ANNONS
Annons

Sony AF 50 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

rickard_s

Medlem
Har varit ute efter ett Minolta 50mm 1,7 ett tag nu, men dessa går ju för överpris på Tradera, runt 1500 kr får man ju punga ut med. Dessutom har jag förstått att de kan vara över 20 år gamla. Därför har jag istället börjat kika på ett Sony 50mm 1,4. De kostar ju visserligen mer än det dubbla, men det kanske är värt det för att få ett helt nytt med aningen bättre bländare? Kom gärna med synpunkter angående detta.

Dessutom har jag hört rykten om ett Sony 50mm 1,7 i framtiden, finns det någon som vet om det stämmer?

Tacksam för svar.

1500 är verkligen överpris för en 50/1.7, de ligger normalt på 500-1000kr för ett i bra skick, att de kan vara runt 20 år gör inget, jag hade tidigare ett 50 1.7 Orginal, som tillverkades mellan 85 och 90, det fungerade perfekt.
Vad du behöver se upp med med så gamla objektiv är att ibland kan olja från mekaniken leta sig in på bländaren och gegga igen den, det är dock inte så svårt att rengöra, men helst vill man ju slippa.

Om Sony 1.4 är värt pengarna eller inte kan ju bara du avgöra, fördelar med det är 1. helt nytt 2. ljusstarkare 3. cirkulär bländare (det har även 50/1.7 RS) 4. D-funktionalitet 5. bättre antireflexbehandling.

Det finns inga bekräftade rykten om vilka objektiv som kommer.

rickard:
köp från ebay i stället (ebay.de eller ebay.co.uk),
priserna där är lägre, 800 till 1000 kr, vilket är rimligt i sammanhanget,
dock tycker jag att det här är ett objektiv som faktiskt ÄR värt 1500 kr, om vi ser till bilderna
gluggen producerar...

vill gärna ha ett helt nytt 50mm F/1.7 (har första eller andra versionen av F/1.4) och tycker det är mycket märkligt att Sony inte fixar ett sådant. De är ju väldigt populära och med en rimlig prisnivå (1200 kr, kanske?) så skulle gluggen sannolikt sälja bra.
har ALDRIG hört talas om någon som varit missnöjd med ett 50mm F/1.7, om det nu inte varit fel på gluggen.

christianhylse skrev:
vill gärna ha ett helt nytt 50mm F/1.7 (har första eller andra versionen av F/1.4) och tycker det är mycket märkligt att Sony inte fixar ett sådant. De är ju väldigt populära och med en rimlig prisnivå (1200 kr, kanske?) så skulle gluggen sannolikt sälja bra.
har ALDRIG hört talas om någon som varit missnöjd med ett 50mm F/1.7, om det nu inte varit fel på gluggen.

Det är ingen omöjlighet att få tag på nya 50/1.7:eek:r, i mer civiliserade länder där fotoaffärer faktiskt har lite grejer inne finns ibland BNIB exemplar av äldre objektiv i affärerna, farsan köpte en ny 50/1.7 RS i Tyskland, och jag har en nästan helt ny 50/1.7 RS som jag köpte med min analoga Dynax 7.

Gällar att vara ensam från alla som vill ha ett och vara på rätt plats vid rätt tillfälle.. hittar du ett så för guds skull va tyst om det :p

Med tanke på att folk betalar ca 14000:- för nya 85:eek:r och 35:eek:r så är ju inte 4000:- egentligen så värst mycket för ett så skarpt och ljusstarkt objektiv om du känner att 50mm är rätt brännvidd för dig. Men är inte ekonomin på topp så köp på ebay som har nämnts tidigare, bra mycket billigare än på tradera.

Var ett Sony f1.8 som det var spekulationer kring men det är ingen mening att gå och vänta på ett sådant så länge som det bara är spekulationer.

Största skillnaden mellan f1.4 och f1.7, förutom aningens mer ljusstyrka, sägs vara att f1.4 är helt skarp vid f2 medans f1.7 är helt skarp först vid f3.5. Men när jag hade min f1.7 så var det inget som jag led av iaf

Tack för era synpunkter, kom gärna med fler.

Har kollat runt en del på ebay och ska fortsätta med det. Tyvärr skickar ju inte alla till Sverige. Hittar jag ett Minolta 50/f1.7 billigt slår jag till, annars blir det kanske Sony-objektivet iallafall.

Sony AF 50mm/1,4 är identisk med Minolta Rokkor AF 50mm/1,4!
Minoltan AF kom ut i handeln 1985.
Vidare är Minolta Rokkor AF 50mm/1,4 även till optiken identisk med Minolta Rokkor MF 50mm/1,4.
Minoltan MF kom ut i handeln 1973.
Detsamma gäller för Minolta Rokkor MF 50mm/1,7, alltså först årsmodell 1973.

50mm/1,4 är inte på något sätt bättre än sin något ljussvagare variant 50mm/1,7, på 1,4 är den mycket tunn i upplösningen, taskig kontrast, flera linser än i 1,7 optiken, något tyngre, tre gånger så dyr.

Sony kommer säkert ut oxå med en 1,7 variant, bara att "märka" om från Minolta till Sony.

För mig är inte ljusstyrkan fördelen med 50/1.7, utan den grymma skärpan och färgåtergivningen. Använder gluggen uteslutande till porträtt då 50mm på APS-C sensor blir en ganska omöjlig brännvidd för allround foto. Och vid normala porträtt så behövs ju oftast massor av ljus ändå, så...jag tror inte jag skulle utnyttja en 1.4...men, ja...det är så jag använder den ialla fall. Det finns ju mängder med porträttvarianter så...

Lite kuriosa...Lyckades lägga vantarna på ett helt nytt 1.7 i New York för lite drygt 100 dollar förra året.

"Grattis, det här är förmodligen New York's sista 50/1.7 som säljs ny..." bedyrade det glada butiksbiträdet. Sant eller inte...den fanns inte kvar i den butiken efteråt ialla fall...

benganboy skrev:
Hej kolla tradera där finns 3-4 st 50/1,7,ett som avslutas om ca 4 timmar ligger på 400 just nu

Objektivet som ligger på 400 är trasigt (olja på lamellerna), och jag är tyvärr inte tillräckligt händig för att fixa det. I övrigt har jag full koll på allt på Tradera. ;)

det är mitt trasiga objektiv!
synd att det var trasigt, men nu verkar det få en ny köpare ändå.
själv köpte jag det i paket från USA (tillsammans med lite annat skoj), totalt 580 spänn för paketet, inklusive frakt från Ohio.
--
köpte dock ett 1,7 från england från sommaren, 800 kr inkl. frakt. Var i nyskick. Sålde det när jag köpte ett F/1.7, ångrar mig lite då jag vill ha båda, det ena som backup. Så bra (OCH prisvärda) är det här objektivet.

Om någon skulle vara intresserad av att veta, så har jag faktiskt fått tag i ett Minolta 50/1,7 till ett rimligt pris nu. 970 kr på Tradera känns nästan som ett fynd! :)

rickard_s skrev:
Om någon skulle vara intresserad av att veta, så har jag faktiskt fått tag i ett Minolta 50/1,7 till ett rimligt pris nu. 970 kr på Tradera känns nästan som ett fynd! :)

Får väl ses som ett riktigt fynd för att vara på Tradera iaf. :) Grattis, om du inte lider av brännvidden som jag uppfattade som det enda negativa när jag hade mitt så kommer du nog att få mycket glädje av det.

Tur att man var tidigt ute och köpte ett 50 1.7 innan hysterin tog vid på allvar. Köpte mitt på tradera för 900kr drygt en månad innan jag fick min Alfa =)

nja,
ett sånt fynd var det inte,
ca 1050 spänn med frakt och då vet man ju inte ens om det är ok. Har tyvärr stött på för många 50mm med oljiga lameller senaste halvåret, trots att säljarna påpekat att objektivet är i mycket bra skick.

går att hitta 50mm F/1.7 för 900 kr, inkl. frakt, med lite flyt. Mycket mer ska man inte betala för detta objektiv. Det är ju mer än vad nypriset kostade en gång.

christianhylse skrev:
nja,
ett sånt fynd var det inte,
ca 1050 spänn med frakt och då vet man ju inte ens om det är ok. Har tyvärr stött på för många 50mm med oljiga lameller senaste halvåret, trots att säljarna påpekat att objektivet är i mycket bra skick.

går att hitta 50mm F/1.7 för 900 kr, inkl. frakt, med lite flyt. Mycket mer ska man inte betala för detta objektiv. Det är ju mer än vad nypriset kostade en gång.
Jag tror att det är många som inte känner till problemet med olja på lameller/linser, man borde iofs märka det om man använder objektivet och det har gått så långt att det har börjat kärva.

Spännande att se prisutvecklingen på gluggarna, i september/oktober nån gång sålde jag min gamla 50/1.7 (Orginalversionen), för 700kr.
Och det var inte jättebilligt, men inte dyrt heller, utan lite lagom (och tack vare det fick jag på sätt och vis en nästan ny Dynax 7 med en nästan ny 50/1.7 RS för 1300kr :p).
Och nu om man har tur hittar man ett för 900kr :p

ja, anders - det är evig byteshandel i Minoltaägarnas lilla värld.

hade för övrigt sålt av mig alla (tre styck i diverse olika skick) 50mm F/1.7 när det dök upp en annons på blocket förra onsdagen.
Säljaren bodde i en stad här i närheten.
1200 kr för en Minolta 7000, 35-70 F/4, blixt 2800, Sigma 75-200 F/2.8-3.5 (funkar dock ej digitalt, MYCKET synd, verkar vara fin optik)
och en 50mm F/1.7 (i kanonskick). Det kändes skönt att ha den lilla gluggen tillbaka. Behövs då och då, även om det inte är lika ofta sedan jag köpte Sigma 30 F/1.4.

Men jag hade tur med ovan paket, ofta försvinner sådana här bra paket på fem minuter, som det där med 24mm och massa annat uppe i Göteborg förra veckan, 800 kr totalt - sa bara tjoff, så var det borta.

Poängen med det här är dock,
det GÅR att hitta saker till bra priser,
men det verkar tyvärr (för köparnas skull i alla fall) som om allt fler säljare av analog utrustning börjat förstå att objektiven (oftast) GÅR att använda även digitalt.
Det var många som inte gjorde det för bara ett halvår sedan. Blev förvånade när man berättade detta för det. Många visste inte/vet inte ens att Minolta (eller Konica-Minolta) gjort digitala systemkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar