Advertisement

Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
krfoy skrev:
Är inte det som Canons kameror och säkert någon annan har, dvs. 3 bilder i sekunden?
Självklart, gissar att skämtet gick ut på översättningen av frames till ramar. :)

Förövrigt har alla dslr-kameror seriebildstagning, iaf nu för tiden.
 
Såg just att ett a100 hus kostar motsvarande 6400 kr i Japan. Det tycka finnas både en svart och en silver modell, men det kanske är gammalt.
 
Det stämmer, men inte så mycket har jag just hört.
En gissning är väl att man kan lägga på 20-25% för att komma upp till våra nivåer.
 
krfoy skrev:
Är inte det som Canons kameror och säkert någon annan har, dvs. 3 bilder i sekunden?
Man ska dock tänka på att det är svårare att få upp hastigheten ju fler pixlar, Sonyn är väl lika snabb (eller snabbare) än KM D5D trots att den har 10,2 istället för 6MP.

//Larsa, som dock aldrig kör serietagning...
 
sweet_bacon skrev:
Jag ska köpa min första DSLR nästa månad och var först inne på en Canon 350D, men den var oskön att hålla i så jag siktade in mig på Nikon D50. När jag väl bestämt mig för den så dyker a100 upp! Dang!

Nu är frågan, märker jag som superamatör (aldrig ägt SLR bara kompaktdigital) någon större skillnad? Prisskillnaden verkar ju bli 2000kr eller något liknande. Det jag ser som största fördelarna är väl större LCD och antiskak. Men är det värt ca 2000kr extra?

antiskak bättre bildkvalite .. etc ..

a100 tävlar snarare mot d200 än mot d50 ...
 
Nej det löjligt små sklinader i bildkvalite på de olika husen. Men en funktion som antiskak gör att du kan ta massa fler bilder som varit omöjliga annars och att du ofta kan välja ett lägre iso och därmed lägre brus.Tycker det är den klart värdefullaste nya funktionen på ett kamerahus idag.

Som jag tror jag sagt några gånger har nu även Pentax bildstabilisering i sin k100D. Den kommer säkert hålla ett mycket konkuransmässigt pris.
 
ondjultomte skrev:
antiskak bättre bildkvalite .. etc ..

a100 tävlar snarare mot d200 än mot d50 ...

nja skulle säga att den tävlar i egen klass tillsammans med Pentax k100D just nu. Det är ingen proffskamera i övrigt med tex dubbla inmatningshjul, vädertätning, iso 3200 etc. men den har ju antiskak :)
 
erkus skrev:
vad är dubbla inmatningshjul?

Ett vred/hjul på framsidan och ett på baksidan som kan användas för att ändra slutartid resp bländaröppning med.

Om kamerans automatik tex föreslår 1/500 och bländare 8 men jag vill ha ett större skärpedjup i bilden så vrider man på ena ratten tills det tex står bl 16 i sökaren. Kameran har då gått över i tidsautomatik och ändrar automatiskt till en passande slutartid, 1/125 s

Förmodligen kan man göra samma sak med ett hjul men i så fall krävs det ett dubbelgrepp alternativt görs det i två steg.
 
papi skrev:
Ett vred/hjul på framsidan och ett på baksidan som kan användas för att ändra slutartid resp bländaröppning med.

Om kamerans automatik tex föreslår 1/500 och bländare 8 men jag vill ha ett större skärpedjup i bilden så vrider man på ena ratten tills det tex står bl 16 i sökaren. Kameran har då gått över i tidsautomatik och ändrar automatiskt till en passande slutartid, 1/125 s

Förmodligen kan man göra samma sak med ett hjul men i så fall krävs det ett dubbelgrepp alternativt görs det i två steg.
På 5D är det så att man ändrar med bländarförval bländare med hjulet, i tidsförval tid med hjulet och i M-läge ändrar man också tid med hjulet, för att ändra bländaren i M trycker du in +/- tror jag det är, med tummen och snurrar hjulet, samma sak med exponeringskomp. i andra lägen.

I de "interna delarna" tävlar nog sonyn lite i d200-klassen, men inte när det gäller ergonomi, för det får vi vänta ett år på proffsmodellen :)
 
Anddje skrev:
I de "interna delarna" tävlar nog sonyn lite i d200-klassen, men inte när det gäller ergonomi, för det får vi vänta ett år på proffsmodellen :)
Jo så är det. Verkar dock som att de som känt på kameran är imponerade över känslan i den så jag tror faktiskt att den kan imponera ergonomiskt & kvalitetskänslemässigt, ingen jämförelse med D200 dock då den ligger i en annan klass.
//Larsa
 
.Z. skrev:
Jo så är det. Verkar dock som att de som känt på kameran är imponerade över känslan i den så jag tror faktiskt att den kan imponera ergonomiskt & kvalitetskänslemässigt, ingen jämförelse med D200 dock då den ligger i en annan klass.
//Larsa
Den är ju utvecklad och designad av KM så att det är bra ergonomi är ju ingen överraskning direkt, det blir nog lite som D5D, den är lite kung i sin klass när det gäller ergonomi, om inte pentax K100D blir lika ungefär.

Ska bli kul att se nya 350D (400D?) när den visas i höst, jag tror inte den kommer kunna tävla ordentligt mot A100 förutom i brus kanske, lite tråkigt för Canon att dom är "inbyggda" och inte kan förbättra så mycket utan att förstöra marknaden för 30D. Canon 400D, med större skärm!
 
Anddje skrev:
Den är ju utvecklad och designad av KM så att det är bra ergonomi är ju ingen överraskning direkt, det blir nog lite som D5D, den är lite kung i sin klass när det gäller ergonomi, om inte pentax K100D blir lika ungefär.
Tror vi har lite olika uppfattning om ergonomi & kvalitetskänsla Anders? Jag har aldrig varit impad över känslan i en instegskamera, den bästa är väl i så fall D70 om man bortser från sökaren. Den känns "lite mer kamera" än de övriga i klassen helt enkelt.

Nu är dom ju billigare så det är ju förståeligt men vad jag menar är att Sony med sitt inflytande kanske kan lyfta upp detta med "känslan" en bit, det är ju ingen nyhet att Sony är duktiga på detta & jag tror det kan bli ett triumfkort då många reagerar på exempelvis Canons känsla. Har även sett en del tycka att det känns plastigt när man tar i D5D, jag tycker att alla instegsmodeller ger det intrycket, mer eller mindre.

Jag har provat D5D & den är mycket duglig, men känslan, njaeh... Missförstå mig rätt, den är ungefär som de andra i klassen, bortsett från D70S då...

Kanske Sony kan få till detta? Två inmatningsrattar på det så...

Eller så är det bara jag som bryr mig i detta & inte kan vara utan två inmatningsrattar:)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Tror vi har lite olika uppfattning om ergonomi & kvalitetskänsla Anders? Jag har aldrig varit impad över känslan i en instegskamera, den bästa är väl i så fall D70 om man bortser från sökaren. Den känns "lite mer kamera" än de övriga i klassen helt enkelt.

Nu är dom ju billigare så det är ju förståeligt men vad jag menar är att Sony med sitt inflytande kanske kan lyfta upp detta med "känslan" en bit, det är ju ingen nyhet att Sony är duktiga på detta & jag tror det kan bli ett triumfkort då många reagerar på exempelvis Canons känsla. Har även sett en del tycka att det känns plastigt när man tar i D5D, jag tycker att alla instegsmodeller ger det intrycket, mer eller mindre.

Jag har provat D5D & den är mycket duglig, men känslan, njaeh... Missförstå mig rätt, den är ungefär som de andra i klassen, bortsett från D70S då...

Kanske Sony kan få till detta? Två inmatningsrattar på det så...

Eller så är det bara jag som bryr mig i detta & inte kan vara utan två inmatningsrattar:)

//Larsa
Jag har aldrig använt en 7D, men 5D tycker jag är skön och trevlig att använda, och den ser plastigare ut än den känns, Nikons har ju lite större grepp, det ger väl lite +, men 5D är ändå väldigt bra, har testat t.ex. canon 20D+vg och reagerade inte på något sätt på att den skulle vara mycket bättre, även om den säkert har lite bättre grepp. 5D räcker finfint, lite fler snabbknappar och rattar som 7D är dock alltid bra.
 
Anddje skrev:
Jag har aldrig använt en 7D, men 5D tycker jag är skön och trevlig att använda, och den ser plastigare ut än den känns, Nikons har ju lite större grepp, det ger väl lite +, men 5D är ändå väldigt bra, har testat t.ex. canon 20D+vg och reagerade inte på något sätt på att den skulle vara mycket bättre, även om den säkert har lite bättre grepp. 5D räcker finfint, lite fler snabbknappar och rattar som 7D är dock alltid bra.
20D lade jag bort i mitt val när jag fått känt på 7D, i både vad det gäller total ergonomi & absolut sökaren så var skillnaderna för stora & 20D:s grepp är inte direkt dess styrka. Nu bör man dock reagera på skillnaden mellan 20D & 350D, om man inte gör det så ska man helt klart köpa en instegsmodell. Ang 20D:s vg så är det ju tyvärr en mycket misslyckad pryl, det kan alla 20D-användare jag träffat intyga. Mycket skit om C här men dom är bättre på mycket också! (har själv använt EOS länge).

Jag har ju aldrig använt 5D annat än på trappen utanför den lokala butiken & den är en mycket lyckad kamera. Däremot så vidhåller jag att skillnaden i ergonomi mellan den & 7D är himmelsvid, därav mitt tidigare inlägg om varför inte köpa en beg. 7D i stället för att söka nya 5D, detta om man kan ta en större kamera förstås...

Men som sagt, om man bara ser till känslan i kameran så verkar det som att A100 kan bli nåt!

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.