Annons

Snygga siffror

Produkter
(logga in för att koppla)
Filerna, som tidligen var "komprimerade" heter: CNFREEBD.ttf , CNFREE-.ttf samt CombiGuide...Det går inte att lägga in någon av dem under "teckensnitt". Datorn säger att jag först ska ta bort en "tidigare version", som jag inte hittar. Därpå går datorn vanligtvis i baklås. Ska man säkerhetskolla de nedladdade filerna?

Högerklicka på en av TTF-filerna, och välj "Installera". ALLA andra sätt att lägga in fonter på är FEL. (Även om de var rätt för femton år sen).

Vad får du för svar då?

Jag begriper inte vad det är för praktiskt med att slippa filändelser. Självklart har man inte en aning om vad det är för slags fil om man inte ser tillägget. Det finns exempelvis femtielva olika tillägg för bildfiler, men de ser alla ut som en bild när de är kända filtyper, även om det kan vara olika program som hanterar dem. Programfiler får en ikon som väljs av programmet, och när man lägger in falska filer för att lura en användare att använda malwareprogram som laddas ner som bilder, film eller liknande, så lägger man en bild som ikon för programmet, och användaren ser inte att det är ett program. Det är i regel på filändelsen man ser om det är en trojan och inte en jpeg.

Så i ett Windows-system är möjligheten att se vilken slags fil det är avstängd från början, och jag tycker inte att det är det ringaste praktiskt att systemet döljer sånt som jag har all orsak att veta.

Jag tyckte som du förut men som sagt systemet gömmer inte vad det är för fil om du någon gång skulle tveka.

Det praktiska är när man döper om filer och att det blir renare i gränssnittet. Har du kört mac någon gång?

Filändelser är f ö ett stort misstag, det är ett dåligt sätt att tala om vad det är för filtyp och det är lätt att ändra av misstag vilket kan få oanade konsekvenser. .exe .zip är några klassiker.

Hur gör man för att få snygga siffror (siffror inskrivna i en cirkel) i ett föreningsutskick, som behöver piggas upp med lite grafik. Det ska finnas gratis nedladdningsbara sådana på nätet (sk fonts), men ingen tycks veta, hur man ska få in dem i datorn. Dokumenten skrivs med Abi Word.

Hej !

Att göra det i Abi word verkar mest vara en ny variant av mission impossible,
Jag provade att göra det i LibreOffice, som är någon sorts variant
av open office, och det gick efer ett tag.

(Verktygsraden Fontwork, - Fontwork Galleri)

Fonter i XP:
Jag brukar lägga in nya i mappen: C:\WINDOWS\Fonts
och det brukar fungera utan några problem, givetis måste
applikationen startas om.

Sen, har man w7 så är det enkelt att titta på
fonten, ( håll musen över ) i XP är det inte så.
jag använder ibland ett litet program
Fontpage ( ex från http://www.softpedia.com/get/Others/Font-Utils/FontPage.shtml )
för detta ( crome ville med stor envishet ge mej frontpage i stället , fRontpage )

//MW

OT:

Jag tyckte som du förut men som sagt systemet gömmer inte vad det är för fil om du någon gång skulle tveka.

När systemet har en kryssruta redan ifylld för "Dölj tillägg för kända filtyper", så tycker jag nog att det verkar som om systemet gömmer någonging för mig. Det har ingenting att göra med om jag skulle tveka eller inte, utan systemet döljer väsentlig information, som ikonen inte visar.

Det praktiska är när man döper om filer och att det blir renare i gränssnittet. Har du kört mac någon gång?

Jag har kört MacIntosh, och jag har använt Linux under många år. Jag tyckar att de systemen alltid har varit bättre på flera sätt än Microsofts gränssnitt.

Filändelser är f ö ett stort misstag, det är ett dåligt sätt att tala om vad det är för filtyp och det är lätt att ändra av misstag vilket kan få oanade konsekvenser. .exe .zip är några klassiker.

Visst är det ett misstag, men de finns ändå där, och när filen heter "tittapådenhär.jpg.com" och Windows visar den som en bild med namnet "tittapådenhär.jpg", så har väl ändå systemet gömt undan väsentlig information för användaren?

Jag tror att du krånglar till det mer än nödvändigt gör så här ladda ner fonten lägg den på ditt skrivbord gör sedan som jag beskrev tidigare och när du öppnat mappen med fonter då trycker du på vänster knappen på musen på din font bild på skrivbordet och håller den nere och drar den till font mappen och släpper knappen nu du lagt den i font mappen detta fungerar även i XP har gjort detta ett 10 tal gånger utan problem gör presis lika dant i win 7an oxå

Högerklicka på en av TTF-filerna, och välj "Installera". ALLA andra sätt att lägga in fonter på är FEL. (Även om de var rätt för femton år sen).

Vad får du för svar då?

Hej Janne,

när jag högerklickar på någon av filerna får jag följande svar:
Öppna, skriv ut, sök med microsoft essentials, öppna med, Text pad, skicka till, klipp ut, kopiera, skapa genväg, ta bort, byt namn, egenskaper. "Installera" finns överhuvudtaget inte med.
Var i datorn hittar jag kommandot "installera"?

Jag tror att du krånglar till det mer än nödvändigt gör så här ladda ner fonten lägg den på ditt skrivbord gör sedan som jag beskrev tidigare och när du öppnat mappen med fonter då trycker du på vänster knappen på musen på din font bild på skrivbordet och håller den nere och drar den till font mappen och släpper knappen nu du lagt den i font mappen detta fungerar även i XP har gjort detta ett 10 tal gånger utan problem gör presis lika dant i win 7an oxå

Finns ingen "fontmapp". Kan jag söka på "filer och mappar" och lägga fontfilen bredvid någon av windows ttf.filer?

Hej Janne,

när jag högerklickar på någon av filerna får jag följande svar:
Öppna, skriv ut, sök med microsoft essentials, öppna med, Text pad, skicka till, klipp ut, kopiera, skapa genväg, ta bort, byt namn, egenskaper. "Installera" finns överhuvudtaget inte med.
Var i datorn hittar jag kommandot "installera"?

Om "Installera" inte finns med i kontextmenyn så är det inte en giltig fontfil.

"installation" saknas!

Om "Installera" inte finns med i kontextmenyn så är det inte en giltig fontfil.

Ingen av dussinet fontfiler, som jag hittills försökt installera, svarar med kommandot "installera" vid högerklick. Var hittar jag kommandot "installera"?
Måste man först särskilt installera kommandot "installera"?:)

Är det datorn det är fel på? Jag måste ha ett antal extratecken för att åstadkomma någorlunda snygga föreningsbroschyrer. Har en Delldator. Är den speciellt krånglig? Ska jag köpa något bättre i datorväg? Måste väl finnas lite mer konsument-och användarvänliga system och apparater.

Ingen av dussinet fontfiler, som jag hittills försökt installera, svarar med kommandot "installera" vid högerklick. Var hittar jag kommandot "installera"?

Kan du ge mig en nedladdningslänk till någon av filerna?

Nej, man behöver inte installera installera, det är en standardfunktion. (Nu utgår jag iofs ifrån att du kör Windows Vista eller senare. Kör du XP så säger jag lite "stackars sate" :) )

Är det datorn det är fel på? Jag måste ha ett antal extratecken för att åstadkomma någorlunda snygga föreningsbroschyrer. Har en Delldator. Är den speciellt krånglig? Ska jag köpa något bättre i datorväg? Måste väl finnas lite mer konsument-och användarvänliga system och apparater.

Datorn har inget med saken att göra. Enbart operativsystemet och mjukvara.

Datorn har inget med saken att göra. Enbart operativsystemet och mjukvara.

Tack Janne och övriga för visat tålamod. Något fel måste det ändå vara på min dator, då den uppför sig så uppenbart annorlunda än era apparater. Kan jag ha fått in något virus? Sökerhetsprogrammet indikerar inget sådant.
För att akut lösa problemet med broschyrerna, som måste skrivas, blir jag nog tvungen att anlita något företag, som gör sådana jobb. Har slitit en hel dag med fonter och tilläggstecken utan något som helst resultat.
Ska skaffa mig en mer användarvänlig dator framöver, när - och om - sådana blir tillgängliga någon gång i framtiden.
Än en gång - ett uppriktigt tack för visat tålamod.

Det finns några frågor kring TS undran.

Vilket operativsystem har du på datorn?

Om du harWin 98, Xp, Wista eller win 7 så kan du installera Open Office som nog är ett strå vassare än Abi Word.

Och så till sist, vad är det du vill åstadkomma? Siffror i en ring, kan det vara något som det här typsnittet som heter Abaccus Two SSi som syns nedan?

Hittar du det någonstans och kan ladda ner det så är det bara att lyfta in det i mappen Fonts som ligger i Windowsmappen direkt under C: och sedan starta om datorn så ska det fungera. Typsnittet finns då som val i ordbehandlingsprogrammet precis som Times New Roman eller Arial.

Bilagor

• Abaccus two SSi.jpg
    Abaccus two SSi.jpg
    45.1 KB · Visningar: 515
Stor tack, de där nuffrorna är exakt vad jag söker! Jättefint!
Mitt operativsystem är Window XP. Datorn är ca 6 år gammal, om detta nu har ngn betydelse i sammanhanget. Ska bums göra ett nytt installationsförsök.

Stor tack, de där nuffrorna är exakt vad jag söker! Jättefint!
Mitt operativsystem är Window XP. Datorn är ca 6 år gammal, om detta nu har ngn betydelse i sammanhanget. Ska bums göra ett nytt installationsförsök.

I XP gör man såhär:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Install-or-uninstall-fonts

Jag har dock stött på ett antal fonter moderna fonter som inte kan installeras under XP. Jag har aldrig orkat gräva i "varför" eftersom jag sluppit arbeta med XP under välsigt många år nu. ;)

Halleluja!

Nu fungerar allt, precis som det ska. Fungerar utmärkt med AbiWord.
Själva installationen måste göras väldigt handgripligt. Den nedladdade filen drogs in i mappen med teckenfiler. När jag försökte gå den korrekta vägen via "arkiv" vägrade XP att ta emot Abaccus Two SSi . Vidare måste en mystisk blockering hävas, då jag skulle ha fått filen via "en annan dator".???? Jag gick ju via Google.
Nu kan jag utföra mitt skrivjobb och slipper anlita ett - måhända inte helt billigt - företag.
Tack ännu en gång alla goda rådgivare! Jag har lärt mig oerhört mycket om datorvärldens mysterier.

Nu fungerar allt, precis som det ska. Fungerar utmärkt med AbiWord.
Själva installationen måste göras väldigt handgripligt. Den nedladdade filen drogs in i mappen med teckenfiler. När jag försökte gå den korrekta vägen via "arkiv" vägrade XP att ta emot Abaccus Two SSi . Vidare måste en mystisk blockering hävas, då jag skulle ha fått filen via "en annan dator".???? Jag gick ju via Google.
Nu kan jag utföra mitt skrivjobb och slipper anlita ett - måhända inte helt billigt - företag.
Tack ännu en gång alla goda rådgivare! Jag har lärt mig oerhört mycket om datorvärldens mysterier.

Hej !

Kul, välkommen till Myrornas skara, de stackars Satarna.

//MW

Vidare måste en mystisk blockering hävas, då jag skulle ha fått filen via "en annan dator".???? Jag gick ju via Google.

Ja, du gick via google som sade att filen fanns att hämta på en dator som definitivt inte är din egen, och som du definitivt inte vet något om, så varningen är korrekt.

OT:

När systemet har en kryssruta redan ifylld för "Dölj tillägg för kända filtyper", så tycker jag nog att det verkar som om systemet gömmer någonging för mig. Det har ingenting att göra med om jag skulle tveka eller inte, utan systemet döljer väsentlig information, som ikonen inte visar.

Jag har kört MacIntosh, och jag har använt Linux under många år. Jag tyckar att de systemen alltid har varit bättre på flera sätt än Microsofts gränssnitt.

Visst är det ett misstag, men de finns ändå där, och när filen heter "tittapådenhär.jpg.com" och Windows visar den som en bild med namnet "tittapådenhär.jpg", så har väl ändå systemet gömt undan väsentlig information för användaren?

Filtypen visas inte i filnamn om man väljer att ändelsen inte ska visas i filnamn, men håller man musen över i de flesta progam brukar informationen ändå visas.

En anledning till att det är dåligt att förlita sig på vad man ser för filtyp är att det är lätt att lura systemet att en .exe är en .zip eller värre bara genom att byta ändelsen eller vilket program som ska öppna filtypen default. Dvs det är falsk trygghet att visa filändelsen.

Det har blivit bättre i windows 7 men det är fortfarande en svaghet.

Filtypen visas inte i filnamn om man väljer att ändelsen inte ska visas i filnamn, men håller man musen över i de flesta progam brukar informationen ändå visas.

En anledning till att det är dåligt att förlita sig på vad man ser för filtyp är att det är lätt att lura systemet att en .exe är en .zip eller värre bara genom att byta ändelsen eller vilket program som ska öppna filtypen default. Dvs det är falsk trygghet att visa filändelsen.

Det har blivit bättre i windows 7 men det är fortfarande en svaghet.

Jag hör ofta OS/X användare som beklagar sig över detta, men har aldrig hört om någon Windows-användare som haft något problem med det. Nu vet jag inte vad du kör så du kanske är den första.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto