Annons

Snygga siffror

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör man för att få snygga siffror (siffror inskrivna i en cirkel) i ett föreningsutskick, som behöver piggas upp med lite grafik. Det ska finnas gratis nedladdningsbara sådana på nätet (sk fonts), men ingen tycks veta, hur man ska få in dem i datorn. Dokumenten skrivs med Abi Word.

Leta rätt på var fontfilerna ligger i datorn, filer med samma tillägg (.TTF) som fonterna du tankar hem, och så lägger du dina nya fonter där, i samma mapp. Då bör programmet hitta dem om det inte är några särskilda grejer med Abiword.

Tack för alla tips...

...men det verkar som om AbiWord inte reagerar på nytillagda fontfiler. Finns det inget enklare sätt att åstadkomma snygga siffror, inlagda i en cirkel. Helst vita siffror i svart cirkel?

För att systemet ska kännas vid de nya fonterna lär du få öppna kontrollpanelen och välja fliken för fonter, där du väljer att lägga till nya fonter. När ditt system har fonterna är de tillgängliga för alla program.

Får nog ta till "gnuggisar".

För att systemet ska kännas vid de nya fonterna lär du få öppna kontrollpanelen och välja fliken för fonter, där du väljer att lägga till nya fonter. När ditt system har fonterna är de tillgängliga för alla program.

Kruxet är att det inte finns någon flik för fonter i kontrollpanelen. Kan jag stoppa in nedladdade fonter någon annanstans? Får nog ta till gammaldags "gnuggisar" för att få någorlunda snygg layout på dokumentet.

Nu vet jag inte vilket operativ system du har men på Windows 7 så är det jätte enkelt å lägga in nya fonter du går bara in på start menyn öpnnar dator och öppna disk :C och scrolla en bit ner så kommer det en mapp det står windows på öppna den och där finns det en mapp det står fonts på öppna den och lägg in dom fonter du har laddat hem stäng mapparna och du har fonterna och alla program som nu använder bokstäver kan nu läsa dom ny inlagda fonterna . svårare än så är det inte . Och ett bra ställe med stort urval på olika fonter är Dafont bara att googla på Dafont så kommer du rätt

Det fungerar på samma sätt som på win 7

Funkar inte. Jag får beskedet att "filen är felaktig" när jag försöker lägga till nya teckensnitt. Datorn vägrar att acceptera Dafont och övriga tillägg jag försökt.
Finns ingen enkel metod att kopiera in en ring med siffran i när dokumentet skapas? Ett bildark som man kopierar ut symbolerna ifrån?

Funkar inte. Jag får beskedet att "filen är felaktig" när jag försöker lägga till nya teckensnitt. Datorn vägrar att acceptera Dafont och övriga tillägg jag försökt.
Finns ingen enkel metod att kopiera in en ring med siffran i när dokumentet skapas? Ett bildark som man kopierar ut symbolerna ifrån?

Åtminstone i Word kan du även infoga cirklar och andra figurer som är fritt flyande ovanpå ditt ark. Om du infogar en cirkel och högerklickar på den så kan du därefter välja "lägg till text". Då kan du skriva in t.ex. en siffra. Kan behövas lite pill med justeringar för att få siffran att hamna mitt i cirkel men det är bara att pröva sig fram.

Vill du ha cirkel svart så väljer du svart som figurfyllning och väljer vitt som teckenfärg så får du en svart ring med vita siffror i.

Lycka till ;)

Varför krånglar alla? Det var MASSOR av år sedan det var "rätt sätt" att kopiera fontfilerna till fontmappen.

Sedan sekelskiftet så högerklickar man på fonten och väljer "installera" varvid den hamnar i rätt mapp och användaren slipper fundera på varför 32bitars applikationer inte ser fonter på 64bitars plattformar osv osv.

GIssningsvis så har fonten laddats ner som en zip-fil eller liknande, och då måste den såklart packas upp innan man kan installera den.

Jag vet inte vad du försöker som inte funkar, men fonter är inte någonting som ligger i Abiword eller Worde eller OpenOffice eller något annat program som använder dem. Fonterna tillhör systemet, och de läggs till i systemet. Programmen brukar hitta fonterna bara de ligger på rätt ställe, och i Windows har skalbara fonter filtillägget .TTF

Om filen med fonter som du har laddat ner har ett annat tillägg, så är den inte en fontfil, och systemet kan inte känna igen den som fonter. Har den ett annat tillägg är den förmodligen ett paket, och då kan den ha tillägg som .zip eller .arj eller liknande. En sån fil måste packas upp, den är i själva verket en behållare för ett antal filer, och när man går in i den ser den ut som en mapp om man använder ett program med grafiskt gränssnitt. Där inne ligger fonterna som du har laddat ner. Installationsprogram för fonter gör helt enkelt det som man kan göra själv, packar upp och placerar fonterna i rätt mapp.

Så det första du ska göra om du vill se vad du har laddat ner, är att ställa om mappvisningen till att visa filtillägg för kända filtyper. Windows har den visningen avstängd från början av outgrundliga skäl, så att man inte får se hela filnamnet, men för att veta vad man har laddat ner måste man ställa in mappalternativ till att visa filtillägg för kända filtyper. Man ska alltså kryssa av rutan för att dölja filtillägg för kända typer. Då kan man se vilken slags filer man har laddat ner. Om filen inte har tillägget .TTF utan .ZIP så är det inte en fontfil utan en behållare där det kan finnas fontfiler.

Jag vet inte vad du försöker som inte funkar, men fonter är inte någonting som ligger i Abiword eller Worde eller OpenOffice eller något annat program som använder dem. Fonterna tillhör systemet, och de läggs till i systemet. Programmen brukar hitta fonterna bara de ligger på rätt ställe, och i Windows har skalbara fonter filtillägget .TTF

Om filen med fonter som du har laddat ner har ett annat tillägg, så är den inte en fontfil, och systemet kan inte känna igen den som fonter. Har den ett annat tillägg är den förmodligen ett paket, och då kan den ha tillägg som .zip eller .arj eller liknande. En sån fil måste packas upp, den är i själva verket en behållare för ett antal filer, och när man går in i den ser den ut som en mapp om man använder ett program med grafiskt gränssnitt. Där inne ligger fonterna som du har laddat ner. Installationsprogram för fonter gör helt enkelt det som man kan göra själv, packar upp och placerar fonterna i rätt mapp.

Så det första du ska göra om du vill se vad du har laddat ner, är att ställa om mappvisningen till att visa filtillägg för kända filtyper. Windows har den visningen avstängd från början av outgrundliga skäl, så att man inte får se hela filnamnet, men för att veta vad man har laddat ner måste man ställa in mappalternativ till att visa filtillägg för kända filtyper. Man ska alltså kryssa av rutan för att dölja filtillägg för kända typer. Då kan man se vilken slags filer man har laddat ner. Om filen inte har tillägget .TTF utan .ZIP så är det inte en fontfil utan en behållare där det kan finnas fontfiler.

Är man det minsta osäker på vad för fil man tittar på kan man hålla musen över, eller högerklicka och välja egeenskaper/properties så slipper man göra systemändringar.

Det är rätt praktiskt att slippa filändelser.

Är man det minsta osäker på vad för fil man tittar på kan man hålla musen över, eller högerklicka och välja egeenskaper/properties så slipper man göra systemändringar.

Det är rätt praktiskt att slippa filändelser.

Jag begriper inte vad det är för praktiskt med att slippa filändelser. Självklart har man inte en aning om vad det är för slags fil om man inte ser tillägget. Det finns exempelvis femtielva olika tillägg för bildfiler, men de ser alla ut som en bild när de är kända filtyper, även om det kan vara olika program som hanterar dem. Programfiler får en ikon som väljs av programmet, och när man lägger in falska filer för att lura en användare att använda malwareprogram som laddas ner som bilder, film eller liknande, så lägger man en bild som ikon för programmet, och användaren ser inte att det är ett program. Det är i regel på filändelsen man ser om det är en trojan och inte en jpeg.

Så i ett Windows-system är möjligheten att se vilken slags fil det är avstängd från början, och jag tycker inte att det är det ringaste praktiskt att systemet döljer sånt som jag har all orsak att veta.

Vad _exakt_ heter filen du laddat ner, inklusive filslut?

Nej, felet ligger inte hos AbiWord.
Filerna, som tidligen var "komprimerade" heter: CNFREEBD.ttf , CNFREE-.ttf samt CombiGuide...Det går inte att lägga in någon av dem under "teckensnitt". Datorn säger att jag först ska ta bort en "tidigare version", som jag inte hittar. Därpå går datorn vanligtvis i baklås. Ska man säkerhetskolla de nedladdade filerna?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto