Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snittbild i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Hur bra eller dåligt fungerar det att fokusera med snittbild/micrprismor i dåligt ljus tycker ni som använder dessa? Jag har ett 50mm A (och sneglar på Zeiss optiken) men med befintlig fokuseringsskiva i K10D är det inte så lätt att pricka rätt om ljuset är dåligt.

Snittbild (Pentax ME) tycker jag fungerar bättre än microprismor (Pentax 6x7) i dåligt ljus. Men det är lätt hänt att ena halvan av snittbilden blir svart om man inte håller ögat exakt rätt i sökaren. Båda är dock mycket enklare än med en ren mattskiva som på DSLR.

Jag har inte tänkt så mycket på mikroprismor kontra snittbild, jag har nog använt den som känts rätt. Snittbilden är bra med raka linjer och prismorna vid bra kontrast. Snittbilden i Richo XR7 ligger diagonalt och det är mer användbart än lodrätt som i Pentax ME. Jag vill minnas att med mikroprismor känns det mera som fininställning än med snittbilden.

Den ME super som jag har, har horizontell snittbild med mikroprismor i en ring runt om. ;)

Men en diagonal låter som en bättre lösning...

Hoppsan, ME har horisontellt och inte lodrätt snitt.
Men den Kinesiska mattskivan med snitt och mikroprismor var visst lite bökig att montera.

Jag kör med den "Kinesiska" mattskivan med diagonal snittbild. Så länge man ser en linje på lämpligt ställe går det att focusera. Fotade lador och grästrån mitt i natten en gång och det gick jättebra. AF lägger av mycket tidigare.

Att montera mattskivan var inga problem! Behövde inte ens använda pincetterna som beställdes tillsamans med skivan.

På min Minolta SRT 303, som har vågrätt snittbild/mikroprismor, använder jag oftast mikroprismorna vid inställning av skärpan, fungerar mycket snabbt, vid dåligt ljus/låg kontrast kommer snittbilden till användning.
Snittbildens ena halva blir dock mörkare vid gluggar över omkring 300mm, vanligt på alla kamerahus.
Med spegeltelet 1000mm monterat, är snittbilden
omöjlig att använda!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar