Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snea bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
vet inte om detta är rätt kategori,
men jag har ett (stort) problem och det är aningen pinsamt, men hur jag än gör blir 8 av 10 bilder, i synnerhet bilder tagna i skärgården och i naturen, snea.
Hur gör jag för att få raken bilder.
"Håller kameran rakt", lär en del säga, men för min del är det inte så lätt att veta att jag håller den rakt när jag väl har ögat mot sökaren.

Är nog i grund och botten en rätt sne människa, men jag vill gärna komma i bukt med det här problemet för det börjar bli drygt att sitta och räta upp alla bilderna i Photoshop.

Ett stativ med inbyggt vattenpass borde göra susen. Sen vet jag inte vad du har för kamera, men på min 30D så använder jag dom mittersta horisontella fokuspunkterna som "mått" för att det ska bli så rakt som möjligt.

Det finns små vattenpass man kan sätta i blixthållaren, det är utmärkt vid stativanvändning. Utan stativ så blir det till att öva på att hitta linjer i motiven. Ta det lugnt och leta efter bra hållpunkter i naturen, horisontlinjen, träd osv. Och kom ihåg att en bild inte måste vara spikrak. Du kanske ska tilta mer ibland, så det syns att det är medvetet snett?
Lycka till!
//
Nina

Senast ändrad:
hej igen,
kommer att köpa ett stativ så småningom, har mest dragit mig för ett det då det verkar jobbigt att släpa runt på käppar i naturen.

har en Minolta Dynax 5D (som jag i övrigt är MYCKET nöjd med)

tack för tipset,
och har ni fler tips, skriv gärna fler inlägg.

(och ja, brukar tilta ibland, men det är mest när jag VILL HA raka bilder som jag så gärna skulle VILJA HA raka bilder)

Kolla dina fokuspunkter, se till att de ligger horizontellt! Kan hända att det är liiiite snett men är det så kan man alltid rikta det med transform i PS :)

Lycka till!

På sniskan

Hej jag får ofta också lutande bilder. Det beror nästan alltid på att jag har för bråttom.
(Vad har man för ursäkt när Kaknästornet lutar?)
Gör som Nina sa: ta det lugnt och leta efter linjer i motiven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar