Annons

Snabbt objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Är ute efter ett prisvärt objektiv till min d80. Tar fot på fotboll etc, så vill ha ett telezoom som är väldigt snabbt (2.8). Finns det några förslag som passar till mig. Lista gärna några förslag i olika prisklasser. Har spanat in det "billigaste" Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro. Är det bra eller bör man satsa något/några steg uppåt (har som sagt ingen gigantisk budget).
 
Tamron är bra optiskt men har seg AF - inte bra vid sport alltså. Sigman skall vara bättre i AF prestanda men inte lika skarp. Hade jag bara haft sport att tänka på och hålla mig inom rimliga gränser så hade jag valt Sigman.

Det givna och bekväma svaret är förstås ett begagnat Nikon 70-200 men då pratar vi ändå en helt annan prisklass.
 
Tamron är bra optiskt men har seg AF - inte bra vid sport alltså. Sigman skall vara bättre i AF prestanda men inte lika skarp. Hade jag bara haft sport att tänka på och hålla mig inom rimliga gränser så hade jag valt Sigman.

Det givna och bekväma svaret är förstås ett begagnat Nikon 70-200 men då pratar vi ändå en helt annan prisklass.

Alternativt ett begagnat AF-S 80-200 f2.8. Möjligen går det med en AF-D variant också. Men se till att du får vridzoom. Dessa objektiv har getts ut i flera varianter men de med vridzoom är nyast. AF-S har snabbast fokus, är svårt att hitta och ganska dyrt (7-9000 tror jag) men Af-D är lite vanligare.

Vanligast är dock skjutzoomarna på begagnatmarknaden.

Observera att samtliga är mycket bra optik.

Mvh
Anders
 
Tamron är bra optiskt men har seg AF - inte bra vid sport alltså.
Jag har skjutzoomen sedan 20år.

EN gg har det hänt att den inte hängde med i följande AF (samtigt som jag verkligen saknar bilden som kunde blivit).
En ekorre som skuttade rakt in innanför närgränsen.

Jag vet ju inte så mycket om fotboll, men nog är spelarna en bra bit bort. Så jag kan inte tänka mig att en ngt slö AF är ett problem.
Däremot om AF far fram & tillbaka utan att hitta fokus så blir det ett problem men jag förstår inte varför det skulle hända.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.