hyggliga ljusförhållanden är det den som åker med. Riktigt bra allround!
Men den internzoomar inte, om vi nu syftar på samma sak. Objektivet blir ju längre ju mer du zoomar och fälls ut i två steg...

Mvh
Danne

Båda objektiven har IF ( Internal Focusing ), vilket gör att frontelementet inte roterar vid fokusering eller zoomning - däremot storleksförändras båda vid zoomning; 16-80ZA från 83 till 122 mm och 16-105DT från 83 till 135 mm.

Jag har sett en hel del bilder från DT 16-80/3.5-4.5 ZA, sedan jag för ungefär två år sedan rekommenderade en bekant att köpa detta objektiv.

Det värsta med att rekommendera ens bekanta att köpa fina objektiv är förstås att de sedan kommer hem med finare bilder än jag själv kan klara... :)

Har sett bilder även från Sony DT 16-105/3.5-5.6. De är väldigt bra (har inte hört någon som är missnöjd med detta objektiv), men jag tycker ändå att när man jämför dessa bilder med bilder tagna med Zeiss-objektivet, så finns där en karaktär som lägger dessa klassen över bilderna från Sony-gluggen. Den är förvisso på intet sätt dålig, men för att tävla med en Zeiss-glugg så torde det krävas ett G-objektiv, vilket ju denna Sony-glugg inte är. Finsmakarna ser att Zeiss respektive Minolta/Sonys G-objektiv har OLIKA karaktär, men båda ligger i den absoluta toppen (har för egen del inte kunnat göra denna jämförelse - såväl Zeiss som Minota/Sonys G-objektiv ligger bortom min ekonomi).

När det gäller mekanik, däremot, så har det aldrig varit några problem med Sony-objektivet, eller något annat Sony eller ZA objektiv heller för den delen vad jag vet, med undantag av just detta Zeiss/Sony 16-80 mm objektiv. Vilket gjorde att det snabbt uppstod två läger - den ena (mindre gruppen, som tannler tillhör) svor över det, och den andra (större) fullkomligt älskade det. Jag tror inte att det existerar något 5x zoom i världen som kommer i närheten av detta objektivs bildkvalitet. Klagomålen som fanns i början minskade efterhand, och på senare tid har jag inte läst om några klagomål på denna Zeiss-glugg överhuvudtaget.

Jag visste om dessa båda Hate/Love-grupper när jag rekommenderade min bekant att köpa denna Zeiss-glugg, men vågade ändå göra så eftersom jag också visste om att ifall man fick en "sur citron" så bytte Sony ut den direkt utan något som helst gnäll. Det behövdes inte i hennes fall, eftersom hon fick ett perfekt exemplar direkt.

Hon har vunnit lite tävlingar med det, och fått bilder publicerade i tidningar. :)

Blir Zeiss-gluggen inte mer än 1.000 kr dyrare för dig än Sonyn, så är det enligt min uppfattning ingen som helst tvekan - köp Zeissen!

Senast ändrad:
...
... två läger - den ena (mindre gruppen, som tannler tillhör) svor över det, och den andra (större) fullkomligt älskade det. ...
...
Hatar det? Inte då. Jag älskar det. Det ger mig alla argument som behövs för att behålla 25 år gamla objektiv som väger närmare kilot. ;D

Jag har nyligen gjort ett fjärde försök att skaffa ett 16-80ZA ( denna gång till en god vän ) men trots ganska högt serienummer, var det exemplaret lika kasst som de tre jag provat tidigare för egen räkning - ett av elementen satt snett, så bilden var oskarp på höger sida och skarp på vänster. Kvalitetsarbetet på "Tomteverksta'n" måste nog ses över - serievariationerna är på tok för stora och nu känns det som om alla kvarvarande exemplar i butikerna är Svarte Pettrar som åker runt-runt tills någon arm sate går hem med det utan att inse vad som ligger i lådan.

Jag har personligen svårt att förstå hur Zeiss vågar äventyra sitt renommé på detta sätt. Det är ju inte scheisse-billigt precis, trots att det är rätt modest prissatt för sin prestanda - om man nu får fatt i ett vettigt exemplar vill säga.

Hatar det? Inte då. Jag älskar det. Det ger mig alla argument som behövs för att behålla 25 år gamla objektiv som väger närmare kilot. ;D
....
Haha! Ursäkta att jag placerade in dig i fel grupp... :)

...
Jag har nyligen gjort ett fjärde försök att skaffa ett 16-80ZA ( denna gång till en god vän ) men trots ganska högt serienummer, var det exemplaret lika kasst som de tre jag provat tidigare för egen räkning - ett av elementen satt snett, så bilden var oskarp på höger sida och skarp på vänster.
...
Tråkigt att höra. Det kanske kan ligga till just som du förmodar - att de fina exemplaren snabbt blir bortsnappade, och sedan blir det kvar bara en grupp kassa exemplar, som valsar runt hela tiden.

...
Jag har personligen svårt att förstå hur Zeiss vågar äventyra sitt renommé på detta sätt. Det är ju inte scheisse-billigt precis, trots att det är rätt modest prissatt för sin prestanda - om man nu får fatt i ett vettigt exemplar vill säga.
Ja, det är svårt att förstå att inte mer har gjorts mycket snabbare för att fixa detta.

Står det och faller mellan de Du listat, så skulle jag välja 16-80ZA - MEN min erfarenhet av 16-80ZA är mycket dålig. Jag har gjort tre försök att få ett rimligt bra exemplar, men efter två returer lämnade jag in det tredje också och avstod.

Strax efter skaffade jag a900 och nu fungerar mina gamla Minolta glas som de ska - de är ju gjorda för 135-formatet.

Står och faller gör det egentligen inte. Grejen är att Scandinavian Photo har bägge dessa begagnade/demoex till rimligt pris och jag tycker det är bra att köpa från butik med garanti, men ändå lite billigare. Tänkte köpa ett vidvinkel där och köper man två objektiv på samma gång kan man få lite rabatt.

Har själv en A850 också och i huvudsak använder jag fina fasta objektiv till den, men till A550 så vore det smidigt med ett större zoomomfång än 18-55SAM , som i övrigt är ett väldigt bra objektiv, till "vardagsfoto". Kanske blir att jag kompletterar med ett 55-200SAM istället, som är ett fantastiskt bra objektiv och dessutom är lätt och billigt också.

Tack alla för tipsen. Hade sedan tidigare förstått att just denna Zeiss-optik inte är lika hög klass på som de andra stora Sony CZ-objektiven. Ska prova det noga i butiken.

/Mats

Skaffa dig ett Tamron 17-50 f2,8 till din A550 Mats.. Hyfsat skarpt på f2,8 så det går att använda med den bländaren.. Och i övrigt ett bra alroundobjektiv dessutom.. Samt för vettiga pengar dessutom.. Och det är så pass skarpt så du kan klippa ur rätt hårt utan bilderna går sönder.. Och på sätt och vis "fungerar" det praktiskt även om man gärna haft lite mer än 50 mm..

Står och faller gör det egentligen inte. Grejen är att Scandinavian Photo har bägge dessa begagnade/demoex till rimligt pris och jag tycker det är bra att köpa från butik med garanti, men ändå lite billigare. Tänkte köpa ett vidvinkel där och köper man två objektiv på samma gång kan man få lite rabatt.

Har själv en A850 också och i huvudsak använder jag fina fasta objektiv till den, men till A550 så vore det smidigt med ett större zoomomfång än 18-55SAM , som i övrigt är ett väldigt bra objektiv, till "vardagsfoto". Kanske blir att jag kompletterar med ett 55-200SAM istället, som är ett fantastiskt bra objektiv och dessutom är lätt och billigt också.

Tack alla för tipsen. Hade sedan tidigare förstått att just denna Zeiss-optik inte är lika hög klass på som de andra stora Sony CZ-objektiven. Ska prova det noga i butiken.

/Mats

Vad blev det för objektiv ?
Sitter och funderar på en CZ.... men blev lite skeptisk efter vad jag läst i tråden?
Inte så lätt att testa i affären väl?

En annan fråga.
Antag att man köpte en CZ på ett MediaMark kan man byta dett på ett annat??

Någon som har erfarenhet av byten på MM på grund av dålig optisk kvalitee?

Jag vet inte vad som specifikt gäller på MediaMarkt, men det jag har sett är i alla fall att Sony direkt byter ut detta Zeiss 16-80 mot ett nytt ifall någon klagar på kvaliteten. De är uppenbarligen medvetna om att det har kommit ut en del "citroner"...

Du kan ju alltid fråga MM och säga hur det är - när denna glugg är OK hopsatt (vilket trots allt är det normala) så är det ett fantastiskt objektiv, men att det finns en viss procent av dem som är tydligt sämre och icke acceptabla, och då vill du förstås kunna få det utbytt mot ett som är som det ska.

Så får du höra deras strategi. Ev. kan de ha öppet köp.

Vad blev det för objektiv ?
Sitter och funderar på en CZ.... men blev lite skeptisk efter vad jag läst i tråden?
Inte så lätt att testa i affären väl?

Det blev ett CZ16-80, fast inte det exemplaret som Scandinavian Photo hade, utan jag hittade ett annat privat på Blocket för 5000 kr. Var också lite tveksam först efter kommentarerna här, så jag hörde mig för lite om säljaren och kunde efter samtal bekräfta att han var en "riktig fotograf" med höga krav och hade haft det sen nytt tillsammans med A700 och hade nu köpt en A900

Objektivet är i perfekt skick och det presterar utmärkt. Perfekt skärpa över hela zoom och bländarregistret och ingen antydan till bak eller framfokus och färgerna är mycket fina.

Nu blev det som sagt inte det från Scandinavian Photo, men jag pratade med dom innan angående att kunna testa just pga. spridningen mellan olika ex. och dom hade full förståelse för det och erbjöd "öppet köp" en vecka även på ett begagnat objektiv, så där finns ett "riskfritt" begagnat exemplar om du vill ha ett tips.

Innan jag köpte Zeissen så skaffade jag faktiskt ett Tamron 17-50, men gillade det inte så jag gjorde mig av med det igen. Gjorde iofs inga djuplodande tester av bildkvaliten, den är säkert bra, men jag trivdes helt enkelt inte med känslan i det, samt att zoomomfånget är för litet.

En bra finess med CZ 16-80 är att i AF-läge så låses fokuseringsringen så att den snurrar inte när AF arbetar. Det är dock ett litet spel på c:a 1,5 mm. i vridningen av fokusringen när man ändrar riktning även i MF-läge, vilket är lite störande. Helt oviktigt för mig för jag använder i stort sett alltid AF. Har inte anmärkt på det för jag tror att det tillhör modellen och att det inte är mitt exemplar som är felaktigt, men jag ser gärna en bekräftelse eller dementi av detta från någon annan som har ett likadant objektiv. Det har också samma filterdiameter, 62 mm, som 70-300G.

Tror nog att jag blivit väldigt nöjd med 16-105 också, men eftersom jag har 70-300G som alltid är med täcker jag in hela området och jag inbillar mig i allafall att CZ 16-80 är aningen bättre optiskt ån 16-105 så jag är väldigt nöjd.

Kunde dock önska att det var aningen ljusstarkare, det går över till f4 redan vid 20 mm. och f4,5 vid 35 mm. Däremot upplever jag det skarpt även vid största bländare, så i jämförelse med vissa 2,8-objektiv som ändå måste bländas ner flera steg för att få skärpa så är det bra ändå. Har läst ett rykte om att det ska komma en uppdaterad variant med f2,8 över hela området och SSM AF-motor, det vore onekligen rätt bra!

Kalla mig gärna fåfäng, men jag måste säga att jag gillar stilen på Sony's originalobjektiv starkt! Den finradiga räfflingen i fokus och zoom-ringarna, finishen i de svarta stål och plastdelarna, fönstret med fokusavståndsskalan, bajonetten för motljusskyddet, de oranga detaljerna och inte minst Zeiss-loggan eller G-märket. :), det gör att jag trivs mycket bra med dem. Jag har gjort mig av med alla Minolta, Tamron och Sigma och har nu ett komplett system som jag är extremt nöjd med och har allihop samma fina känsla.

Sony DT 11-18, CZ 16-80, Sony 50/1,4, Sony 70-300 G SSM, A550, några blixtar och tillbehör, allt förpackat i en perfekt anpassad Lowepro-väska där allt får plats. Det är en njutning och allting funkar så perfekt tillsammans och passar ihop.

Jag har iofs. också ett lite udda Sigma 70/2,8 EX DG Macro i samlingen som jag just nu har utlånat. Tror jag gör mig av med det och skaffar ett Sony-Macro med längre brännvidd istället. Visserligen ger det fina färger och är knallskarpt redan vid f2,8, men den mörkgrå ytfinishen i nån sorts sammetslack är hemsk tycker jag och konstruktionen av motljusskyddet av metall som skruvas fast i filtergängan är fullständigt idiotisk. Dessutom är det svårt att putsa fronlinsen som sitter försänkt och man kommer fysiskt alldeles för nära vid Macro, så att det blir snudd på oanvändbart på t.ex. levande insekter. (Och så har jag ett roligt Samyang 8mm. FishEye som tyvärr råkat för en liten "olycka", men funkar fint ändå).

Ursäkta utvikningen, men jag ville illustrera att förutom den optiska kvaliten så är de yttre attributen också viktiga faktorer för mig, så det överväger även om t.ex. Tamron-objektivet är ljusstarkare. Finns säkert andra som tycker precis tvärtom.

/Mats

Senast ändrad:
Får väl försöka testa det och höra om byte?
Så det var du som köpte den ? Undrade var annonsen tog vägen :(
Känner att jag behöver ett normal zom. Har nu bara ett 17-35 och det räcker inte då dottern tog 17-70

Men du har ju ett Sigma 24-70 f2,8 macro??? Ett sådant skulla jag vilja testa till min A850....

Bor du långt ifrån Olofström?? Tänkte om man kunde få testa ditt med några testbilder...

Hej
Jo har ett 24-70. Dock är 24 lite högt. Det är även lite stort....
Har även ett 28-135 Minolta som är stört skönt

Köpte dem ör en FF. Blev dock en A700 innan

Bor i växjö. Du får gärna prova det. Är dock inte så lä'tt att träffa just nu.

//Rikard

Å fasen.. Han vet jag ju vem det är.. Han har ju en A850 han också.. Så då kan jag fråga honom direkt hur vad osv han tycker om det..

tackar för vinken..

Scheisse ... jag ramlade dit...
Blev ett CZ16-80 på Media Markt....
SKa prova om det ät ok........ lätt orolig
Enligt försäljaren får man pengarna tillbaka av MM eller det utbytt justerat av SONY om det är problem med det (typ oskärpa)
Han sa att man kunde lämna in det på hemmaorten.... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar