Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a580 eller Canon 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obsessions

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!

Jag använder mig just nu av en Sony a380 och trivs superbra med den, har två objektiv till och lite annat dyl.

Nu är det dock tyvärr så att jag utvecklat (än så länge) lätt reumatism i mina händer, och har därför fått problem med det lite speciella grepp a380 har. Jag kan inte hålla i den många minuter innan jag börjar få den där molande värken. Kameror med lite mer "traditionella" grepp har inte INTE samma problem med, till exempel Canons eller Nikons kameror.

Så det är ju dags att byta kamera då alltså. Det jag nu går och funderar på är om jag ska fortsätta på Sony-linjen eller om jag ska byta över till Canon? De alternativen jag har framför mig är Canon 600D med standardlinsen på 18-55. Eller så köper jag huset till Sony a580 och behåller mina objektiv? Vad är smartast egentligen? Det är ju lättare att sedan hitta tillbehör till Canon, men samtidigt så HAR jag ju redan en del utrustning till Sony.

Synpunkter önskas!

/Cecilia

Du vill ju ha ett kamerahus med bra grepp och tittar man på de två aktuella modellerna så verkar klart Sonyn ha det större och mer urgröpta greppet. Men bästa är väl att du går och känner på dem, för att avgöra vilken av dem som fungerar bäst helt enkelt.

Jag har varit och klämt och känt på båda två och båda fungerar utmärkt. Så det är mer att "få mest för pengarna" som orsakar ett dilemma :p

Okej, om du gillar dina objektiv så är det ju vettigast att köpa Sony igen. Tillbehörsaspekten är knappast något bekymmer, det finns massor även till Sony.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar