Annons

Sony a300, Nikon D80, Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Extra batteri vad det..Då förstår jag...Men du kommer upptäcka kameran drar väldigt lite batteri. Så man glömmer bort att ladda ibland just därför. Det är skälet jag skall också skaffa extra.. Inte för det behövs direkt utan för jag glömmer bort att ladda.. Då är det fint att ha ett extra med pulver i liggande i reserv....

Och grattis till din nya kamera ! Skall bli kul att se dina bilder framöver om du väljer att visa dom..

Hälsningar
Tobbe..

Föresten.. Vilken typ av foto gillar du bäst.. Samt tror du kommer mest hålla dig inom? kanske svårt att säga så här i början.. Så korkad fråga kanske att fråga av mig....

Jag tex gillar så lite påverkan som jag kan ha på bilden via programbehandling....

Så bildprogram är något jag försöker slippa allt vad jag kan.. Helt går det ju inte självklar. Speciellt då man inte har dom vassaste gluggarna och inte ens kunskapen att fota med dom man har ens....

Men målet samt mitt intresse ligger där att försöka hålla bildprogramen så långt borta jag någonsin kan i framtiden...Och försöka ha den naturliga bilden kvar så mycket jag kan med min bristade erfarenhet o kunskap...

Väldigt svårt detta har jag insett då kameran ser allt i en platt dimention.. .Men men... Den som försöker lyckas kanske till slut med en o annan bild undan för undan. Även jag hoppas jag.. Färger är också en svaghet..

Föresten.. Vilken typ av foto gillar du bäst.. Samt tror du kommer mest hålla dig inom? kanske svårt att säga så här i början.. Så korkad fråga kanske att fråga av mig....

Jag tex gillar så lite påverkan som jag kan ha på bilden via programbehandling....

Så bildprogram är något jag försöker slippa allt vad jag kan.. Helt går det ju inte självklar. Speciellt då man inte har dom vassaste gluggarna och inte ens kunskapen att fota med dom man har ens....

Men målet samt mitt intresse ligger där att försöka hålla bildprogramen så långt borta jag någonsin kan i framtiden...Och försöka ha den naturliga bilden kvar så mycket jag kan med min bristade erfarenhet o kunskap...

Väldigt svårt detta har jag insett då kameran ser allt i en platt dimention.. .Men men... Den som försöker lyckas kanske till slut med en o annan bild undan för undan. Även jag hoppas jag.. Färger är också en svaghet..

Självklart tycker jag att det är OK att göra på detta sättet, men jag tycker att man missar en hel dimension av fotograferandet: efterarbetet. Oavsett om man gör det analogt i mörkrummet eller digitalt i Photoshop så tillför det (i alla fall för min del) mycket till processen. Det är kul att försöka få en bild att se så bra ut som möjligt!

Det finns ju en hel del personer som tycker att digital efterbehandling är av ondo och att bilden ska vara "klar" i kameran. Man ska dock vara medveten om att många av de stora fotograferna genom tiderna har tillbringat enormt mycket tid i mörkrummet för att få till bilderna precis som de vill ha dem!

Mitt val föll också på Sony A300, jag köpte den igår efter bl.a. varit inne här på fotosidan och sökt lite.

Patrik Ylen

Jag har inte skrivit bildbehandling är av ondo..Inte ens sagt ett ont ord om bildbehandling.. Läs gärna VAD jag skrev i stället..

Sedan finns det ju olika typer av fotgrafer vilket du säkert väl käner till.... Samt vad dom olika föredrar.. Det jag vill försöka lära mig är ju inget som föringar någon annans typ av fotograferande man gillar eller hur mycket man vill labba med sina bilder...Det är nara labba på . Sverige är ett fritt land..

Så vill du bildbehandla samt gillar det så är det ju bara roligt. För då får man se dina bilder såsom du vill ha dom samt visa dom.. Sådant är mycket intresant . Man kanske senare då man utveklas själv börjar söka sig vidare i flera riktningar..

Men mitt grundintresse är att lära mig att ta bilder där så lite förbättringar som möjligt är behov av..Det kanske lyckas i bästa fall i nästa liv..Hehe...

För övrigt är digitalfoto för alla en bra tidning,

Jämfört med de andra som Tidningen Foto, Kamera & Bild är DigitalFoto för alla så usel att den endast duger att tända brasan med (även där är den igentligen usel eftersom den har glättat papper:)).

Det är dessutom grymt mycket fel i tidningen, kanske beror det på när de översätter den från danska - men sakfel skall ju inte beröras av det.

Nä, spara pengarna och lägg dem på Tidningen Foto eller Kamera & Bild.

Du har väl öppet köp? För på onsdag har Nikon kallat till presskonferens....

Hälsningar

Adam

Tyckaren..

Undrar om jag ens sett en sk vuxen mäniska på 39 bast sitta med sådana fjantiga rent hånfulla inlägg någonsin i en tråd där köpare valt ett annat märke....

Detta tyder jag som omognad samt rent sjuk märkesnoja.. Väx upp för sjutton...

Tyckaren..

Undrar om jag ens sett en sk vuxen mäniska på 39 bast sitta med sådana fjantiga rent hånfulla inlägg någonsin i en tråd där köpare valt ett annat märke....

Detta tyder jag som omognad samt rent sjuk märkesnoja.. Väx upp för sjutton...

Point taken. fair enough. Böjer mig djupt och ber om ursäkt.

Men jag vidhåller fortfarande att Tidningen Foto och Kamera & Bild är bättre rent kamera/testmässigt - gör inte du?

Adam

Extra batteri vad det..Då förstår jag...Men du kommer upptäcka kameran drar väldigt lite batteri. Så man glömmer bort att ladda ibland just därför. Det är skälet jag skall också skaffa extra.. Inte för det behövs direkt utan för jag glömmer bort att ladda.. Då är det fint att ha ett extra med pulver i liggande i reserv....

Och grattis till din nya kamera ! Skall bli kul att se dina bilder framöver om du väljer att visa dom..

Hälsningar
Tobbe..

Okej, men då är det ju bra med ett extra då!
Det gör jag säkert :)

Med min kompaktkamera har jag fotot mest natur och jag tror det blir mycket sånt nu också. Men ser absolut fram emot att foto människor mer då det med min kopaktinte vait allt för goda resultat. Sedan blir det kanske mer intressanta bilder nu möjligheter till bra fokus finns.

Angående bildbehandling så är det något jag ofta gör innan jag visar dom för allmänheten (på http://frublondin.deviantart.com till exempel ;)). Justerar då först och främst färger, ljus och kontrast. Överdrivna färgar kan också förekomma, som att jag till exempel gör en bild väldigt blå som du kan se i mitt album här. Får väl se hur mycket sånt det blir nu då det som sagt kan bli spännande resultat redan på kameran. Åh, jag är verkligen superglad :D

Glömde förresten tacka så mkt för ditt grattis, så Tack så mycket :)

För övrigt är digitalfoto för alla en bra tidning,

Jämfört med de andra som Tidningen Foto, Kamera & Bild är DigitalFoto för alla så usel att den endast duger att tända brasan med (även där är den igentligen usel eftersom den har glättat papper:)).

Det är dessutom grymt mycket fel i tidningen, kanske beror det på när de översätter den från danska - men sakfel skall ju inte beröras av det.

Nä, spara pengarna och lägg dem på Tidningen Foto eller Kamera & Bild.

Du har väl öppet köp? För på onsdag har Nikon kallat till presskonferens....

Hälsningar

Adam

Blev ju erbjuden på telefon att få fyra nummer gratis, så jag har fortsatt sen dess. Har inte kikat i dom andra två, så kan inte jämföra direkt.

Men jag är nöjd med min Sony, men måhända att jag byter ett antal år framåt. Fast då blir det säkert Sony när man redan känner systemet och har tillbehör och så. Och ja, öppet köp är det i 30 dagar.

Jisses.Fina bilder!!

Jag har sett flera unga som fotar och är medlemmar här.

Faktisk förvånande många dessutom..Trodde inte foto var så popis direkt.. Men ack vad man hade fel har jag insett...Så du har nog stora chanser om du vill få nya polare här med samma intresse...

Adam "Tyckaren".

tack för du noterade att ditt inlägg till nya ägare var synnerligen osmakligt..

Därmed ber jag om ursäkt jag med för svarat dig hårt... och hoppas på en bättre dialog framöver från bådas vår sida..

Mvh
Tobbe.

Edit..Tog bort maassa onödig text..

Jisses.Fina bilder!!

Jag har sett flera unga som fotar och är medlemmar här.

Faktisk förvånande många dessutom..Trodde inte foto var så popis direkt.. Men ack vad man hade fel har jag insett...Så du har nog stora chanser om du vill få nya polare här med samma intresse...

Åh, tack så mycket!

Ja, det är allt oftare man ser unga bära runt på systemkameror nu för tiden.
Det har jag sannerligen :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar