Annons

Softa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Oja

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur man ska göra för att softa t.ex ett ansikte i en bild? Helst i photoshop.
Hoppas ni förstår hur jag menar..

tacksam för svar

vill du göra en effekt som liknar soft-filter (typ kleta vaselin på linsen -effekt) så gör du en kopa av bilden i ett nytt lager. Lägg sedan ganska mycket Gausisk oskärpa (Gaussian Blur) på de nya lagret. Sist lägger du lagom mycket genomskinlighet på lagret.

Vill du sedan att denna effekt endast ska synas över ansiktet kan du använda sudd-verktyget på lagret. Eller ännu bättre: Om du känner till lagermasker kan du använda en sådan...

Om du är ute efter att släta ut huden utan att det ser softat ut rekomenderar jag nåt program specialgjort för att ta bort bildbrus. T ex NeatImage. Experimentera! (eller ställ fler frågor!)

okej, det var att släta ut ansiktet jag tänkte
men då måste man skaffa NeatImage?
det finns inget liknande i PS?

Fröken Oja skrev:

Neat Image finns i demoversion som är helt gratis.

Bara att tanka ner, värt vartenda öre, hehe.

Senast redigerad av en moderator:
Fröken Oja skrev:

Jag kan rekomendera lagningsverktyget (plåstret på verktygspaletten) Då "samplar" (hämtar) du strukturen från ett ställe och täcker över ett annat ställe. Perfekt för att ta bort finnar och andra ojämnheter, som är mer punktformiga, från hud.

Om du gör en kopia av orginalbilden till ett nytt lager och jobbar på den så kan du hela tiden jämföra hur bilden ser ut "före" och "efter". Man kan få avsevärda förbättringar på detta sätt!

//Eric

Senast redigerad av en moderator:
Numeric skrev:
Jag kan rekomendera lagningsverktyget (plåstret på verktygspaletten) Då "samplar" (hämtar) du strukturen från ett ställe och täcker över ett annat ställe. Perfekt för att ta bort finnar och andra ojämnheter, som är mer punktformiga, från hud.

Om du gör en kopia av orginalbilden till ett nytt lager och jobbar på den så kan du hela tiden jämföra hur bilden ser ut "före" och "efter". Man kan få avsevärda förbättringar på detta sätt!

//Eric
Instämmer, jag använder ofta denna metod i kombination med NeatImage eller Noise Ninja.

En lite omständligare, men "manuell" metod finns beskriven i Scott Kelbys bok:
1. Öppna bilden

2. Skapa två kopior (ctrl-J) x2. Avmarkera (gör osynligt) det översta lagret och markera mittenlagret.

3. Ändra från normal till mörkare i blandningsläget för det mellersta lagret.

4. Lägg på gaussisk oskärpa på det mellersta lagret. Radie 40 pixlar.

5. Avmarkera (gör osynligt) det mellersta lagret och markera det översta lagret. Ändra blandningsläget i detta lager till ljusare.

6. Lägg på gaussisk oskärpa på det översta lagret. Radie 60 pixlar.

7. Gör det mellersta lagret synligt och sänk opaciteten till 40%.

8. Göm bakgrundslagret och skapa sedan ett nytt lager (ej kopia av bakgrundslagret). Dra detta längst upp i lagerhögen. Håll nere alt samtidigt som du väljer "lägg ihop synliga".

9. Nu ska det finnas fyra lager. Gör bakgrundslagret synligt igen och göm de två lagren i mitten.

10. Markera det översta lagret och sänk opaciteten till 40%.

11. Lägg på en lagermask-visa alla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar