Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sommarvik. på DN som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jao... Svår fråga. Själv frågar jag mig om jag gör rätt.

Men det gäller ju för tidningen att få en helhetsbild av dig. Journalistiskt tänkande och bra bilder är grunden. Just journalistiska bilder är nog viktiga.

Tidningar som Sydsvenskan och DN kan nog intressera sig för folk som är ess på vissa saker och som inte har superbredd medan Aftonbladet har en uttalat enkel och rak bildstil.

Jag tänkte mejla en pdf-presentation för att få ett bättre sammanhang. Men det håller på att bli en bok så jag får se till att bli extremt självkritisk. Det är lätt att bli övertydlig.

Tja, svammel. Egentligen vet jag inte säkert. Jag har ju bara sökt ett pressfoto jobb. Då 150 sökande (bara annons i Journalisten och kort deadline) och jag skrev ett brev och den fick jag visa bilder och fick jobbet. Alla andra jobb och uppdrag har jag fått lustiga vägar.

froderberg skrev:

Tidningar som Sydsvenskan och DN kan nog intressera sig för folk som är ess på vissa saker och som inte har superbredd medan Aftonbladet har en uttalat enkel och rak bildstil.

Det är just bredden som de vill ha, under ett sommarvikariat på t ex sydsvenskan vill de kunna använda fotograferna till allt, sport, porträtt, nyheter, reportage, studiojobb mm.
Ett bra mått på om man är en duktig pressfotograf sägs vara om man klarar av att ta bra sportbilder. det visar på att man kan jobba snabbt och fånga ögonblick. De bästa pressbilderna är oftas ögonblick oavsett ämne. Det beror på att man inte har eller får tiden att vänta ut bilderna.

Puh, nu har jag lagt upp mina ansökningsbilder här: http://anderslinden.com/sommarvik
Ge gärna konstruktiv kritik..

Som förstagångssökande har jag en hel del att lära.. Lär väll få solla bort typ hälften minst, till att börja med... o bildtexterna är nog rätt lama...
Ja ja..även om man är för färsk, och det inte håller i år kanske det gör det nästa, eller nästa, eller nästa... ;)

Vad finns det mer för mindre tidningar som söker fotografer över sommaren? Känner ni till någon eller ska man maila och fråga bara?

Anders L: Äntligen fungerar mitt bredband igen och jag har kunnat kolla på dina bilder. Många fina och bra att du har lite studiobilder om du ska söka till Aftonbladet feature.

andreasc89 skrev:
Bilden på prästen framför kyrkan, är det Gunnar Eriksson i Lane Ryr utanför Uddevalla?
Nja, han heter Stellan och är prälle i Sventorps kyrka. (utanför Skövde)

froderberg skrev:
Anders L: Äntligen fungerar mitt bredband igen och jag har kunnat kolla på dina bilder. Många fina och bra att du har lite studiobilder om du ska söka till Aftonbladet feature.
Tack, tack! Hoppas bara de orkar kolla på alla.

Vad har ni andra här sökt, och hur har ni utformat era ansökningar?

froderberg skrev:
Jag gjorde en pdf som presentation.

http://froderberg.com/sommar/

Mycket snygg ansökan Magnus. Ett par saker som jag spontant reagerade på:

1. den var väldigt lång, vem orkar bläddra i alla sidor om man får in över 1000 ansökningar (eller vad det nu kan bli för siffra)?

2. bra bild på dig i slutet på ansökan, men du kunde kanske se lite gladare ut?

Men som sagt var, innehållet är ju inget att klaga på, snyggt, väldisponerat utrymme med lagom mycket text. Bilderna talar ju för sig själv, så om inte du får jobbet, skulle jag verkligen vilja se blider som den tagit som fick jobbet.

Till dig o alla andra som har sökt fotojobb, önskar jag lycka till...

/Håkan

Ja snygga bilder har ni då! En sak jag tänkte på med din PDF är att du växlar mellan orden "Magnus","jag" och "han" när du ska beskriva dig själv. Ibland är det ditt namn och ibland är det "han är" Lite oklart i mina ögon bara.

NixXxoN skrev:
Ja snygga bilder har ni då! En sak jag tänkte på med din PDF är att du växlar mellan orden "Magnus","jag" och "han" när du ska beskriva dig själv. Ibland är det ditt namn och ibland är det "han är" Lite oklart i mina ögon bara.

Bra att du säger det. Jag har bytt från tredje person till första men missat på några ställen. Ska fixa det.

hakanv skrev:
1. den var väldigt lång, vem orkar bläddra i alla sidor om man får in över 1000 ansökningar (eller vad det nu kan bli för siffra)?

Jo kanske. Men det är 13 bildsidor och min förhoppning är att de som tittar ändå uppskattar när de får se något bra.

Sen har jag llagt spportbilderna först eftersom jag tror att de är viktigast.

Jag behöver inte absolut få vik i sommar så därför har jag tagit ut svängarna lite.

2. bra bild på dig i slutet på ansökan, men du kunde kanske se lite gladare ut?

Absolut. jag är ju en glad typ.

Senast ändrad:
Magnus: Bra bilder och bra att du delat in portfolion i olika delar. Det framgår tydligt att du ÄR en pressfotograf.

Att du valt en antikva och graden på texten till meritförteckningen kanske gör den lite svårläst.

Skickade du pdf:en som bifogad eller länkade du till den?

Varför i stående format om den ändå ska ses på skärm?

Anders Lindén skrev:
Att du valt en antikva och graden på texten till meritförteckningen kanske gör den lite svårläst.

Ännu ett bevis för att min ansökan är ett hastverk. CV:n är tagen från en annan ansökan. men utskriven ska det inte vara problem att läsa. Jag antar att de skriver ut de intressanta. Sen går det ju att zooma.

Skickade du pdf:en som bifogad eller länkade du till den?

Jag bifogade eftersom mitt bredband låg nere och jag fick modema. Kan inte komma åt min server per modem.

Varför i stående format om den ändå ska ses på skärm?

Provade liggande, men de flesta bilder är liggande och de blev för stora i liggande format. Men hade jag lagt ner med tid på detta hade jag säkert funnit en layoutlösning i liggande format.

Om jag får vara lite hård (sannolikt snällare än en rekryterare så...):
Presentationen blandar aningen "högtravande" uttryck med vardagsengelska ("Hi there" vs. "choice blend"). "Get, got, got", vill jag minnas från engelsklektionerna ("gotten" kan iofs. vara ok...?).

Jag skulle även skippa avskedshälsningen i slutet.

Fick praktik på engelsktalande firma i Spanien med "Got och gotten" :)

tack för kritiken Erik, ska putsa till den nu när jag söker till en skola här i Barcelona.
- och tar säkert bort avskedshälsningen...

Nu sökte jag inte i första hand som fotograf, utan grafisk producent, eller något där mittemellan.
Jag gillar din Magnus, ville bara visa en version av hur en pdf kan se ut.

/ kul att du hänger i kista, hur är läget i norrort?

Det är intressant att se olika presentationer. Med en pdf eller en hemida tycker jag att man kan göra mycket mer givande presentation. Genom hur man visar sina bilder visar man också hur man tänker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar