Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony a330 bländare & slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag inte lusläst allt, men jag har en gissning på vart hunden kan ligga begraven.
Jag tänkte, vem fotar med f/20 i studio? Snyggt med diffraktionsokärpa?

Vi har ett skämt till DLSR på jobbet en gammal Nikon av enklare modell som är kass på egentligen allt, åldern inräknat.

Det Sigma 50 2.8 AF macro som sitter på har faktiskt en manuell bländarring. Denna måste man vrida till minsta bländartalet (skulle kunna vara f/20) för att det ska gå att knäppa en bild och ens för att få igång auto fokusen. Den verkliga bländaren får man ställa in som vanligt i kameran vid exponeringstillfället, eller köra i något autoläge och låta kameran välja fritt. För den riktigt ovane måste man kolla i bildfilen efteråt för att se vad det blev.

Om det inte sitter ett vanligt kitobjektiv på Nikonen så kan det vara så att läraren kollar på denna manuella bländarring för att kolla bländartalet och vet inte hur kameran fungerar egentligen. Märkligt dålig lärare i så fall, men det finns ju okunniga hantverkare inom de flesta konstnärsområden om man tar sig rätten att raljera lite. Allt uppbyggt på en gissning dock.

God helg

Senast ändrad:
Det går inte, att komma vidare i detta problem, vi har ju alla nu förklarat vad som gäller, jag är så trött på trådar likt denna, när sunda förnuftet borde råda från frågeställaren,
- det finns en lärare, vad jag kunnat läsa mig till, den läraren är den enda personen, som på plats kan förklara och ställa allt till rätta!
Fråga denna lärare!!!!

Förbaskat omöjligt, via en dator, på FS Forum, se var problemet ligger!
Den här tråden är verkligen förvirrad!

Varför svarar du när du jämt måste vara otrevlig? Låt bli är mitt råd till dig.

och melker, jag ska kolla exif- så fort jag har möjlighet

Nä skit i det. Jag fattade inte att det var studioblixt-fotografering. Jag tror nämligen också på att det är förblixtar som löserut studioblixtarna förtidigt. En hederlig synksladd är väl det enklaste sättet att lösa problemet i så fall.

M

larsborg,
det är ohjälpsamma och förolämpande inlägg som ditt #19 som absolut inte hör hemma här. Det skulle du aldrig ha skrivit.
.

glory,
du är mer än välkommen att fråga vad du vill här!

Genom att steg för steg gå igenom de olika förslag och idéer som lämnats här är jag övertygad om att problemet ska kunna lösas.

Bor du i närheten av Göteborg så att vi lätt kan träffas, så kan jag på ett ögonblick kolla att det inte är något fel på din kamera (vilket jag i och för sig anser vara det minst sannolika). Jag har också några blixtskoadaptrar med PC-uttag som gör att du kan avfyra studioblixtarna med en standard synksladd, och som passar till iISO-blixtskon på din kamera. Du kan få låna en under tiden som kursen pågår (eller om du vill köpa en åt dig själv sedan ifall det funkar).

Alternativt har jag också en trådlös IR-utlösare som du kan få låna och testa, förutsatt att studioblixtarna har en fotocellutlösare (vilket är vanligt).

För att ytterliggare förtydliga för glory så har ju Sony en egen, helt unik blixtsko, vilket gör att man oftast stöter på patrull vid studiofotografering om man inte har varit förutseende och skaffat sig en speciell adapter till sin Sonykamera.

rätta mig om jag har fel nu.. men förblixtar...
då blixtar det alltså innan det egentligen "ska" blixta, för att få med ljuset på bild?
så den blixt som jag tror att hjälper bilden bli ljusare gör egentligen inget alls med bilden? (för studioblixtarna utlöses tydligen av min kamera, vilket både jag och lärare blev rätt förvånade över eftersom utlösarmojängen inte passar min kamera..)

enbart synksladd funkar nog dåligt när jag inte har någon kontakt i kameran för nåt sånt.. isåfall är det väl med nån typ av adapter.. ska kolla om jag hittar nåt sånt till en vettig slant.... och överväga om det är värt det =)

jag bor ju i boden, så inte speciellt nära gbg...
jag misstänker väl inte egentligen nåt fel i kameran, tycker bara det känns så märkligt att det skulle va så stora skillnader.. men är det så att blixten löser ut för tidigt så är det juh inte så konstigt =)

js1, jo allt verkar va special när det gäller sony =/

jag tror jag blivit lite klokare iaf =)
tack alla för hjälpen!

js1, men så himla speciell är den inte, det är ju inga svårigheter att skaffa en sådan adapter. Har som sagt själv några extra sådana liggande, som jag kan låna ut (alternativt sälja ifall någon skulle vara intresserad).
.

nej svårigheten är väl att hitta RÄTT känns det som :p

hade jag nu vetat att jag kommer fota i studio mer än vad den här kursen räcker, så hade det nog inte varit nå stora investeringar, men nu är ju då frågan lite vad det är värt att lägga ut på saker som ska passa min kamera och skolans utrustning. jag vet ju inte hur stor chansen är att det passar andra ställen om jag hittar nån studio öht sen.

rätta mig om jag har fel nu.. men förblixtar...
då blixtar det alltså innan det egentligen "ska" blixta, för att få med ljuset på bild?
så den blixt som jag tror att hjälper bilden bli ljusare gör egentligen inget alls med bilden? (för studioblixtarna utlöses tydligen av min kamera, vilket både jag och lärare blev rätt förvånade över eftersom utlösarmojängen inte passar min kamera..)

Jepp troligen är det detta som är problemet. En normal slavblixt blixtrar helt enkelt när den "ser" en annan blixt. Problemet är då att moderna blixmätsystem mäterljuset med förblixt innan exponeringen. Slavblixtarna ser då denna blixt och brinner då av innan exponeringen. När sedan den riktiga blixtsynken kommer så är redan studioblixtarna tömda och blixtrar därför inte.

Detta förlopp går "blixtsnabbt" (phun intended) så man hinner inte uppfatta skillnaden utan det ser ut som en blixt.

Man kan då kringgå detta genom att ställa in manuell blixtmätning och minsta effekt på kameran.

M

larsborg,
det är ohjälpsamma och förolämpande inlägg som ditt #19 som absolut inte hör hemma här. Det skulle du aldrig ha skrivit.
.

Jaså, du tycker det?
Alla på mitt arbete har nu läst denna tråd, absolut ingen delar din uppfattning!

En förolämpning är det knappast frågan om, utan en klar markering, som tidigare skrivits,
- "det finns en lärare, vad jag kunnat läsa mig till, den läraren är den enda personen, som på plats kan förklara och ställa allt till rätta!
Fråga denna lärare!!!!"

Läraren, som håller kursen bör säkert sitta inne med goda kunskaper, dessutom är han på plats, vilket ingen av oss på FS Forum är, eller hur?

Det har kommit flera svar, på problemet i denna tråd, ändå har frågeställaren tyvärr inte kunnat bli hjälpt.

Som nröjbrot skrev:
”Jag tänkte, vem fotar med f/20 i studio?”
”För den riktigt ovane måste man kolla i bildfilen efteråt för att se vad det blev.”

Det kan vara en idé, kolla bildfilen.

En förolämpning är det knappast frågan om, utan en klar markering, som tidigare skrivits,
- "det finns en lärare, vad jag kunnat läsa mig till, den läraren är den enda personen, som på plats kan förklara och ställa allt till rätta!
Fråga denna lärare!!!!"

Läraren, som håller kursen bör säkert sitta inne med goda kunskaper, dessutom är han på plats, vilket ingen av oss på FS Forum är, eller hur?

och som jag skrev så var läraren tillfrågad men han hade inget svar... alltså frågade jag här efter några olika ideer på vad som kunde tänkas ha blivit fel...

du kanske borde börja med den där listan på vilka frågor som är ok? eller helt enkelt föreslå för FS att helt ta bort forumet för folk som inte kan nåt ska ändå inte få fråga saker här enligt dig. så kan ni/du som kan allt redan sitta här och diskutera sådana frågor som man faktiskt (enligt dig) FÅR ställa här...

Visst får du ställa frågor här, och om frågan är mer fullständig är det lättare att ge ett riktigt svar. Det som inte helt kom fram från början var att det handlade om blixt. När jag lärde mig fotografera i studio använde vi inte blixt, så det är inte liktydigt att det ena ger det andra.

Men det ser ut att vara utbenat nu så långt det går. Vad vi fortfarande inte vet helt säkert är om det alls går att stänga av förblixt på din kamera; på min går det exempelvis inte.

När du tittar i EXIF, så syns det om den har använt förblixt (som tömmer studioblixtarna innan kameran tar bilden). EXIF visar förblixt genom att säga:
  • Flash fired, return light detected
Return light detected betyder att kamerans ljusmätare har mätt blixtljus, och moderna kameror gör det innan slutaren öppnas för att ta bilden. Det är vad som brukar kallas TTL på digitala systemkameror.

Det där med att mäta ljus är svårt, och det är mycket ljug i reklamen kring kameror. Jag tror att jag ska skriva mer om det någon annanstans. De enda kameror som jag vet mäter ljuset under exponering med blixt är Olympus OM-system.

Nä, Olympus var absolut inte de enda som använde OTF-mätning vid blixtfotografering, "alla" tillverkare av analoga kameror änvände tekniken - men Olympus var pionjärer.

OTF = Off The Film
TTL = Through The Lens
.

Numera brukar det inte gå att stänga av förblixtarna annat i de lite dyrare kamerorna. Därför skulle jag inte tro att det går på A330 (men jag har inte haft möjlighet att kolla detta).
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar