Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soluppgång vs Solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Med ögat kan vi upfatta morgonljus som gul och kvällsljus som röd och detta kan också fångas på bild när man fotar *objekt* som befinner sig i ljuset. Men om man fotar rätt in mot solen så att den kommer med på bild så kan jag tycka att det är svårt att se skillnader mellan en soluppgång och en solnedgång.

Vilka karakteristiska tecken kan man hålla utkik efter?

Soluppgången kommer i regel på morgonen, ibland mycket tidigt, medan solnedgången oftast inträffar kvällstid.

Edit: Någon kommer att bestraffa mig med ett kalsongryck för den där. Förlåt.

Själv så tycker jag att solnedgångar/uppgångar gör sig bäst i svartvitt men har tyvärr inget svar på din fråga...

//Larsa

Bilagor

• solnsv.jpg
    solnsv.jpg
    54.9 KB · Visningar: 3,607
Har du träd med i bilden kan du kolla efter myrstackar. Är myrstacken till vänster om trädet är det en solnedgång, då dom alltid bygger på sydsidan :D

//Förlåt, men presidenten ryckte med mig... :)

Kan det vara så att soluppgångar i regel är klarare då luften är kall och går mot varm, medan det är tvärt om vid solnedgången? Annars är väl de fysikaliska förutsättningarna väldigt likartade.

Jag tycker soluppgångar är mysigare än solnedgångar när det gäller själva upplevelsen och tycker därför det är trevligare att gå upp och fota i soluppgången än att fota solnedgången som känns lite beigt (nu pratar jag inte kullör).

Galaxens President skrev:
Soluppgången kommer i regel på morgonen, ibland mycket tidigt, medan solnedgången oftast inträffar kvällstid.

Tack, det där skrattet behövde jag mitt uppe i tentapluggandet :)

Soluppgångar fyller en med präktighet för att man orkade gå upp så tidigt.

Solnedgångar avnjuts i gott sällskap och med känslan att natten ännu är ung.

Sällskapet kan utgöras av:
5 polare och 3 backar öl.
eller
Någon att tycka om, och en flaska vitt vin.

Välj själva. :)

(Vad gäller det fysikaliska instämmer jag med Galaxens president)

HAHAhahahaha , tack för den.

Morgon gul och kväll röd stämmer inte.
Här uppe i norr har vi underbara röda soluppgångar.
Det går visserligen ihop med solnedgången just nu men ändå.
Kvällsljuset ger ofta också gulaktigt ljus som kan vara fint i porträtt t o m.
Men att kvällsljuset oftast syns vid solnedgången och morgonljuset bäst syns vid soluppgången det kan jag efter viss eftertänksamhet hålla med om.
Mvh/-Anders

Vad vi upplever i kontrast från natt och sen ljus kan lura hjärnan. Soluppgångar har lite högre kelvintal än solnedgångar - så där 500 Kelvin.
Dessutom är nog chansen större för färgskiftningar vid nedgång då det är mer skräp i luften - om det inte nyss regnat då. Å andra sidan är fukt inte dumt för att bomba fotonerna och styra bort det blåa, när ljuset ska gå lite längre väg.

Poof :)

Bilagor

• kalltkrig.jpg
    kalltkrig.jpg
    35 KB · Visningar: 2,867
Senast ändrad:
pery skrev:
Soluppgångar fyller en med präktighet för att man orkade gå upp så tidigt.

:). Morgonstund har faktiskt guld i mund när man vant sig. Att vakna före de flesta av sig själv och gå ut i lugnet är riktigt härligt. Är det en väckarklocka som tvingar upp en är det värre. Kanske är jag präktighetsnarkoman :) men det är sällan jag mår så bra som när jag tagit itu med saker istället för att skjuta upp dem.

Sedan kan man uppleva soluppgångar genom att vara vaken länge istället för att gå upp tidigt också.

bullen_ skrev:
Har du träd med i bilden kan du kolla efter myrstackar. Är myrstacken till vänster om trädet är det en solnedgång, då dom alltid bygger på sydsidan :D

//Förlåt, men presidenten ryckte med mig... :)

ja iaf så länge det är lika öppet runtom stammen. Är det tex tät skog mot söder men en glänta mot norr finner man ibland myrstackar mot norr.

Min högst personliga åsikt är att soluppgångar och nedgångar är att föredra under vinterhalvåret. Iaf här i Uppland.
Man kan ta sig en rejäl sovmorgon, masa sig upp och käka lite frukost.. packa kameraprylarna ge sig ut och fota soluppgången.. vara ute några timmar, dricka det medhavda kaffet för att sedan avsluta med solnedgången innan man går hem.

Kan det bli bättre? =)

/Malin - som håller med om att tidiga tysta mornar i ensamhet är underbara...

men som bekant så är faktiskt ljuset vitt, alltså bestående av en massa färger. Atmosfären, molnen och andra saker fungerar som spektrum och enbart vissa färger når bara fram, Så lyser solen röd så beror det inte på morgon eller kväll utan enbart att bara den röda färgen nådde fram.

Var går solen upp ???

Solnedgångar är ju ganska lätta att finna men om jag vill föreviga en soluppgång där solen går upp på en viss punkt över horisonten i förhållande till den plats jag själv befinner mig finns det något smart sätt att räkna ut datum för detta.

Kanske finns det något litet datorprogram där jag anger min position i lat och long och var jag vill ha soluppgången i grader?

Om man inte frågar får man inte svar / Jan-Olof

Men om man använder sökfunktionen så finner man mycket också ;-). Men lite repitition i trådar skadar ju inte heller.

Hursomhelst hittar du ett bra onlineprogram här
Som kan lista var solen och måne befinner sig / röt sig under dagen samt söka efter önskade solpositioner etc.

Den borde ha allt du behöver. Jag har använt den för att kolla i förväg vilken tid som är optimal för önskad fotografering av ett visst utomhusmotiv. Numera har jag alltid kompass med mig i kamerväskan för att kolla önskad riktning på solen ifall jag har möjlighet att återvända.

Mvh
Richard

Re: Var går solen upp ???

JOLidman skrev:
Solnedgångar är ju ganska lätta att finna men om jag vill föreviga en soluppgång där solen går upp på en viss punkt över horisonten i förhållande till den plats jag själv befinner mig finns det något smart sätt att räkna ut datum för detta.

Kanske finns det något litet datorprogram där jag anger min position i lat och long och var jag vill ha soluppgången i grader?

Om man inte frågar får man inte svar / Jan-Olof

Det finns tabeller för olika orter. Bekvämt att titta i.
http://www.stjarnhimlen.se/stjh/index.html

Trodde bestämmt att det var jorden som snurrade, och inte solen som gick någonstans. Speciellt inte upp och ner. ;-)

Ha ha... gissar jag får dela smärtan då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar