Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a77 Dålig skärpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lhg68

Medlem
Jag har en Sony a 200 sedan tidigare och köpte nyss a77. Men jag tycker att den ställer in skärpan så dåligt. Bilderna ser bra ut på skärmen men när jag sedan tittar på datorn blir de inte bra. Jag är amatör men tycker att bilderna blir sämre med a77. Först trodde jag att det var jag som inte ställde in den rätt men bilderna är lika suddiga med autoinställningen. Någon som har en aning om vad som är fel. Köpte ett objektiv med kameran 2,8/16-50 men som sagt jag är inte nöjd med bilderna.
 
Jag har en Sony a 200 sedan tidigare och köpte nyss a77. Men jag tycker att den ställer in skärpan så dåligt. Bilderna ser bra ut på skärmen men när jag sedan tittar på datorn blir de inte bra. Jag är amatör men tycker att bilderna blir sämre med a77. Först trodde jag att det var jag som inte ställde in den rätt men bilderna är lika suddiga med autoinställningen. Någon som har en aning om vad som är fel. Köpte ett objektiv med kameran 2,8/16-50 men som sagt jag är inte nöjd med bilderna.

Märkligt. Det objektivet är ju ruskigt bra och kameran är sannerligen inget fel på heller i det avseendet.

Det kan ju vara något fel i af-systemet i kameran så att den fokuserar på fel ställe. Det går att justera i kameran om felet är litet, men åtgärdas på garanti om det är fel.

Fotografera ett måttband i 45 graders vinkel på längsta brännvidd och största bländare och fokusera med mittpunkten på t.ex. 1m markeringen så kan man sen se på bilden om fokus ligger framför eller bakom.

Publicera några exempelbilder på din sida här på fotosidan så kan vi nog hjälpa dig att hitta och lösa problemet.