Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
erkus skrev:
Det är ju ganska precis 2000kr mer än canons modell. De pengarna vill man ju verkligen få valuta för.
Det vet du inte förrän den finns att köpa. De priser som finns ute idag är förmodligen högre än vad de kommer att vara när den finns. Som sagt, den verkar helt outstanding om brusnivåerna håller sig rimliga.

//Larsa
 
just NU skulle jag välja mellan Nikon och Canon! Tråkigt (vanligt) svar men,,,,,,.det är det bästa rådet enligt mig!
Rent,,,,smart alltså:) Har jag rätt om 5-år? Vet inte? Men troligtvis!

Kamerorna av idag är riktigt riktigt bra, välj det du tror passar dig och lita på din egen känsla.

Lycka till med ditt köp:)

/ Kenneth
 
folk har tydligen klagat en hel del på brus i d200 vid ISO över 400 (!). Det känns ju som om det talar ganska klart emot a100
 
.Z. skrev:
Tycker jag väl inte att vi måste göra.

Canon har haft spjutspetsen i det där yttersta i bildkvalite ett tag nu & även i snabbhet. Nu händer det saker & jag kommer inte rakt av att rekommendera denna Sony förrän jag vet mer.

Man blir lite mer intresserad av att pusha för det märke man använder då intresset där är högre men jag rekommenderar ofta andra märken också beroende på vad folk behöver. Mitt mest rekommenderade DSLRpaket till flera återfallssystemkameraanvändare (puh) är Oly E-500 paketet med två fina zoomar, om man inte rekommenderar detta extremt prisvärda paket till en 50-årig gubbe som man förstår inte kommer att köpa fler objektiv så är man inte ärlig. En KM 5D med kitoptik åt honom hade varit ett hån i jämförelse!

Nääh, försök att rekommendera efter behov. Sen att man är lite småfärgad är en annan sak men man får skärpa sig emellanåt:)

//Larsa
Om vi ska gå bara lite offtopic (som vanligt);
Klart att Olympusen är ett prisvärt paket, men för någon som inte är 50 år och som ska köpa mer grejer tycker jag att det finns bättre, E-500 är bra, men jag tycker den känns lite konstig att hålla i (tror iaf att jag tyckte det, var ett tag sedan jag testade den :p) och så har den lite väl mörk sökare. Men det verkar ju vara grejen lite hittils, canon, olympus mfl. har bra grejer, men missar lite på ergonomin (canon = 350D), medans KM & Pentax t.ex. har inte det allra värsta nyaste bästa, men är sköna att använda och har stora ljusa sökare.
Jag hoppas att det kommer kameror som har båda delarna.

Oj oj oj... vad har det här med topic att göra?
 
Craps skrev:
Sony A100 har samma sensor som sitter i Nikon D200 men det är inte sensorn som generar brus utan det som sitter omkring den ;) skall bli kul att se testbilder senare.
Jo, det var det jag menade.

Om Sonyn brusar mer så har man inte lyckats lika bra som Nikon. Ok, D200 är mycket dyrare men om man tittar historiskt så bruka brusnivåerna ligga ganska så likt för en tillverkares instegsmodell & modellen över. Däremot så kan det skilja mellan olika kameratillverkares modeller med samma sensor.

Pentax, KM & Nikon delar samma Sony 6MP-sensor & det skiljer lite mellan dessa i brusnivåer, dock så härrör sig detta mycket i brusreducering men även en del i annat också...

//Larsa
 
Jag ska nog vänta till det finns mer om a100 som t.ex. mer testbilder och recensioner av produktionsex och inte hasta iväg o handla canon...
 
förresten hur mycket bättre är canons CMOS sensorer än a100/d200 när det gäller brus. Vart kan jag hitta bilder tagna av båda kameror att jämföra med?
 
Anddje skrev:
Om vi ska gå bara lite offtopic (som vanligt);
Klart att Olympusen är ett prisvärt paket, men för någon som inte är 50 år och som ska köpa mer grejer tycker jag att det finns bättre, E-500 är bra, men jag tycker den känns lite konstig att hålla i (tror iaf att jag tyckte det, var ett tag sedan jag testade den :p) och så har den lite väl mörk sökare. Men det verkar ju vara grejen lite hittils, canon, olympus mfl. har bra grejer, men missar lite på ergonomin (canon = 350D), medans KM & Pentax t.ex. har inte det allra värsta nyaste bästa, men är sköna att använda och har stora ljusa sökare.
Jag hoppas att det kommer kameror som har båda delarna.

Oj oj oj... vad har det här med topic att göra?
Offtopicen fortsätter:)

Det enda jag menade med detta var att vi inte alltid måste rekommendera det system vi använder, Olympusen var ett exempel...

För övrigt så är Olympusens sökare dess största svaghet, liten som fan!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det enda jag menade med detta var att vi inte alltid måste rekommendera det system vi använder, Olympusen var ett exempel...
Helt rätt, tyvärr händer det ganska ofta att man (jag iaf) gör det utan att tänka så mycket ;)
 
Kem skrev:
just NU skulle jag välja mellan Nikon och Canon! Tråkigt (vanligt) svar men,,,,,,.det är det bästa rådet enligt mig!
/ Kenneth
Jag vet inte om du varit inne i Sony Alphatråden Kenneth men jag tvivlar.

Sony är en av världens mäktigaste elektronikfirmor & jag har en känsla av att Nikon & Canon suttit i möten sen dom fick reda på Sonys storsatsning, Canon är ganska så lugna på tronen men jag tror att Nikon ska se om sitt hus för snart kommer Pentax förmodligen med en instegskamera med ungefär samma specar som Sonyn (min gissning) & det enda Nikon kan kontra med är lika många pixlar, inte stabilisator & antidust för de hänger ihop & Nikon vill nog inte störa sitt vr-koncept. Dom är sessutom beroende av Sony som dom köper sensorer av...

Om fem år:
1: Canon
2: Sony
3. Samsung som köpt lös Pentax
4. Panasonic/Olympus
5. Nikon

Så kommer det att se ut:)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jag vet inte om du varit inne i Sony Alphatråden Kenneth men jag tvivlar.

Sony är en av världens mäktigaste elektronikfirmor & jag har en känsla av att Nikon & Canon suttit i möten sen dom fick reda på Sonys storsatsning, Canon är ganska så lugna på tronen men jag tror att Nikon ska se om sitt hus för snart kommer Pentax förmodligen med en instegskamera med ungefär samma specar som Sonyn (min gissning) & det enda Nikon kan kontra med är lika många pixlar, inte stabilisator & antidust för de hänger ihop & Nikon vill nog inte störa sitt vr-koncept. Dom är sessutom beroende av Sony som dom köper sensorer av...

Om fem år:
1: Canon
2: Sony
3. Samsung som köpt lös Pentax
4. Panasonic/Olympus
5. Nikon

Så kommer det att se ut:)

//Larsa

Det låter vettigt det du säger! Jag talade bara om känslan som jag har. Jag skulle välja som jag skrev, Någon annan kanske skulle välja mellan Canon och Pentax osv. Jag tror att du är ganska rätt i dina tankar/funderingar kring Sony mm!

/ Kenneth
 
Anddje skrev:
Helt rätt, tyvärr händer det ganska ofta att man (jag iaf) gör det utan att tänka så mycket ;)
Jo, jag vet inte om du uppfattade det men jag skrev ju att man är helt klart färgad men jag försöker att hålla mig neutral. Vad jag har en tendens att göra är att hålla på de små tillverkarna & försöka hålla tillbaks denna oerhörda övertro på de stora, kanske kan gå till överdrift ibland men många nya blir ju så oerhört impade av att se Canon på presskonferenser på TV hela tiden så man måste ju lyfta fram de andra också. Sen så finns det tillräckligt många enögda error99-killar här ändå:)

//Larsa, som duckar en stund...
 
Sånt här borde vi ta i en officiell Canon VS Nikon VS Sony VS VS VS.... :D

Jag tror att Nikon/Canon förlorar MYCKET på att dom inte har Antiskaken som Sony har, Pentax har, och antagligen kommer Panasonic ha den med. Frågan är bara om dom förlorar mer eller mindre mot om dom skulle införa AS i huset och på så sätt dumpa sina IS-objektiv, förutom då kanske >200mm som fortfarande tjänar lite mot AS på att ha den i objektivet.

Om Nikon skulle säkra sin tillgång på sensorer och kanske dumpa sina IS-objektiv för att ha det i huset så skulle dom kunna ligga mycket längre upp på Larsas lista tror jag.
 
Kem skrev:
Det låter vettigt det du säger! Jag talade bara om känslan som jag har. Jag skulle välja som jag skrev, Någon annan kanske skulle välja mellan Canon och Pentax osv. Jag tror att du är ganska rätt i dina tankar/funderingar kring Sony mm!

/ Kenneth
Ska erkänna att det inte är mina tankar än fast jag varit inne på nåt liknande. Det var i nån av previewerna på A100 som skribenten avslutade med detta, tycker att det kan vara tänkvärt faktiskt...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Ska erkänna att det inte är mina tankar än fast jag varit inne på nåt liknande. Det var i nån av previewerna på A100 som skribenten avslutade med detta, tycker att det kan vara tänkvärt faktiskt...

//Larsa

mmm, det är klurigt! Som förstagångs köpare just NU,,,,alltså,,,, Sony kan greja det,,,men njaaaeee,,,aaaaa,,,,just NU??? Canon eller Nikon,,,,,Jag kör Canon och känner mig lugn, allt jag har räcker för mig just nu och vill jag ha annat så finns det att tillgå både beggat och nytt i massor!!! ,,,,,,,Sony- (med KM objektiven att tillgå) blir kanske riktigt bra då? Jag hoppas på det då det skulle vara bra för utveckling/kunkurrens/priser om någon tog upp kampen med de två!

Kanske skall tillägga då att jag skulle välja mellan Nikon och Canon men inse att Sony satsar hårt och förmodligtvis är en spelare att satsa på även i ett längre perspektiv.

SVÅRT!!!! / Kenneth
 
Anddje skrev:
Sånt här borde vi ta i en officiell Canon VS Nikon VS Sony VS VS VS.... :D


Jag tror att Nikon/Canon förlorar MYCKET på att dom inte har Antiskaken som Sony har, Pentax har, och antagligen kommer Panasonic ha den med. Frågan är bara om dom förlorar mer eller mindre mot om dom skulle införa AS i huset och på så sätt dumpa sina IS-objektiv, förutom då kanske >200mm som fortfarande tjänar lite mot AS på att ha den i objektivet.

Om Nikon skulle säkra sin tillgång på sensorer och kanske dumpa sina IS-objektiv för att ha det i huset så skulle dom kunna ligga mycket längre upp på Larsas lista tror jag.
Om man tittar på VR & IS så tror jag att de kan byggas effektivare i optiken än i min D7D, nu har Sony dock förbättrat tekniken & kanske kan finslipa den ändå mer.

Vi har dock vissa småsaker typ att man åtminstone på IS kan välja en inställning för panorering vilket jag gärna hade haft på min D7D.

Vad jag menar är att man kanske inte ska skrota IS & VR då kanske vissa, som kan tänka sig att betala, föredrar den lösningen. Däremot så kommer ju självfallet VR & IS att sälja mycket mindre men jag tror att C & N kan ta det om dom får fingrarna ur & fixar stabilisering i huset, dom kan ju som Anders säger annars få lida av det...

Antidustprylen lockar också många & så vitt jag förstått så är den sammankopplad med stabiliseringen i Sonys fall.

Nu beror det ju dock på om Sony (KM) skyddat konstruktionen genom patent? Att Pentax får ta del av den är ju kanske bara beroende på samarbetet men vill Sony släppa den till Nikon som är en större konkurrent, & Canon?

//Larsa
 
Pentax har ett eget patent för bildstabilisering som jag förstår det. Om det ens går att fixa en stabiliserad sensor med ännu ett nytt patent (ny teknisk lösning) återstår att se...
 
papi skrev:
Pentax har ett eget patent för bildstabilisering som jag förstår det. Om det ens går att fixa en stabiliserad sensor med ännu ett nytt patent (ny teknisk lösning) återstår att se...
Ok. Tänkte att det var samma då det är samma sensor...

Som du säger så måste det ju vara svårt att göra ännu fler lösningar att få patent på om det redan finns två men jag vet inte hur detta med patent funkar...

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.