Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a550 eller a55?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har A55 problem m. fokus?

Jag köpte en A33 i fredags o är supernöjd, nästan.

Det är något med fokuseringen som inte stämmer.
Ibland får autofokus för sig att den inte hittar något att fokusera på. Ute eller inne spelar ingen roll. Det kan vara första bilden efter att man slagit på kameran, eller en i mitten. Om jag stänger av/sätter på o försöker med exakt samma motiv igen går det bra. Mycket mystifierat

Jag har Sigma 17-70 objektiv + ett Sony 50 mm. Har inte upplevt problemet med Sony-objektivet men eftersom det är ett fel som bara uppstår ibland så vet jag inte om jag haft "tur" som inte haft det på 50 mm ännu då jag haft kameran så kort tid

Senast ändrad:
har du kollat så sigman är en uppdaterad version? Det är problem med gamla (vet ej hur gamla de behöver vara) Sigmaobjektiv för SLT-kamerorna

PS: Var på huset sitter serienumret?

Beror på vad man menar med AF- problem.

Som jag ser det så beror det på vad man menar med AF- problem:

jag uppfattar den kanske ibland som lite sisådär vid långa telen, i lite sämre ljus och på vissa motiv.

Där kan jag hålla med om att AF:n har lite problem ibland ( sökande och snurrande autofokus ).

Men vid såna förhållanden så har jag knappt ägt en kamera utan samma problem, oavsett modell och märke.

TELEOBJEKTIV är ju betydligt känsligare i fokuseringen än ett vidvinkeldito till följd av sin teleeffekt/ brännvidd också.

Dessutom beror det ju ofta på hur bra fokusering, i kombination med ljusstyrkan, objektivet som man använder har också.

Skulle till och med kunna sträcka mig så långt så att jag säger att objektivet är viktigare än kamerahuset då det gäller bra/ bättre fokusering eller inte.

Har också haft problem med vissa objektiv på Sonykameror.

Vet att det ibland kan förekomma vissa avvikelser på lite äldre objektiv, inte riktigt anpassade för digitalkameror:

Bland annat har jag själv haft/ ägt några lite äldre Sigma och Minoltaobjektiv till mina tidigare analoga Minoltakameror som fungerade perfekt på mina analoga hus, men som sedan fick stora fokuseringsproblem då jag gick över till digitala Minolta och Sonykameror ( hittade antingen inte fokus alls eller snurrade hej vilt på AF- inställningen ).

Vissa objektiv är helt enkelt inte KALIBRERADE för digitalkameror.

Enda sättet är nog tyvärr att alltid ta med kamerahuset, som du tänkt använda objektivet till, och helt enkelt prova om det fungerar klanderfritt INNAN köp.

Annars finns alltid risken att du köper " grisen i säcken " och får på sikt ändå byta ut ett problematiskt objektiv till ett bättre fungerande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar