Annons

Snodd bild igen. Va ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
FredrikPajala skrev:
Okej, jag tackar så mycket för den fina utmärkelsen "månadens ägg-kommentar" som jag fick av dig för att du tycker jag skrev en idiotisk och puckad kommentar på forumet på denna trevliga sajt..

Va? Hänger inte med... Utmärkelsen gick tyvärr inte till dig utan till Michael Ahlen. Som för övrigt skrev ett inlägg med viss förklaring som nu verkar vara raderat. Därav viss förvirring hos mig... Men förklaringen klargjorde viss ironi. Dock känns inlägget fortfarande extremt fördomsfullt, oavsett ironi.
 
Hej,

har inte läst hela tråden, men om du inte vill se dina bilder på andras sidor då kan du markera varje bild (med lite opacitet) med copyright i mitten på bilden eller med din websidas adress. Det är många som gör det och det förstör inte bilden. Jag kunde gissa att det hindrar dem flesta från att kopiera dina bilder.

Bara ett förslag.

/Sofia
 
Det är både intressant och beklämmande att det, på ett forum för fotografer, i allt större utsträckning visas så illa dold respekt för upphovsrätten.

Det var flera kommentarer som förtjänade, minst, ett pris för äggkommentar.
 
mindbash skrev:
Det är både intressant och beklämmande att det, på ett forum för fotografer, i allt större utsträckning visas så illa dold respekt för upphovsrätten.

Det var flera kommentarer som förtjänade, minst, ett pris för äggkommentar.

Kan bara hålla med. I varje sån här tråd på Fotosidan så tycker minst 50% av medlemmarna att det är ok att kopiera och använda andras bilder. Eller att man får skylla sig själv om man har visat dem på internet.
Konstig inställning om man själv fotograferar. Och på andra foto-forum som jag besöker är det aldrig så.
 
wico skrev:
Nu vet jag inte om du gillar att fotografera just bilar, men säg att du gör det, om du blir känd som surkillen som vill fotografera allas fina bilar men som gnäller om ägaren sen använder din bild när han ska sälja sin bil. Så kanske du helt plötsligt inte är välkommen längre att fotografera deras bilar.
Tuff lycka. Om man inte vill ha sin bil fotograferad får man hålla den instängd där den inte syns.

PD
 
Då kan man ju säga "vill man inte ha sina bilder stulna får man gömma dem i en låda någonstans".

Jag tycker att det var riktigt dålig stil av honom eftersom du sagt att det är okej om han frågar först, och detta var andra gången. Dessutom att han redigerar din bild är helt fel.

Jag tycker att du borde säga till honom att det är ett helt okej utbyte att du får fota och han får publicera så länge han frågar först vid publiceringen och om han lämnar loggan utanför. Du borde väl kunna ha en vettig diskussion med honom?
 
wico skrev:
Hehe träffande, såg att han är 17år, Skall vi anta att han använder Photoshop CS2 och lite annat för att efterbehandla sina bilder utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren :)

Vill du veta en sak, jag är 16 och jag använder:
Photoshop
ImageReady
Dreamweaver MX
Flash MX
Fireworks MX
FreeHand MX
AutoCAD
Stora Officepaketet
Och jag har alla licensierat!
Det sticker i ögonen på dig va?
 
Aludien skrev:
Då kan man ju säga "vill man inte ha sina bilder stulna får man gömma dem i en låda någonstans".
Nej, det är inte riktigt jämförbart. Det är olagligt att bryta mot upphovsrätten så man har lagskydd mot att få sina bilder "stulna".

Det är däremot inte olagligt att fotografera vad som helst på offentliga platser (och på privata platser så länge inte ägaren förbjuder det). Det går alltså inte att hävda att ingen får fotografera ens bil om man har den utställd.

PD
 
FILM) (Caffe skrev:
Vill du veta en sak, jag är 16 och jag använder:
Photoshop
ImageReady
Dreamweaver MX
Flash MX
Fireworks MX
FreeHand MX
AutoCAD
Stora Officepaketet
Och jag har alla licensierat!
Det sticker i ögonen på dig va?
Det sticker nog mer i din pappas plånbok:)

Men visst har du en poäng, bara för att man är yngre så måste man inte köra piratversioner av allt.
 
Viktor
Överse med mer eller mindre meningslösa kommentarer om ditt bekymmer, inlägg som mer vill raljera än hjälpa dig - sök på FS t.ex. på "upphovsrätt" och du kommer att finna massor av info, många skrivna av Staffan Teste som är en kille med koll.
Fortsätt värna dina bilder!
 
bEPH skrev:
Det sticker nog mer i din pappas plånbok:)

Men visst har du en poäng, bara för att man är yngre så måste man inte köra piratversioner av allt.

Nej då, det är skattefinansierat, precis som datorn. :) Skolan tillhandahåller de program vi behöver.
Poängen var dock att det finns ungdomar helt lagligt använder dyra program som photoshop av en eller andra anledningar.

OnT:
Han är en skit som använder din bild utan att fråga trots att du har varnat honom, men om du går vidare med det här finns risken att du blir känd som den sure bilfotografen. Du gör ju som du vill, men jag skulle inte göra något så länge adressen till sidan finns kvar och inte bilderna används för att marknadsföra t ex garaget.
 
Det finns lag och det finns sociala regler, på vissa områden så sammanfaller de på andra som detta område så är de inte samma sak.

Håller du på lagen så bryter du mot de sociala regler som finns och kommer att straffas i den gruppen i proportion mot ditt sociala brott.
Antagligen bli en surgubbe, enda sättet att inte bli det är att konvertera gruppens syn på det hela till lagens men det är knappast troligt eftersom de är nöjda och ser inget på att vinna om de byter regler(plus att det är jobbigt och osäkert).

Jag tror tyvärr om gruppen är viktigare än bilden så måste du nog svälja förtreten:-(
Det du gjort med ett försök till att informera är nog det bästa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.