Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbråd !! Fota på Hotell ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig hört talas om att någon blivit åtalad för den typen av fotografering som tråden handlar om, så något prejudikat finns nog inte. Eftersom det inte finns någon lag att åtala enligt så lär vi inte få något prejudikat heller.

Poängen är alltså att om det inte ens finns en lag som förbjuder något, så är detta något i allra högsta grad tillåtet.

Ängsbacka skrev:
Hej, jag har just blivit halvt utkastad av säkerhetschefen (mycket upprörd) då jag tagit några bilder på hotellet jag bor på, inga skyltar om fotografering förbjuden finns, jag sade att jag slutar ta bilder nu när du har sagt till mig.

Vad gäller ?

Tacksam för snabbt svar!

Christer

Hejsan ..

Jag har råkat ut för samma sak ..

Plåtade inne på hotelrummet ..
Dom kom in med egen nyckel ..
Sånt tycker jag är kriminellt ..
Hotade med att ringa polisen om jag inte stack från hotellet inom 10min. Och jag fick inte ens pengarna tbx som jag hade lagt ut på resan ..

Vilket hotell var det då? Eller åtminståne vilken hotellkedja?
Känns ju som att man inte vill stödja en rörelse där personalen har facistoida tendenser.

Edit: Vad är det för psyko-hotel ni har varit på?
Jag bodde på OK hotelelt i umeå en gång och på kvällen/natten testade jag en slavblixt som jag just hämtat på cyberfoto. Efteråt komm jag på att det nog syntes ganska tydligt i fönstret och jag hoppades att inte nån trodde att det brann eller nåt. Tanken på att jag skulle ha brutit mot nån hotell regel och riskerade att bli utkastad kunde jag dock inte tänka mig.

Senast ändrad:
Re: Re: snabbråd !! Fota på Hotell ?

StudioG skrev:
Plåtade inne på hotelrummet ..
Dom kom in med egen nyckel ..
Sånt tycker jag är kriminellt ..
Hotade med att ringa polisen om jag inte stack från hotellet inom 10min.
Hur tusan märkte de att du fotograferade i rummet? Var hotellrummen videoövervakade?

Nu är ju min hotel erfarenhet ringa men jag antar att de flesta rum har fönster som det kanske syns kamera blixtar igenom.

Men det låter ju lite galet att dom kommer in med egen nyckel och kastar ut en, åtminstånde så länge fotoobjektet inte är en halvnaken 14-åring på sängen.

hittade en pärm med hotellets (OK i Umeå) regler på rummet och där stod i alla fall inget om att det rådde fotoförbud på rummen eller nån annanstans på hotelelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar