Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A700 Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
När kommer den? En A700 med likvärdig sökare + live-view och filminspelning? Jag är förvånad över att Nikon D90 hann före. Det verkar vara en rejäl kamera som närmar sig en riktig digitalkamera. A700 e ju ändå över ett år gammal nu, det är väl jättegammalt?

/kg, fotar med D7D, så läs med saltkaret i handen
 
Ett år är väl inget, är ju rena hysterin på den här sajten över nytt och annat som inte kommer lika ofta som en dagstidning.
 
Ett år är väl inget, är ju rena hysterin på den här sajten över nytt och annat som inte kommer lika ofta som en dagstidning.

Saltkaret micke, saltkaret... den kan få heta A800 också, eller 900 MK II fast det kändes en smula för tidigt att ta upp, men även där glömde man en del saker. Å andra sidan vill jag inte dra ner sökaren till A350 storlek, jag är så gammal o ingrodd att jag antagligen ändå kommer att använda den vanliga sökaren mest... antagligen... kanske...

Edit: Jag tänker inte ge upp min D7D (måååånga år gammal nu) förrän den rasar ihop. Efter närmare 300.000 exponeringar har den börjat visa vissa tecken på ålderssvaghet, så jag har börjat kolla marknaden igen efter några års passivitet...
 
Kunde ju vara på tiden med multiexponering i nästa KM/S modell,annars är ett märkesbyte farligt överhängande.Fattar inte hur dom tänker ? men en massa lull lull smäller visst högre.
 
Kunde ju vara på tiden med multiexponering i nästa KM/S modell,annars är ett märkesbyte farligt överhängande.Fattar inte hur dom tänker ? men en massa lull lull smäller visst högre.

Vad menar du med multiexponering? Vilken kamera har det? Antar att det är nåt annat än bracketing...
 
När kommer A500?

Tycker det är mer behov av att fylla igen hålet i mitten istället, när kommer det en kamera som kan allt som A700 kan, i ett billigare hus, och med liveview?

Nu finns det två rätt dyra semiproffs/entusiast-kameror, en med liten sensor och en med stor, och tre billiga instegskameror, men inget i mitten.

D5D var ju fantastisk på det sättet att nästan allt från D7D går att göra med den, enda jag saknar är den där extra af/mf-växlarknappen som D7D har. Om jag idag köper en A300 så saknar den mer funktoner jämfört med D7D än vad D5D gör,men jag vill ha liveview så det kommer att bli en a300 ändå, om nu inte det kommer en A500 förstås.
 
Tycker det är mer behov av att fylla igen hålet i mitten istället, när kommer det en kamera som kan allt som A700 kan, i ett billigare hus, och med liveview? ...

Det var väl ungefär vad jag frågade efter, fast jag kallade den Mk II *s*, glöm inte filmfunktionen bara, högupplöst och med ljud... den elektroniska sökaren är väl inte att hoppas på, än.
 
Antar att Gunte menar gammal hederlig dubbelexponering, som att köra flera bilder på samma "ruta".

Tyvärr verkar det här vara en funktion som kameratillverkarna nu bara petar in i dyrare modeller (om ens alls - ingen av de digitala Canonkameror jag testat har det). Samma med spegeluppfällning - det är tydligen också lyx :(

Elektronisk sökare i seriösa systemkameror sökare hoppas jag dröjer till efter min livstid ;)
 
När kommer den? En A700 med likvärdig sökare + live-view och filminspelning? Jag är förvånad över att Nikon D90 hann före. Det verkar vara en rejäl kamera som närmar sig en riktig digitalkamera. A700 e ju ändå över ett år gammal nu, det är väl jättegammalt?

/kg, fotar med D7D, så läs med saltkaret i handen


Jag hoppas verkligen de prioriterar kamerafunktioner i deras nästa kamera istället för gimmicks som video etc.
 
Jag hoppas verkligen de prioriterar kamerafunktioner i deras nästa kamera istället för gimmicks som video etc.

Jag som är några år äldre än du, kommer ihåg när de lite "finare" fotograferna förfasade sig över hur Minolta kunde föra in en gimmick som AF i en SLR. Det hela var ju, enligt dessa förståsigpåare, dödsdömt eftersom AF ändå aldrig "skulle fokusera lika snabbt och säkert som en duktig pressforotgraf" -- och det "hörde liksom inte hemma" i en systemkamera...

Vilka kamerafunktioner fattas dig? Och vilka av dessa har i så fall hindrats av att man "länkat av Live View även till minneskortet" (vilket i stort sett är vad video i en DSLR innebär).
 
Antar att Gunte menar gammal hederlig dubbelexponering, som att köra flera bilder på samma "ruta".

Tyvärr verkar det här vara en funktion som kameratillverkarna nu bara petar in i dyrare modeller (om ens alls - ingen av de digitala Canonkameror jag testat har det). Samma med spegeluppfällning - det är tydligen också lyx :(
QUOTE]

Har dubbelexponering på min "gamla" D80 så i Nikons kameror finns det dubbelexponering även i den "mellanprisklassen"
Man kan välja mellan 2 eller 3 bilder på samma ruta.
 
Nu tycker jag ni ballar ur lite med en Mk II tråd om det kommer en sådan så kommer vi DEFENETIVT INTE se den i höst utan snarare ivår/nästa sommar när de har utvecklat en ny sensor... Och duger inte a700 som den är? ;)
 
Man vill väl ha något bättre att drömma om? Även om man vill ha det bästa också.Jag vet att ekvationen inte riktigt går ihop
 
Sant, har me dubbelexponering på min D80(såklart ;) ). Fast ja vet ju förstås inte hur viktig den är, är väl ingen funktion jag använder så där jätte ofta.
 
Jag som är några år äldre än du, kommer ihåg när de lite "finare" fotograferna förfasade sig över hur Minolta kunde föra in en gimmick som AF i en SLR. Det hela var ju, enligt dessa förståsigpåare, dödsdömt eftersom AF ändå aldrig "skulle fokusera lika snabbt och säkert som en duktig pressforotgraf" -- och det "hörde liksom inte hemma" i en systemkamera...
QUOTE]

hehe.. Just det där hörde jag då jag köpte min Af7000.Plus att optik skulle aldrig komma någon.. Samt Minolta skulle bara gå sönder. Samt märket skulle försvinna.hehe...

Den kameran köptes för jag aldrig hann med fokusera då man fotade hundar i ringen.. Min dåvarande var hunduppfödare och utställ var regelbudna saker man skulle delta i...

Min första kamera var faktiskt Af5000 för att vara riktigt korrekt.... Men den var inte så snabb tyckte jag i fokuseringen.... Så den byttes mot 7000 rätt raskt.. Den fokuserade klart bättre tyckte jag..

Jäklar vad ären gått då man tänker på det...Hehe..



Edit.. Ser jag blev gubb-ot här med parksoffe-minnen.. Sorry..
 
...Ser jag blev gubb-ot här med parksoffe-minnen.. Sorry..

Vi kan dela på parksoffan *s* Efter Olympus OM-1 som var en riktig goding i mina ögon så var den ouppnåeliga 7000 en drömkamera, funderar ibland på att köpa ett ex bara på skoj, men jag SKA inte börja samla på kameror...

Vill minnas att det skulle vara omöjligt att bygga in AS i en systemkamera och när det bevisligen gick skulle det aldrig gå i en fullformatskamera... och live-view har jag blivit idiotförklarad för i många diskussioner i flera år... och vem behöver ljud o rörliga bilder?

Det kommer inte att gå att sälja kameror utan sådana här finesser en vacker dag, och inte tusan blir bilden sämre av att kameran är mer mångsidig inte.

Visst är A700 en mycket bra kamera som den är idag, men det skulle inte kännas som något stort kliv framåt om min D7D rasade imorgon... lite mer hade jag väntat mig på fem år... men just nu är det en sådan jag köper, men bara om jag absolut måste.
 
Min Af7000 ligger här med separat blixt.. Jag har sparat den... Och känslan i det huset slår ingen digitalkamera jag hållt i.. Har även bakstycke med datum osv....Yees...Det är en goding..

och rasslet då man tar bilder på auto flera bilder i rad med film-matningen arbetande är underbart sound...Med blixten inställ på serietagning..

Jisses.. Man var ju en superfotograf av värsta sorten med den på humdutställningarna...

Klarasselklarasselkarassel klakanabg..... Ojoj vad jag garvade åt alla som stog där och försökte fokusera...

Yeees.. Gubb-bänken nästa..
 

Bilagor

  • Lech & bo.jpg
    Lech & bo.jpg
    51.7 KB · Visningar: 307
Vi kan dela på parksoffan *s* Efter Olympus OM-1 som var en riktig goding i mina ögon så var den ouppnåeliga 7000 en drömkamera, funderar ibland på att köpa ett ex bara på skoj, men jag SKA inte börja samla på kameror...

KG, se följande länk:
http://www.tradera.com/Minolta_7000_med_tillbehor-auktion-75042462

Säljaren har skrivit bl a följande:
"Önskar att köparen är en som uppskattar kamerans ädelhet och se till att använda den mer än vad jag har gjort."
Det är väl dig han menar... ;-)

Har funderat själv på att köpa de kameror jag suktade efter som ung - Pentax Spotmatic, Minolta SRT 101, Nikkormat och allt vad de hette som jag hämtade broschyrer om, satte i pärmar och läste sönder. Bara för att till sist få äga dem...
 
Vi kan dela på parksoffan *s* Efter Olympus OM-1 som var en riktig goding i mina ögon så var den ouppnåeliga 7000 en drömkamera, funderar ibland på att köpa ett ex bara på skoj, men jag SKA inte börja samla på kameror...

Vill minnas att det skulle vara omöjligt att bygga in AS i en systemkamera och när det bevisligen gick skulle det aldrig gå i en fullformatskamera... och live-view har jag blivit idiotförklarad för i många diskussioner i flera år... och vem behöver ljud o rörliga bilder?

Det kommer inte att gå att sälja kameror utan sådana här finesser en vacker dag, och inte tusan blir bilden sämre av att kameran är mer mångsidig inte.

Visst är A700 en mycket bra kamera som den är idag, men det skulle inte kännas som något stort kliv framåt om min D7D rasade imorgon... lite mer hade jag väntat mig på fem år... men just nu är det en sådan jag köper, men bara om jag absolut måste.

Jag vill inte ha film i kameran, inte heler betala ett högre pris för sådant utveckling!

Hellre att mer resurser läggs på enbättre sensor, bätter AF modul, bätter IS/SS modul etc etc.

Optimera tillverkningen så att kameran blir billigare.


Dte är sådant jag vill se :)
 
Jag vill inte ha film i kameran, inte heler betala ett högre pris för sådant utveckling!

Hellre att mer resurser läggs på enbättre sensor, bätter AF modul, bätter IS/SS modul etc etc.

Optimera tillverkningen så att kameran blir billigare.


Dte är sådant jag vill se :)

Det är nog snarare så att kameror utan filmfunktion etc kommer att vara dyra, uddaprylar, för kufar som sitter i källare och pratar om gamla tider... när alla kameror ändå har användbara inbyggda skärmar är det väl bara sunt att använda dem fullt ut. En Nikon D90 med ett högklassigt objektiv kan nog bli en trevlig filmkamera.

Jag är inte mycket för att filma själv, då hade jag skaffat en videokamera, men emellanåt är det riktigt trevligt att få några rörliga sekvenser på barnbarnet mm och att då slippa byta kamera vore trevligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.