Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snowboard/vinterfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha sjukliga mänger tips om Snowboard/vinterfotografering. Jag vill ha tips om bla: Bärsystem, filter, stativ, var och hur man ska stå, ska jag bara ta med blixten(550 EX) när de e mörkt och allt som ni tycker är bra att veta. Skriv gärna om egna erfarenheter vad ni mött för svårigheter när ni fottat skidor, snowboard.

Först av allt måste du kompensera för den vita snön, annars blir snön grå och dina hårt kämpande fotomodeller kolsvarta i synen, och sånt är inte populärt.

Om du ska fota hopp, använd vidvinkeln, gå NÄRA, och sätt kameran lågt så att du får höjd på hoppen.

* ett polfilter kan ju komma väl till pass.
* var du ska stå beror på vad åkaren kör för trick.
* blixt kan vara bra för att lätta upp skuggor en solig dag. minst 1/250 x-sync för att få skarpa bilder.
* var noga med att mäta ljus eftersom kameran gärna underexponerar pga snön.

Såg att du hade en D60 så det är väll bara att skjuta på och se vad som funkar och inte.

Här kommer några:

Om du funderar på midjeväska så kan du läsa här.

Och här är en annan tråd som egentligen handlar om fjällvandring men läs den ändå.

Sen finns ju tredje alternativet , och det är ju en fotoryggsäck vilket nog funkar bra om du mest fotar i liftsystemet.
Nackdelar med fotoryggsäck som jag ser det är följande.

1: Ofta sämre bärsystem än bra skidryggsäckar.

2: Finns ingen plats till allt det andra, typ spade,sond ,mat,stighudar m.m.

3: Brukar vara dåligt med fästen för just skidor och brädor.

Dock finns ju en fotoryggsäck som är gjord för skidåkning och turligt nog så kan du köpa den här på fotosidan.se

Ska dock tillägga att jag aldrig ancänt just fotoryggsäck, utan kör med en alpin/klätter ryggsäck och förvarar grejerna i LowePro Street & Field väskor.

Det var själva förvaringen det.

Fler tips:

# Skaffa billiga walkie-talkies, underlättar enormt på längre avstånd, man slipper vifta med stavar och helt plötsligt åker kompisen när du byter rulle eller liknande.

# Överexponering nästan alltid med 0.5-1.5 steg på grund av den vita snön som lurar exponeringsmätaren, framför allt på diafilm, men med din D60 så är det också viktigt. Glöm sen inte vitbalansen !!

# Blixten kan du använda även i dagsljus för att få mer "stuns" i färgade kläder och gnistrande snö, dock bara på "närbilder" givetvis.

# Låt ingen göra stoppsladdar precis framför dig, och kom ihåg att alltid stänga väskan innan ni börjar. (vid lössnö)

Jag får sluta nu för jag ser att droppar in fler tips om samma saker, blev långt det här men det kommer nog mera snart.

Håller helt med om ovanstående. När det gäller walkietalkies så införskaffade jag TALKABOUT® T6220 AA Alkaline från Motorola i vintras.

Jag köpte mina i Frankrige men det finns även i Sverige numer. Bla hos Teleteknik på ringvägen i stockholm.

Otroligt smidigt sätt att kunna kommunicera med modellerna.

Bilagor

• t6220aagrn.jpg
    t6220aagrn.jpg
    4.8 KB · Visningar: 718
strax över 1000 spänn styck. Finns billigare på teknikmagasinet, men dessa har riktigt bra ljud.

Lite vid sidan av men jag har inte använt Walkie Talkie civilt på 25 år, hur fungerar det med tillstånd/licens och sådant. Eller köper man bara och kör igång?

"Alla" billiga (läs icke proffs) walkie talkies ligger på 27Mhz bandet, som är ett öppet band, dvs det är bara att snacka på.

jag rekommenderar att du skaffar ett par tunna men varma finger-vantar och du kan ha dessa under ett par stora tumvantar som du tar av när du ska plåta. Det är nämligen förjävligt att stå i en backe och frysa händerna av sig när man ska plåta och vill ha full kontroll på händerna.

Ljuset, viktigast som vanligt

Kom ihåg att plåta tidigt eller sent på dagen. Detta gäller dock mest i slutet på säsongen och i alperna som ligger längre söderut än svenska fjällen. Tidigare på säsongen (tom februari) spelar det inte liga stor roll eftersom solen inte står lika högt och skuggorna då inte blir lika skarpa.

Du kan ju också tänka på att 4 av 5 åkbilder tas med zoomobjektiv med brännvidden 80-200.

Lycka till i vinter! /Daniel

Re: Ljuset, viktigast som vanligt

"Du kan ju också tänka på att 4 av 5 åkbilder tas med zoomobjektiv med brännvidden 80-200."

Detta är något som är högst aktuellt för mig, jag står nämligen i valet och kvalet inför att köpa antingen ett tele eller ett vidvinkelobjektiv inför den kommande vintern som jag kommer spendera i alperna.
Nu undrar jag vilket objektiv jag troligen kommer få mest användning för. Det känns som det lutar åt tele, men samtidgt skulle det vara skitkul med ett vidvinkel att fota hopp med mm. bäst skulle ju vara att ha båda och men ekonomin tillåter bara ett, just nu.
skulle vara skönt att höra från nån med lite erfarenhet säga: -du måste absolut köpa....först!

tack på förhand

Jag skulle nästan vilja påstå att det beror på hur pass "bra" eller snarare van du är att plåta skid/snowboardåkning. Vad du har för hus spelar oxå roll. Vad jag menar är att det ofta kan vara lättare att få till bra bilder med en vidv., dels är det lättare att "hitta" åkaren som kommer i full fart, det är lättare att pricka skärpan pga av betydligt längre skärpedjup, har du inte en snabb AF får du köra manuellt och då är "felgränsen" mycket större på vidv. än tele. Vill du köra tele så bör du vara beredd att helt sonika slösa film för att få till det riktigt bra. Det är inte lätt att plåta skid-/snowboardåkning men otroligt kul, så kör på. Bra tips tidigare i denna tråd!

/ Andreas

film?

Vilken/vilka dia film rekommenderas till skidfotografering.
och om man vill fota svartvitt vilken film lämpar sig då (till skidfoto).

tack på förhand/ mvh jonas

Provia 100F om du vill plåta dia. Tri-x eller T-max om svart är mina rekommendationer. När det gäller sv/v så tycker jag korniga bilder är coola, därför kanske ISO400.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar