Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a230 vs. Nikon D3000 - för bra för att vara sant?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga: fungerar äldre, manuella objektiv till D3000?

Ja, men utan ljusmätning, så du får gissa exponeringen. Kanske läge att nöta in gamla "Sunny 16"-regeln, d v s att om det är soligt ute sätter du bländaren på 16, slutartiden så nära ISO som möjligt (ISO 400=1/500 alltså) och plåtar på. Funkar överraskande bra, och du kan ju alltid ändra värdena så länge du behåller samma exponering, typ mindre bländare och längre tid.
 
Annars är det väldigt enkelt via histogrammet. Det går givetvis inte speciellt bra om det är bråttom :) Ta en bild. Titta på dess histogram och ratta in nya värden för tid eller bländare. Ta en ny bild och titta igen. Ingen optimal lösning men den fungerar. Då ser jag faktiskt större problem med bristen på AF med dessa gluggar. Det är nästintill omöljigt att gaffla in korrekt fokus på ett ljusstarkt objektiv om de är de större bländaröppningarna du arbetar med. Det är tyvärr också än mer omöjligt att kontrollera om skärpan hamnade rätt.....Däremot sysns det tydligt hemma på datorn
 
Tack för all hjälp då! D3000 kom förra veckan och jag upplever stor njutning varje gång jag skjuter av ett foto. För skojs skull samt för att lära mig kör jag rent manuellt, så det gamla objektivet som jag fick låna av en kompis inför min resa ("Vivitar Series 1", 70-210, 3,5) är det verkligen inget fel på. Ljusstarkt också!

Hade dock några döda pixlar på bilderna och ringde in till Cyberphoto. Enligt Nikon själva finns det en viss tolerans mot det, men hos Cyberphoto var det inget problem! Genast ville de byta ut min kamera. Otroligt bra service!

En stor tumme upp för cyberphoto.se!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.