Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soluppgång vs Solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:

Hursomhelst hittar du ett bra onlineprogram här
Som kan lista var solen och måne befinner sig / röt sig under dagen samt söka efter önskade solpositioner etc.

Den borde ha allt du behöver. Jag har använt den för att kolla i förväg vilken tid som är optimal för önskad fotografering av ett visst utomhusmotiv. Numera har jag alltid kompass med mig i kamerväskan för att kolla önskad riktning på solen ifall jag har möjlighet att återvända.

Mvh
Richard

Tack Richard!

Nu är min dag räddad! Med hjälp av Sun/Moon Calculator och Google Earth har jag nu räknat ut att solen går upp i riktning 81 grader och som bonus fick jag reda på att den går ner i riktning 272 grader, allt från position N 58:44:35 och E 17:23:40

Hur kunde vi leva utan forum och internet förr i tiden / Jan-Olof

"Red sky at night, sailor's delight; red sky at morning, sailors take warning.'
Ett fototips så gott som något annat. Tolkas som så att är det röda skyar på morgonen så gå inte ut och fotografera. Och är det röda skyar på kvällen så är det trevliga saker på gång så gå inte ut för att fotografera!
Helt enkelt ett fint sätt att säga: Sluta med de där förkättrade bilderna med en färgsjuk sol vid horisonten!!!!!
Us

Jan-Olof Lidman (JOLidman) skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det gick ju knappt heller. De flesta som levde förr i tiden är ju döda. :)
//A
---------------------------------------------------------------------------------

Hahaa, humorn i denna tråd har förgyllt min dag mer än någon solrådnad gjort på länge!

La upp en soluppgång som var mycket gulblek och dimmig här idag faktiskt. Skärpan är inget att skryta på då det satt en skitig Opelruta mellan mig o solen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/634307.htm

/Torleif

Torleif skrev:
Jan-Olof Lidman (JOLidman) skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det gick ju knappt heller. De flesta som levde förr i tiden är ju döda. :)
//A
---------------------------------------------------------------------------------

Hahaa, humorn i denna tråd har förgyllt min dag mer än någon solrådnad gjort på länge!

La upp en soluppgång som var mycket gulblek och dimmig här idag faktiskt. Skärpan är inget att skryta på då det satt en skitig Opelruta mellan mig o solen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/634307.htm

/Torleif

Ja och idag "måste" vi ju inte ens leva själva. Vi har ju alla dockusåpor, med allt "kul" det innebär. Skaderiske är ju minimal framför dummburken.
En bra TV, sjyssta mjukisbrallor och en god macka framför TV'n.... vad kan toppa det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar