Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt svar,compact flash

Produkter
(logga in för att koppla)

Imouse

Aktiv medlem
Hej,jo jag har en fråga angående köp av minneskort.
Ska köpa mig en Sony A200 inom snar framtid och undrar vad jag ska köpa för minneskort.
Hittade ett sandisk 4gb ganska så billigt som jag nog ska köpa sen är jag lite fundersam gällande skriv/läs hastigheten på korten, vad ska man ha för läs/skriv hastighet och det har väl inget med kameran att göra det är väl bara hur fort man kan lägga in bilder och lägga över via datorn eller ?

Daniel
 
Det absolut lägsta du ska köpa är Ultra II. Du borde tjäna på att köpa ett extreme III. Vet inte om A200 klarar av extreme IV.
Det är inte bara mot datorn du tjänar på snabbare kort. Det går fortare att tömma buffertminnet vilket gör att det går snabbare mellan seriebildtagningar och om när du fyllt buffertminnet beror seriebildtagningens hastighet enbart på hur snabbt kameran kan skriva till kortet.
 
Joel.S skrev:
Köp så snabbt du kan hitta.

Struntprat.
Varför kasta bort pengar på ett kort som varken kamera eller kortläsare matchar?

Det snabbaste som finns kräver kortläsare via firewire. Inte alla som har det.

F. ö. tycker jag att kameratillverkarna är jäkligt trista som inte upplyser om lämplig skrivhastighet på korten
 
Imouse skrev:
Hej,jo jag har en fråga angående köp av minneskort.
Ska köpa mig en Sony A200 inom snar framtid och undrar vad jag ska köpa för minneskort.
Daniel

Det finns ett forum för Sonykameror. Ställ frågan där så får du nog rätt svar.
Och du, vad menar du med din rubrik?
Snabbt svar,..

Är det någon nödsituation?
 
Enicar skrev:
Struntprat.
Varför kasta bort pengar på ett kort som varken kamera eller kortläsare matchar?

Det snabbaste som finns kräver kortläsare via firewire. Inte alla som har det.

F. ö. tycker jag att kameratillverkarna är jäkligt trista som inte upplyser om lämplig skrivhastighet på korten


Ett snabbt kort kan ju även komma i användning om trådskaparen framöver köper ny kamera. Dom flesta system kameror har ju ändå CF. Skillnaden är väl dessutom inte extremt stor. Extreme 3 eller 4 skulle jag köpa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.