Annons

Snygg efterbehandling, kolla!

Produkter
(logga in för att koppla)
arnenym skrev:
Henrik> Lägg in bilderna i ett album för kommentarer istället annars kan den här intressanta tråden förvandlas till en kommentar av bild tråd..

Ja, det är en intressant frågeställning om var trendsättare och reklamstyrare får sina ideal från. För det är ju där det börjar.
Har dom partajat och festat så mycket att dom tycker att ett trådsmalt vrak är en normal människa?
Eller har deras syn på kvinnor något med att nästan alla stora inom modeindustrin är homosexuella män?
Den sista något provokativa frågan kommer sig av tjejernas formlösa pojkaktiga utseende.

Troligtvis en kombination av homosexuella män som tilltalas av denna kroppstyp samt "Heroin Chic" modet som inte riktigt försvunnit efter fått ett stort genomslag 1997(?). Denna trend kanske tar ytterligare fart nu när Kate Moss har hela nyllet full av snö...
 
DocuWild skrev:
Precis. Med tillägget att hur denna yta skall se ut är också mode-styrt. Våra skönhetsideal ändras ju hela tiden och så också den reklam som försöker förmedla detta. Förr i tiden var det konsten som styrde mer, nu är det reklam. (Det är min lilla högst personliga teori iaf ;)

Enig!, så är det.

Vi får inte blanda dessa kommersbilder med vad vi menar ett porträtt skall innehålla.
Jag vill inte säga ngt som försvarar idealet.

MVH Niclas,
 
det ger ju onekligen större frihet när man ljussätter, om man vet att påsar under ögonen och celluliter på benen kan tas bort i efterhand.
effektfullt släpljus kommer kunna användas utan att modellens stressrynkor hamnar i rampljuset.
 
Fluid Effects var klart skickliga och inspirerande, är dock också förvånad av att många bilder verkar ha tagits osminkat...
 
jag är inte ett dugg förvånad.
att sminka tar två timmar, att göra det i ps går på en halvtimme eller mindre.
tid är pengar.
 
Detta är dock en trend som är lite oroande =)

Efter att ha jobbat i området "Visuella effekter" så finns det en sak som varje 3D Grafiker, Rotoskopare, Composition artist osv. får rysningar ifall dom hör från regissören:

"Don't worry about that, we'll fix it in post."

Det brukar betyda massa övertidstimmar samt ofta betydligt dyrare produktioner =)

Om man skippar en sminkös (nu har jag inte exakta siffror men misstänker de kostar mindre än fotografen) för att spara några kronor för att sen låta fotografen (eller en professionell retuscherare) spendera ett par timmar att rätta till saker som kunde fixats med lite smink så är man lite ute och seglar i mina ögon. Det hade nog blivit billigare att hyra in sminkösen istället =)

Dock efter att ha tänkt lite till så under de timmarna som sminkösen arbetar låser du ju upp modellen också. Övrig personal behövs dock inte låsas upp för att vänta på sminkarbetet.

Men du har en poäng dock i att man kan ha lite kreativare ljussättning om man kan rätta till vissa effekter i efterhand. Det ger mer frihet åt oss fotografer.
 
Ett kritiskt öga behövs numer...

Jag har tyvärr inte läst tidigare svar (tidsbrist) men jag flikar in med en snabb kommentar om sidans bilder.

Många av de redigeringar som gjort är imponerande snygga. En del saker visste jag inte ens var möjliga! Av detta lär jag mig en läxa; modebildér är ÄNNU mer redigerade än jag först trodde. Ok att man slätar ut hud, rynkor och annat fix, men att man t ex gör någon smalare, det är nåt i hästväg.

Häftigt, absolut. "Ok" att göra för publikationer? Det låter jag vara osagt.
 
Vid enklare personporträtt kanske man idag kan utesluta sminkösen och göra vissa justeringar vid datorn.

Men att dödsförklara sminkösen och stylisten pga av att man kan ta bort lite blämmor i ansiktet är orealistiskt. Dessa har ju hög status vid fotojobb och dom som kan sätta touch och känsla på hela plåtningen. Och det är det man märkar saknas på många av bilderna på den där sidan.

Hellre låter jag sminkösen sminka händerna på 5 minuter på modellen istället för att sitta och pula bort det röda i PS på alla bilder.
 
sminkös är bra, men den tid det tar för att fixa blemmor, den tar jag hellre på några röda (hehe) i ps istället.
vad som däremot inte går att göra något vidare i ps är håruppsättningar och annat hårfix.
 
Christel, gör du även den delen av sminkningen som inte går ut på att dölja dålig hy (ögonskugga, mascara, läppstift, rouge etc.) i Photoshop?

Undrar bara om det är för att jag är kille utan sminkkunskaper som det skulle dröja längre (och bli sämre) att själv göra sånt än att låta en sminkös sköta det eller om den biten även är svår för folk med sminkvana...
 
har du inga sminkkunskaper ska du helt klart överlämna det till en sminkös istället.
för hur ska du veta hur du sminkar i ps om du inte kan göra det i verkligheten?
 
Alltså, jag fattar inte!! Hur gör man till exempel med en bild som den på Denise Richards(?) på sidan 3 på FLuideffects?

Hur bär man sig åt för att plocka bort alla hårstrån och hudojämnheter utan att den underliggande hudstrukturen försvinner? Det finns ju inga "rena" ytor att hämta ifrån med klonverktyg eller liknande.

Hur bär man sig åt?
 
Jo, för mig är valet enkelt mellan PS och sminkös, håller mig främst till olika former av hudutjämning, men undrade om mer uttrycksfull sminkning verkligen var snabbare i PS för dig som kan välja hur du vill göra det... speciellt om du måste göra det på flera bilder.
 
wsaar skrev:
Jo, för mig är valet enkelt mellan PS och sminkös, håller mig främst till olika former av hudutjämning, men undrade om mer uttrycksfull sminkning verkligen var snabbare i PS för dig som kan välja hur du vill göra det... speciellt om du måste göra det på flera bilder.
jag har varit med om att sminkösen gjort ett skitjobb och ingen tid finnes att fixa det på plats.
då får jag fixa det i efterhand.
är det många bilder blir det jobbigt, men om det är jobb där bara några få eller en bild ska vara slutprodukt är det inga problem.
vissa sminkningar är helt omöjliga att få snygga i verkligheten men går att förverkliga i ps.
friheten blir större.

men allt bör ju göras med känsla och smak och inte överdrivas.
tyvärr är det inte alltid så i mode- och reklamvärlden.
numera tar man tillome ofta bort de normala vecken på fingerlederna. jag tycker det ser läskigt ut.
 
Martin F skrev:
Alltså, jag fattar inte!! Hur gör man till exempel med en bild som den på Denise Richards(?) på sidan 3 på FLuideffects?

Hur bär man sig åt för att plocka bort alla hårstrån och hudojämnheter utan att den underliggande hudstrukturen försvinner? Det finns ju inga "rena" ytor att hämta ifrån med klonverktyg eller liknande.

Hur bär man sig åt?
För det första vet jag inte om jag jobbat på rätt bild:)
Men det här exemplet har markerat bort ögon ögonbryn mun och näshål, blurrat och lagt på brus bara.
C.a 2 minuters jobb av en otränad färgblind person(mig) och jag säger inte att det är bra.
Jag antar att man kan kalla att det har verkshöjd och i sådana fall kan jag komma undan med kopiering av bilden med att den förändring jag har gjort har verkshöjd, annars så säger jag att det är en karikatyr:)
Ogillas bilden av nån så säg till nån admin att ta bort den.
 

Bilagor

  • denise2.jpg
    denise2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 298
Björn, jag tror faktiskt inte att en "stulen" bild som man retucherar någonsinn kan uppnå verkshöjd. Just i.o.m.a. du kör på någon annans grundmaterial. Men jag tänker inte anmäla dig, så försvinner bilden så är det inte på grund av mig.
 
Jag tycker ändå att lågvattenmärket är när en tidning, -Härliga hund, utser en klart manipulerad bild som vinnare i en fototävling som kallades "fånga ögonblicket".
Bilden föreställer en hund som jagar en fisk. Bilden ska ha tagits i Väddö kanal, men där finns det inte någon fisk av den arten. Det finns det inte i sverige, för fisken är en amerikansk art, en Bass.
Jag hittar tyvärr ingen länk så att ni kan se bilden, men jag uppmanar er att bläddra lite i blaskan och kolla själva, så får ni se.
 
alldeles nyss såg jag en rolig reklam för politikgranskning i DN.
en extremt överretuscherad bild på göran persson, slät som en bebis i hyn, och så texten: "hur mycket är förskönat?"
hahaha! underbart!
 
bEPH skrev:
...Jag antar att man kan kalla att det har verkshöjd och i sådana fall kan jag komma undan med kopiering av bilden...
Om du inte frågat om tillstånd får du inte förändra en bild.

Men visst kan ditt arbete få verkshöjd, men knappast om du gör intrång i upphovsrätten (vilket du gjort). (Tror jag, bilden kan ju vara fri.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.