Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A200 (etc) och användning av manuella objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
råkade få tag på en SONY A200 nyligen, nu undrar jag (efter en timmes svärande och bläddrade i menysystemet) - Hur sjutton säger man åt kameran att funka även "utan objektiv"?
Vilket krävs för att kunna använda t ex M42- och Tamron Adaptall 2-objektiv manuellt, fast med någorlunda bibehållen ljusmätning.
Det går att använda A200 med t ex M42-objektiv i enbart M-läget, men på D7D och SONY A100 funkar det även i A och S-lägena.
Är det så illa att SONY tog bort denna funktionen i och med A200?
eller funkar det bättre på t ex en A700 (som jag planerar införskaffa senare i år)?


Använder främst manuella objektiv och har väldigt svårt för AF så jag är ytterst tacksam för hjälp.

mvh
Christian
 
På A700 ligger den funktionen i custom meny 2. Men om det inte finns i A200 så verkar det sunkigt.
 
men den borde ju finnas??
, blir väl svårt att t ex använda mellanringar annars, eller vad vet jag, kommer ändå skaffa en A700, de sjunker stadigt i pris (senast: en ny för ca 7500 kr via ebay/uk)

var sugen på en A900 ett tag, men sedan såg jag att batterigreppet kostade 4200 kr.
Drygt fyra jävla tusen för ett batterigrepp. Det är ju helt sanslöst.
(ok, ett
BRA grepp, men ändå)
 
Jag kollade i manualen för A200 och det verkar banne mig inte finnas. Det går alltså inte att trycka av avtryckaren om man tar bort objektivet?
 
På min A700 så kör jag med M42 adapter och Pentax Super-Takumar, och det funkar klockrent. En sak ska man veta är att AS (SSS) sluta fungera när man kör manuella gluggar. Snopet men sant :(
 
Men Ove, är du säker på det?
Det ska ju funka med ALLA objektiv och vad jag fattade det som funkade AS med manuella objektiv tillsammans med 7D...
fast, det var kanske en lögn.

Får dock enastående resultatat med ett Tamron SP 300 F2.8 (adaptall 2) och min gamla 7D. Snudd på bättre än med min Canon 5D. Märkligt, men sant. Kanske säger allt om vilken bra kamera Dynax 7D faktiskt var. Och är.
 
Jag har ett så kallat chinachip med AF-indikator och det ska tydligen få SSS att funka, men icke. Den indikerar förvisso när skärpan sitter. Jag har provat mig galen och det funkar inte. Jag har t o m kör lååååång slutartid för att lyssna om den funkar, men den är stendöd i SSS:en. Men sitter jag på ett AF-optik så funkar SSS precis som den ska. (300mm handhållet 1/20 utan problem)
Och vad det beträffar D7D:n så används den lika flitigt som förr, en mycket kompetent kamera.
 
För det första så måste du ha en adapter för att använda M42-objektiv och för det andra så har A200 inte denna funktion!

Om du skaffar "rätt" adapter så funkar SSS galant!
 
tack ove för svar
och jonas, med all respekt - jag vet att det behövs en adapter.
(har runt 15 olika adaptrar till såväl 4/3, EF och MINOLTA AF-systemen)

Det är mycket roligare, och inte minst mer spännande, att fota med gamla fina gluggar än att kränga på ett Zeiss 24-70 för 17 000 kr och blåsa på för fullt med auto.

men det är kanske så att de plockade bort denna funktion ur A200 för att SONY-folket inte trodde det fanns någon efterfrågan, Dynax 7D lanserades ju mer som en proffskamera (när den kom) och A200 som en renodlad instegskamera.
(blixten poppar ju till och med upp automatiskt, känns högst surrealistiskt för mig)
 
Jag TROR att det funkar likadant som på A900:an, dvs M42-adaptrar och dylikt går bara att använda i M-läge...
 
ha-ha - exakt, fast den poppar nog upp på 20D/30D etc också, i autoläget.
himla fånigt.
vilken knäpp idé. nästan lika rubbad som de gamla motorzoomarna.
--
och Patrik....
du menar alltså att det bara går att använda manuell optik i M-läget? då missar man hela ljusmätnings-grejen som man fick med 7D och till och med K-M 5D. Högst märkligt. A900 är ju ändå en proffskamera.
 
Tror som sagt att Sony tänkte att det bara var de mer "erfarna" fotograferna som använde manuell optik (m42,MC/MD & T2) och då har dom inte satsat på den funktionen eftersom A200/3XX är instegskameror!

Man kan ju få en adapter med Focus-confirmation (med fungerande SSS) för under 500-lappen på Ebay! Ska cäl t.om ligga på runt 200kr...
 
Om man har "rätt" adapter så går optiken att använda i A-läget också!
Kan vara möjligt med S men jag är inte säker!
 
M42 med chippad adapter funkar med A900 i A-läge. Ochippad adapter så är det bara i M-läge. Ljusmätningen funkar dock ändå vilket är lite skumt minst sagt.
 
Försök inte slippa undan byte av huvudsystem nu ...

men den borde ju finnas??
, blir väl svårt att t ex använda mellanringar annars, eller vad vet jag, kommer ändå skaffa en A700, de sjunker stadigt i pris (senast: en ny för ca 7500 kr via ebay/uk)

var sugen på en A900 ett tag, men sedan såg jag att batterigreppet kostade 4200 kr.
Drygt fyra jävla tusen för ett batterigrepp. Det är ju helt sanslöst.
(ok, ett
BRA grepp, men ändå)

Nope Christian... Inte riktigt rätt med pris där...Så det kan du inte annföra för att byta ut dina andra kameror mot en riktig kamera... :)

A900 grepp straxt under 3 papp..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345928

A700 grepp straxt under 3 papp även det..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238447


Och dom är i mina ögon lite extra "påkostade".. Jag reagerade negativt jag med först därför jag funderar på ett så A700 huset blir lite ytterligare större och därmed stabilare med tyngre optik påmånterad..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.