ANNONS
Annons

"snea" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Jag undrar varför många av mina bakgrunder blir så sneda. Vad beror det på?? Se bilder nedan.
Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • _mg_7745 liten kop.jpg
    _mg_7745 liten kop.jpg
    53.5 KB · Visningar: 504
är det inte ett vidvinkelfenomen. Ser att du har ett 17-40 och att bilden är tagen på 17mm. Är det bara på denna brännvidden du märker detta?

/c
 
Det ser faktiskt ut som att du lutat kameran lite. Framför allt på den andra bilden.
Därtill tror jag att det är perspektivet som gör det helt enkelt.
 
När det gäller översta bilden har jag använt 17mm och på den nedre bilden 29mm. Möjligt att jag hållt lite snett på andra bilden men tror det ej. Måste alltså ha med vidvinkel-fenomenet att göra. Det är endast på dessa bilder jag ser markanta skillnader.
Benny. Skall läsa igenom och kolla upp sidan du skickade till mig. Tack för era svar ...det var vänligt av er. Har en fråga till för att fortsätta leva upp denna tråden. Skulle resultatet bli detsamma med en fullformatare typ Canon Eos 5D och ett 35mm objektiv???
 
solvargen skrev:
När det gäller översta bilden har jag använt 17mm och på den nedre bilden 29mm. Möjligt att jag hållt lite snett på andra bilden men tror det ej. Måste alltså ha med vidvinkel-fenomenet att göra. Det är endast på dessa bilder jag ser markanta skillnader.
Benny. Skall läsa igenom och kolla upp sidan du skickade till mig. Tack för era svar ...det var vänligt av er. Har en fråga till för att fortsätta leva upp denna tråden. Skulle resultatet bli detsamma med en fullformatare typ Canon Eos 5D och ett 35mm objektiv???

Jag svarade innan du hann få upp den andra bilden och där ser det mer ut att vara pespektivet. Varje objektiv har ju sina egna egenskaper, vissa är väldigt raktecknande medan andra kan förvränga bilden en aning. Vet inte hur ditt 17-40 är. Har ditt objektiv detta så skulle det förmodligen synas även på en fullformatsensor.

Att använda vida vidvinklarkräver att man är lite noggrannare. Slarvar man iväg kan man lätt få "snea" bilder som resultat. Ibland tycker jag detta är lite svårt men lär man sig att hantera det så är det riktigt roligt. Själv har jag en 12-24 och det kan skeva iväg rejält ibland:)

/c
 
På en 5D kommer du att få samma resultat, dvs perspektivförvrängning, om du använder 27 resp. 46mm för de båda bilderna. Då får du samma avstånd och samma utsnitt.
Med en 35:a kommer du att landa någonstans mitt emellan.
 
Jag tänkte inte på detta överhuvudtaget förrän när jag kom hem efter resan och lade upp när den första bilden här på FS. Det var när någon påpekade att bilden var väldigt sned som jag kom underfund med att många av mina bilder är likadana. Från början störde det mig inte alls men .,.nu är jag mycket irreterad.
 
Hhum...hade hoppas att fullformatet skulle hjälp till!!! Men...hur undviker man då dessa perpektiv-förvrängningar...förutom PT-lens som Benny nämner??
 
solvargen skrev:
Jag tänkte inte på detta överhuvudtaget förrän när jag kom hem efter resan och lade upp när den första bilden här på FS. Det var när någon påpekade att bilden var väldigt sned som jag kom underfund med att många av mina bilder är likadana. Från början störde det mig inte alls men .,.nu är jag mycket irreterad.

Jag tycker inte att det är speciellt störande på denna typen av bilder. Framförallt tycker jag inte det stör på dessa två. Hur raka är byggnaderna i kvarteren på den första bilden i verkligheten? Vad gäller perspektivet i den andra så tycker jag det dillför djup i bilden och inget jag skulle korrigera. Det som jag pratat om tidigare syns mer om man har giva raka delar i bild, horisonter, raka fasader osv.

/c
 
solvargen skrev:
Hhum...hade hoppas att fullformatet skulle hjälp till!!! Men...hur undviker man då dessa perpektiv-förvrängningar...förutom PT-lens som Benny nämner??

Du kan ju antingen vara noggrann när du köper ditt objektiv. Vissa är som sagt mer raktecknande än andra. Ett annat, dyrare och omständigare sätt är att använda ett tilt/shift objektiv. Du kan läsa mer om det här http://shop.shiftlenses.com/shopownerdesign/shift.htm

/c
 
Jag förstår..måste vara ett dilemma för dem som plåtar byggnader, raka linjer, mm. Ja..man får tänka sig för hädanefter så det inte blir alltför tokigt med bakgrunderna.
Hhum...nä,ett sådant objektiv skulle inte passa för min fotografering...har för mig de är väldigt dyra och inte har låg bländare. Tack för att du nämner det iallafall.
 
solvargen skrev:
Jag förstår..måste vara ett dilemma för dem som plåtar byggnader, raka linjer, mm. Ja..man får tänka sig för hädanefter så det inte blir alltför tokigt med bakgrunderna.
Hhum...nä,ett sådant objektiv skulle inte passa för min fotografering...har för mig de är väldigt dyra och inte har låg bländare. Tack för att du nämner det iallafall.

Jo det finns ju extrema situationer men för oss dödliga räcker ofta att tänka efter och vara noggrann. Vidvinkelbilder är ju faktiskt en speciell typ av bilder med sina för och nackdelar. Vad gället tilt/schift objektiv så finns dom med minsta bländare 2,8 så det är inte problemet. Det som är de största skillnaden är handhavandet som gör att det tar lite tid att ställa in. Jag har haft ett och det är verkligt roligt att använda men det är ju lite av specialobjektiv och inget för vardagsfoto.

/c
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.