Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solnedgång??

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowman2013

Medlem
Hur får man bort detta (utbrända) i bilden runt solen vid solnedgång?? Ser skit ut...
testat med att ställa ner exponeringen och testat det mesta men ser inte bra ut.... har ett canon 100 macro 2.8 L is usm men testat med annat oxå och en eos 700d

Bilagor

• Sol.jpg
    Sol.jpg
    63.6 KB · Visningar: 109
Det är bara att testa och se... ;)

Citat: "Polarisationsfilter reducerar störande reflexer. Polarisationsfilter har en orientering och är därför vridbara. Maximal effekt fås om filtret vrids så att gittret är parallellt mot den yta som reflekterar. Planpolariserande filter fungerar bra på enklare kameror, men kameror med Pentaprisma kräver cirkulärpolariserande filter för att fungera."

Utbrända högdagrar går inte att göra nåt åt,minska på ljusinsläppet istället annars får du skaffa en kamera med mer dynamisk omfång eller köra HDR.

Behöver lite hjälp är ny på att fota solnedgångar, men känns som förgrunden blir för mörk, bör ja köra HDR eller finns de någon annan lösning?

Sen undrar jag, ska man fokusera manuellt när man inte har nått att fokusera på då de bara är vatten å sen horisonten å någon bro långt bort.

använder just nu 18-105 nikon som är ljussvagt.

Behöver lite hjälp är ny på att fota solnedgångar, men känns som förgrunden blir för mörk, bör ja köra HDR eller finns de någon annan lösning?

Sen undrar jag, ska man fokusera manuellt när man inte har nått att fokusera på då de bara är vatten å sen horisonten å någon bro långt bort.

använder just nu 18-105 nikon som är ljussvagt.

Solnedgångar har ju rätt stort dynamisk omfång så det är hdr som gäller eller så får man kanske stå ut med att solen blir lite utfrätt.
Manuellt fokus ja,fokusera oändligt.

Solnedgångar har ju rätt stort dynamisk omfång så det är hdr som gäller eller så får man kanske stå ut med att solen blir lite utfrätt.
Manuellt fokus ja,fokusera oändligt.

Okej då ska ja prova köra flera exponeringar nästa gång å prova hdr.
Om ja inte har oändligt markering på mitt objektiv hur ska jag då gå tillväga. när man vrir på det så går de runt å runt å runt bara å står inga markeringar eller nått alls på.

Okej då ska ja prova köra flera exponeringar nästa gång å prova hdr.
Om ja inte har oändligt markering på mitt objektiv hur ska jag då gå tillväga. när man vrir på det så går de runt å runt å runt bara å står inga markeringar eller nått alls på.

Fokusera på något ca en tredjedel upp i bilden och kör med liten bländaröppning, typ 11 eller 16. Då får du skärpa över hela bilden.
Sen är det nog som andra sagt att man får göra flera exponeringar och kombinera dem om man vill undcika utbränd sol och i övrigt för mörka partier.

Om du inte fotar i RAW, så kanske det finns inställning för solnedgång på kameran. De kan ibland ge ok resultat

Fokusera på något ca en tredjedel upp i bilden och kör med liten bländaröppning, typ 11 eller 16. Då får du skärpa över hela bilden.
Sen är det nog som andra sagt att man får göra flera exponeringar och kombinera dem om man vill undcika utbränd sol och i övrigt för mörka partier.

Om du inte fotar i RAW, så kanske det finns inställning för solnedgång på kameran. De kan ibland ge ok resultat

okej men som igår när ja skulle fota så fanns det alltid bra förgrund att fota då ja var uppe på en klippa och den hittar inte fokus på vattnet så det är dessa lägen ja inte vet riktigt vad man ska göra.

Hur får man bort detta (utbrända) i bilden runt solen vid solnedgång?? Ser skit ut...
testat med att ställa ner exponeringen och testat det mesta men ser inte bra ut.... har ett canon 100 macro 2.8 L is usm men testat med annat oxå och en eos 700d

Det som är utfrätt i di din är det centrala i solen - inte det som är runt solen.

Bilden jag har med här tog jag när ett tunt molnskikt fanns mellan mig och solen. Då dämpades ljuset en aning och jag fick möjligheten att exponera både för hög- och lågdagrar. I efterarbetet kunde jag sedan plocka fram en hel del detaljer ur lågdagrarna och nästan helt återskapa det som blotta ögat kunde se den här sommarkvällen.

När det gäller fokusering i motljus så är det sällan autofokus fungerar. Det är manuell fokusering som gäller.

Bilagor

• 2014_07_1021_42_201742.jpg
    2014_07_1021_42_201742.jpg
    60.8 KB · Visningar: 74
Du skulle väntat ett par minuter till om du vill ha en riktig solnedgång. Nu ser det mer ut som en soluppgång.

Bestäm vad som skall vara tyngdpunkt i bilden, himmelen eller stranden. Många gör misstaget att lägga horisonten mitt i bilden.

De flesta som fotar solnedgång inkluderar inte stranden alls, bilden blir så mycket snyggare om man tar med en liten bit av stranden.

Kör på bländare f/8 till f/16 för att få skärpa på förgrund till bakgrund.

Stativ är ett måste om du fotar i svagt ljus. Polarisationsfilter är med ett väldigt bra tips, och är dom roterbara kan man få till väldigt bra effekt.

Senast ändrad:
Du skulle väntat ett par minuter till om du vill ha en riktig solnedgång. Nu ser det mer ut som en soluppgång.

Bestäm vad som skall vara tyngdpunkt i bilden, himmelen eller stranden. Många gör misstaget att lägga horisonten mitt i bilden.

De flesta som fotar solnedgång inkluderar inte stranden alls, bilden blir så mycket snyggare om man tar med en liten bit av stranden.

Kör på bländare f/8 till f/16 för att få skärpa på förgrund till bakgrund.

Stativ är ett måste om du fotar i svagt ljus. Polarisationsfilter är med ett väldigt bra tips, och är dom roterbara kan man få till väldigt bra effekt.

Sist men inte minst, så finns det ett bra knep för att slippa utfrättningen, rikta kameran strax ovanför solskivan, (solen ska inte synas i sökaren) tryck sedan ner avtryckaren till hälften för att göra en ljusmätning, släpp inte, flytta sen kameran till den vy du vill och ta bilden.

Då låser helt enkelt exponeringsmätaren, flyttar o trycker av

Lärde mig detta genom Scott Kelby`s böcker och det fungerar väldigt bra.

Ock det går jättebra att öva på t e x en glödlampa hemma ;)

= Fotosidans policy är ju att man inte kan redigera sin post, flera gånger i rad, därför blev det en dubbelpost= (Själv kan jag inte förstå den regeln alls, det händer ju alla att man vill ändra, redigera så att det ser bra ut, och blir rätt för alla)

Sist men inte minst, så finns det ett bra knep för att slippa utfrättningen, rikta kameran strax ovanför solskivan, (solen ska inte synas i sökaren) tryck sedan ner avtryckaren till hälften för att göra en ljusmätning, släpp inte, flytta sen kameran till den vy du vill och ta bilden.

Då låser helt enkelt exponeringsmätaren, flyttar o trycker av

Lärde mig detta genom Scott Kelby`s böcker och det fungerar väldigt bra.

Ock det går jättebra att öva på t e x en glödlampa hemma ;)

= Fotosidans policy är ju att man inte kan redigera sin post, flera gånger i rad, därför blev det en dubbelpost= (Själv kan jag inte förstå den regeln alls, det händer ju alla att man vill ändra, redigera så att det ser bra ut, och blir rätt för alla)

Ett bra tips men fungerar inte på alla kameror. Tex Canons kameror låser du bara fokus när du trycker ned halvvägs och komponerar om. När du sen trycker av så mäter den ljuset.
Tricket med Canon är att sikta likadant och sedan trycka in "snöflingan" för att låsa exponeringen(ljusmätningen) sedan fokusera och komponera.
Så gör jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar