Annons

"Softa" endast ansiktet i NeatImage?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cruzty_87

Medlem
Har sökt, men inte funnit!

Som rubriken säger så undrar jag lite lätt,
hur gör man för att endast softa en speciell del av bilden i NeatImage.
 
Om du har gratisversionen av NI så får du bearbeta bilden, lägga den bredvid o så clona över det du vill ha "softat".
Det finns även massor andra sätt att göra det på.
Man kan få riktigt häftiga effekter med den tekniken...
 
Det handlar om att markera de delar i bilden som man vill filtrera. Genom att välja färgtoner (select color range) låter man PS markera all hud och sådant som har samma färgton som huden. Genom att skifta till snabbmaskläge kan man manuellt enkelt sedan komplettera med områden samt avmarkera de delar som man inte vill filtrera. Sedan kör man filtreringen genom NI-pluginen.

Jag tänkte just posta en länk till en "tutorial" som jag startat ifrån men ser att Magnus Byström redan hade postat länken till den.
 
Det absolut snabbaste måste väl ändå vara att ta en kopia på bildlagret och köra NeatImage på hela det kopierade lagret för att sedan sudda bort dom delar som man vill ha O-Neatade!?
 
Ventileit skrev:
Det absolut snabbaste måste väl ändå vara att ta en kopia på bildlagret och köra NeatImage på hela det kopierade lagret för att sedan sudda bort dom delar som man vill ha O-Neatade!?

Det är precis vad det handlar om. Man kan dock sudda mer eller mindre detaljerat/exakt och i tutorialen så suddar man först och filtrerar sen ;-)
 
Hej

Enkelt och snabbt är att markera ansiktet med Lasso verktyget och sedan köra Neat Image.

MVH

Omar Brännström
 
Jag brukar ibland skärpa olika mycket i flera lager med det med mest skärpa underst och det mjukaste överst och sedan maska (sudda) fram den skärpa jag vill ha. Man kan försås göra precis tvärt om och sudda fram softningen om det lämpar sig bättre. Ha lite ludd på markeringen eller använd en mjuk pensel så att det inte blir skarpa kanter.
 
Pröjsar direkt på nätet. Man får rätt mycket för lite pengar tycker jag.
Köpte Pro + för ett tag sedan och med befintlig dollarkurs blev det bara lite över 500kr om jag minns rätt.

/AnWi
 
Jag gillar inte att använda NeatImage för softning, det blir lätt en plastig yta av det hela. Använd hellre t.ex. lite Gaussian Blur i Photoshop.
 
Instämmer med Anders Ö, känner att jag får mer kontroll med Gaussisk oskärpa och då i flera lager med olika omfång och opacitet

// Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.