Annons

Solnedgång...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans-C skrev:
Frågan var: "Finns det något man bör tänka på när man fotar solnedgångar? " Jag svarade då vad JAG gjorde och TYCKTE. Och att MITT RÅD var bla bla. Alltså ett svar på den ursprungliga frågan och som skulle vara till hjälp. Inte vad som var tillåtet elller vad någon skulle fota.
Ja jag såg det ja. Du kunde också nämnt att skall solen vara med bör man använda tele, minst 200 mm för att annars blir solen så liten på bilden. Och så gett rådet att om optiken har tendens att ge spökbilder av bländaren -glas / luftövergångsspeglingar hjälper det att centrera solen i bilden. Jag har inte uttalat mig om vad som är tillåtet eller inte, dikta inte in något jag aldrig har sagt. Eller tycker du att jag skall påstå att du gav honom rådet att köpa en zonVI-kalibrerad spotmeter för 7000:-?? Sanningshalten skulle ju vara densamma. Däremot hävdar jag fortfarande vad jag sagt: Min personliga åsikt är att solnedgångsbilder är fotograferandets hötorgsmåleri.
Us

Jag kanske bör klargöra att med solnedgångsbilder avser jag bilder där solnedgången är motivet och inget annat finns att se. Det är en avsevärd skillnad på sådana och dokumentation av ett skeende som råkar inträffa vid solnedgången eller vid lågt stående sol. Det är vad jag menar med vad jag tidigare sagt om tumregeln att bilden skall kunna visas i B/W och fortfarande förmedla något. Blev därför något förvånad igår när det påstods att min bild av de flyttande gässen (tagen vid 15-tiden i oktober med en höstsol drygt 25 grader över horisonten) var en solnedgångsbild. Men uppfattas den som en sådan vill jag inte ha den kvar i mitt album.
Us

pixelbild skrev:
Ha ha.Låt folk fotografera vad dom vill och håll dina åsikter för dig själv.:mad:
Givetvis skall alla ha sin fulla frihet att fotografera vad de vill. Och dessbättre har du ingen bestämmanderätt beträffande friheten att framföra åsikter.
Us

Men va fan! Jag tog inte åt mig åt något så ni behöver väl inte hålla på och käbbla. Inte för min skull i alla fall. :) Allt jag ville veta var om det fanns något man skulle tänka på när man fotar solnedgångar, som sagt...

MVH
Jonathan

Okej, då vill jag ge dig dessa råd. De gäller diafilm. 1) långt objektiv om du vill ha med solen. 2) Så stor bländare som möjligt. Men akta ögonen. Med dessa råd får du en maximal storlek på själva solskivan. 3)Exponera efter himlen fyra fingrar - en handsbredd från solskivan. 4) Försök få med något av intresse i bilden utöver färgerna i solnedgången det kan vara en flygande fågel, em människa på marken, en intressant bebyggelse etc. 5) Låt inte solnedgången vara allt i bilden, en solnedgång är ett fantastiskt skådespel som tyvärr oftast blir ganska platt på bilden jämfört med upplevelsen. En solnedgång omfattar ju hela vårt synfält, en bild i regel bara en bildvinkel på cirkus 50 grader på duk och mindre ändå på färgkort eller bildskärm.
&) Felexponeringsrisken är ganska liten, ta inte för många bilder på varje solnedgång, de tenderar att bli väldigt lika och du monterar och visar bara en av dem.
Lycka till!
Och javisst ja. Visa ingen bild förrän du är säker på att du har en som sitter som en smäck!
Och bara en i varje diashow!
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar