Annons

Snodd bild igen. Va ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

sladdafan

Medlem
Jag skulle inte orkat bry mig faktiskt. Visst bryter han mot reglerna om han inte ens frågat dig, å andra sidan får du gratis reklam med din logga på en fin bild och allt.
 
Ta ett djupt andetag och inse att det finns alltid en kostnad i att göra affärer...

Detta är en av dom. Man får aldrig betalt för allt.

Det gäller i princip för all sorts verksamhet. Så länge inte din skada är större än värdet på den hypotetiskt förlorare inkomsten så är det vettigaste i min mening att inte göra nåt alls.

Möjligen kan du vänligt påpeka för bildanvändarna att eftersom dom nu gillar dina bilder så kan dom ju länka till din site så att folk hittar dir.

Jag gissar på att ingen av dessa som tagit dina bilder skulle överhuvudraget funderat på att betala för bilden. Så några pengar förlorar du inte hur man än ser på det. Ta för givet att alla bilder du lägger ut på nätet används utan lov och ta det lungt, utom i dom fallen där användaren uppenbart gär det i kommerciellt syfte. Då är det dags att ta i problemet.

Och så gäller det att inte kasta sten i glashus, för inte har väl just Du några mp3 filer som du inte betalat för?
 
Nu kanske jag har en annan åsikt en gemene fotosidan medlem.

Men jag tycker inte det är något att bråka om, han har ställt upp med att visa sin fina bil och du har fotograferat hans bil. Även om du har rätten på din sida så får man se det som utbyte av tjänster, ni är båda privatpersoner.

Nu vet jag inte om du gillar att fotografera just bilar, men säg att du gör det, om du blir känd som surkillen som vill fotografera allas fina bilar men som gnäller om ägaren sen använder din bild när han ska sälja sin bil. Så kanske du helt plötsligt inte är välkommen längre att fotografera deras bilar.

Sen om du inte vill att dina bilder ska spridas så kanske du skall hålla dom från internet i första skedet.

Om ett företag använder dina bilder utan tillstånd så är det en helt annan sak, och läge att börja bråka och kräva ersättning.

Just my 2 cents!
 
Och så gäller det att inte kasta sten i glashus, för inte har väl just Du några mp3 filer som du inte betalat för?

Hehe träffande, såg att han är 17år, Skall vi anta att han använder Photoshop CS2 och lite annat för att efterbehandla sina bilder utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren :)
 
sladdafan skrev:
Ska man göra något åt de eller? Kom gärna me förslag isf!
Att du inte försöker sälja bilder på din sida...
Högupplösta eller färdigkopierade i olika storlekar. Uppenbart hittar ju en del sina bilar bland dina bilder, så säkert skulle du få en- och annan köpare.

Låt dina bilder på sidan vara gratis i den storleken de har där, förutsatt att din webbadress syns, det blir din reklam.
 
FredrikPajala skrev:
Om han har snott din bild, så kan ju du sno hans bil ;-)

Hans bild är inte stulen. Han har troligtvis kvar den i säkert förvar på sin hårddisk. Dock verkar en kopia av den vara använd utan lov. Liiiiite skillnad...
 
Jag använder mig icke utav photoshop eller något annant program till att redigera mina bilder i efterhand. Förutom o lägga till texten. Men de är ett gratisprogram
 
Klart att ja inte vill bli känd som den "sure bilfotografen"

Men ja tyclet att de va lite dåligt av han. Då jag skrev till han att han inte fick använda den utan att fråga första gången jag hittade bilden. Men ändå publicerade han den igen, andra gången kunde han faktiskt ha frågat för han kunde ju kontakta mig där.

Visst jag ser det me som gratis reklam men de där me garaget.org loggan på min bild e inte så himla kul
 
wico skrev:
Hehe träffande, såg att han är 17år, Skall vi anta att han använder Photoshop CS2 och lite annat för att efterbehandla sina bilder utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren :)

Ursäkta uttrycket, men denna kommentaren utnämns av mig till "månadens ägg-kommentar". Tyvärr hjälper inte ens smileyn, jag tycker det är riktigt fult och idiotiskt att avfyra såna puckade fördomar i forumet på en så trevlig sida som Fotosidan.

Vidare så anser jag att det inte är okej att använda bilder utan lov. Orkar man göra något åt det tycker jag av princip alltid att man ska göra det. Orkar man inte så är det ens eget beslut och det är OK det också.
 
Okej, jag tackar så mycket för den fina utmärkelsen "månadens ägg-kommentar" som jag fick av dig för att du tycker jag skrev en idiotisk och puckad kommentar på forumet på denna trevliga sajt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.