Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbmask i Photoshop Elements 6.0

Produkter
(logga in för att koppla)

heli123

Medlem
Nu håller jag på att bli galen, Ska försöka göra en bild med ett filter (färgraster), hela tiden näms snabbmask. Jag har ingen snabbmask och har då googlat runt på webben och hittat en sida där man kan ladda hem en snabbmask till Element 6.0.

Tyvärr tar det stopp ganska så snabbt för jag har inte mappen Photo Creations / Photo Effects.

Vet någon hur jag gör för att komma vidare och kan skapa en bild med det önskade filtret.

Tack på förhand!!

//Helén

Alltså - jag känner på mig att jag missuppfattar problemet helt, men...

"Snabbmask" är ju bara en funktion som fixar en mask snabbt.
Jag har inte Elements själv men antar att det finns andra sätt att skapa en mask på?
... som du i sin tur kan använda för ditt önskade filter.

Alltså - jag känner på mig att jag missuppfattar problemet helt, men...

"Snabbmask" är ju bara en funktion som fixar en mask snabbt.
Jag har inte Elements själv men antar att det finns andra sätt att skapa en mask på?
... som du i sin tur kan använda för ditt önskade filter.

Tack för ditt svar. Så är det säkert, jag är inte så jätte bra på detta, hur som helst så funkar det inte att få till det så som jag vill eftersom alla pratar om lagermask och snabbmask när dom beskriver hur man gör.. :)

Det finns ett snabbmaskläge (Q) i photoshop, prövade det i Elements6 men det funkade inte. Googlade och fann detta

En maskkanal som skapats i läget Snabbmask i Photoshop. Det finns inte något snabbmaskläge i Photoshop Elements; alla kanaler omvandlas till ett lager i Photoshop-bilder.

Har du fått till uppgift att det skall fungera med snabbmask i Elements?

/Lise-Lott

Det finns ett snabbmaskläge (Q) i photoshop, prövade det i Elements6 men det funkade inte. Googlade och fann detta

En maskkanal som skapats i läget Snabbmask i Photoshop. Det finns inte något snabbmaskläge i Photoshop Elements; alla kanaler omvandlas till ett lager i Photoshop-bilder.

Har du fått till uppgift att det skall fungera med snabbmask i Elements?

/Lise-Lott

Nej, det har jag inte fått. Det jag skulle vilja göra är en kanteffect med filtret Color halftone. I CS4 är det absolut inga problem, snabbt och enklet med hjälp av lagermasken. Men hur gör jag för att få till denna kanteffekt i elements 6.0? Har testat och testat men lyckas inte. Lägger in en bild så ser du vilken effekt jag är ute efter :D

Bilagor

• extra.jpg
    extra.jpg
    20.4 KB · Visningar: 386
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar