Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soft filter till NiconD50?

Produkter
(logga in för att koppla)

janky_84

Ny medlem
Funderar skarpt på att skaffa mig en nicon D50. Gillar också att använda mig av softfilter..
Men frågan är om man kan använda softfilter till just den här kameran?
Låter kanske dumt men jag är ingen fena på objektivens storlekar och sånt.
Vilken storlek på softfiltret skulle man kunna använda till niconD50 då?
Och om det funkar vart kan man då köpa sånt?
Lite nyburgare av mig, märks säkert..=)
Tacksam om svar..

MVH/Jannicke

Ifall du kollar runt bland webbshopparna så står det ofta angivet vilken filterdiameter respektive objektiv har.
Om du kollar på Cyberphoto så ser man tex att kit-objektivet till Nikon D50 har 55mmers gänga.

Sen får du köpa softfilter med motsvarande gänga.

Eventuella filter sätter du på objektivet, så vilket kamerahus du använder kvittar. Allt du behöver veta är vilken diameter som objektivets filtergänga har.

Cokin har en annan lösning: Man sätter sina filter i en stor hållare, som sedan har en adapterring med gänga. Då behöver man bara byta adapterringen om man byter objektiv. Billigt i längden.

Kolla begagnatmarknaden också. Många har slutat använda filter, och softar bilden i datorn i stället. Men det är ju inte riktigt samma sak.

(Hoppas du ursäktar en rättstavningskommentar också: Nybörjare. Och Nikon.)

Softfilter är, till skillnad från de flesta andra filter, kul och enkelt att göra som hemmabygge. Man kan testa med vad som helst som är hyfsat genomskinligt framför objektivet: Plastpåse, nylonstrumpa...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto