Annons

Sommarjobb: Logistik kring husfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ZackariasL

Medlem
Hej, hoppas jag har postat i rätt kategori.

I slutet av sommaren ska jag som 17 åring sommarjobba med att fota hyreshus utvändigt åt en större bostadsorganisation. Jag har aldrig gjort ett sådant större arbete där över 100 hus ska fotas med ca 5 bilder på varje så jag har lite frågor kring logistiken.

Jag brukar använda Camera Raw och ibland PS vid redigering. Hur arbetar jag smidigast med denna mängd bilder i dessa program? Huvudsakligen ska bilderna rätas up men jag tänker även att exponering samt kontrast ändras.

Bilderna ska sparas med längsta sidan 1024 pixlar. Är funktionen "Image processor" i PS den smidigaste funktionen för att spara flera bilder samtidigt?

Är mappar döpta till gatuadressen ett smidigt sätt att hantera bilderna på?

Är kanske Lightroom eller Bridge bättre och effektivare när vi kommer till min situation? (Har båda de programmen men har inte använt de särskilt mycket)


Hur gör ni som fotografer för att få det hela att gå ihop på ett så smidigt sätt som möjligt?
Det finns säkert flera viktiga saker jag inte tänker på men skriv gärna det isåfall.

Mvh Zacke
http://zackariaslundblad.tumblr.com/
 
Ja, Lightroom är förmodligen smidigare när det gäller att hantera många bilder. Har dessutom funktioner för att räta upp linjer som är lätta att använda. Du kan lägga bilderna i en mapp, och märka bilderna med bildtext, eller nyckelord. Du kan även lägga in GPS position genom att märka ut var du tog bilden på LR:s karta. Naturligtvis funkar flera mappar med gatuaddress också men behövs egentligen inte i LR eftersom databasen håller reda på bilderna åt dig med hjälp av nyckelord eller GPS position om du har lagt in det. Kan förstås vara bra med kataloger efter address om LRs databas skulle förolyckas. Tänk på att alla ändringar av katalog och filnamn ska ske inifrån Lightroom.
.
När du sedan exporterar bilden till kunden lägger du in bildtexten i filnamnet på den exporterade filen.

Andvänd stativ, lågt iso, kör manuell exponering och vitbalans, tag med dig något neutralgrått att vitbalansera mot.
 
Först av allt. Gillar dina bilder på Tumblr. Riktigt fina.

Har jobbat en del med mäklarfotografering.
Vilket naturligtvis innebär att jag har tagit en hel del fasadbilder.

Tycker du ska glömma "tipsen" om helmanuell exponering och "gråkort".
Däremot så ska du absolut köra RAW (jpeg är verkligen inte ett seriöst alternativ i det här sammanhanget).
Använd bländarprio. (Inte minst för att ha koll på skärpdjupet).
Däremot så kan exponeringskompensation vara att föredra.

Sedan så är Lightroom ett utmärkt verktyg för just detta. Helt klart.
Inte minst för att du så lätt kan få en vettig katalogstruktur för de olika objekten, (mäklarspråk för de olika husen).

Det är inte direkt ovanligt med extrema ljusförhållanden/kontraster.
Vilket är orsaken till mitt tips om att fotografera i RAW.
Det är ofta direkt nödvändigt att justera både hög och lågdagrar i bilderna på samma gång.

Avslutningsvis, om du inte redan har tillgång till en fotomast.
Försök att få tillgång till det.
Personligen äger jag en, och skulle inte åta mig den här typen av jobb utan tillång till det.

Det gör en rejäl estetisk skillnad att ha tillgång till en mast för fasadbilder.
Några exempel där jag använt fotomast själv:

http://blogg.photo-it.net/2013/07/real-estate-job.html
http://blogg.photo-it.net/2013/06/kinnarps-arena-by-night.html
http://blogg.photo-it.net/2013/06/brahehus-by-night.html
 
Tack så mycket för svaren. Kommer nog köra på LR.

Dock är gråkort och fotomast lite överkurs men kommer fota allt i RAW och med bländarprio ev helmanuellt om det skulle behövas i vissa lägen.
Självklart kommer skuggor och skarpa kontraster vara ett stort problem men det är ju min uppgift som fotograf att lösa.

Är det någon som vet hur jag sparar flera bilder samtidigt med en viss storlek i LR?
 
...
Är det någon som vet hur jag sparar flera bilder samtidigt med en viss storlek i LR?

Bilderna som ligger i LR:s mappsystem är alltid helt orörda.
Redigeringen sparas i en databas.

När du är klar med redigeringen så "Exporterar" du ny bildfiler i den storlek du vill ha.
I det filformat du vill ha, samt med den färgprofil du vill ha.

Även om du nog kommer behöva lägga lite tid på att lära dig LR ordentligt.
Så kommer du att ha igen det, då du kommer att spara mycket tid i förlängningen.
 
ANNONS