Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbaste och kraftigaste blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Nikons Speedlight SB-910 är det bästa valet till Nikon? Jag behöver maximal kraft för långa avstånd men ofta även snabb uppladdning för flera bilder i följd. Blixten kommer oftast att sitta på kameran och det är naturfoto som är aktuellt.

Är det någon som vet om Nikons Speedlight SB-910 är det bästa valet till Nikon? Jag behöver maximal kraft för långa avstånd men ofta även snabb uppladdning för flera bilder i följd. Blixten kommer oftast att sitta på kameran och det är naturfoto som är aktuellt.

En SB-910 med batteripack SD-9 och en blixtförlängare (Flash Extender) kan kanske vara något? http://www.atphototech.se/flash-xtender-fx6-p-468-c-122.aspx

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9229888/nikon-batteripack-sd-9-till-sb-900

Ja better beamer är jag inne på också. Frågan är om just SB 910 är bäst eller om det finns "pirat" som klassar ut den på något område.

Batteripacket är lite väl dyrt men kanske är värt det? Synd bara att ha ytterligare en grej att tejpa hålla ordning på.

Ja better beamer är jag inne på också. Frågan är om just SB 910 är bäst eller om det finns "pirat" som klassar ut den på något område.

Batteripacket är lite väl dyrt men kanske är värt det? Synd bara att ha ytterligare en grej att tejpa hålla ordning på.

Jag tror det finns billigare (tredjeparts) batteripack ... det som verkar intressant med Nikons är att det går att skruva fast under kameran. Har du stativet på objektivet har du gängan under kameran ledig ...

Det finns säkert motsvarande blixtar vid sidan om SB910 från andra tillverkare ... men jag har ingen erfarenhet av dem.

Jag kan tyvärr inte se inlägg i flickr.

SB910 verkar vara den bästa jag fått tips om hittills men ledtalet låter inte så imponerande. jag har försökt hitta bra jämförelser mellan ledtal på olika brännvidder men utan resultat. Ledtal på 34 låter lite när billiga blixtar redovisar upp till ledtal 60 fast då på längre brännvidd. Eftersom jag kommer att använda blixten till brännvidder mellan 200 och 600 så hade det varit intressant att veta ledtalet på längre brännvidd. Eller är det feltänkt? Jag vill ju att blixten skall nå så långt som möjligt (inkl fresnelins) och mindre intressant hur bredd den kan lysa upp.

Det går nästan alltid att hitta en kraftigare blixt om man är beredd att betala för den (och att släpa runt på den). Begränsningen i det här fallet är att den behöver sitta på kameran. Med de förutsättningarna så är Sunpak 622 Super den kraftigaste som jag kan hitta på rak arm.

Förr i tiden var det Metz (80-talet) som gällde när man ville ha mer kräm än vad orginalblixtarna gav.
När jag söker nätet ser jag att de har en modell som heter: mecablitz 76 MZ-5 digital med 76 som guide nummer. SB-910 ligger på 34 i guide nummer.
Metz klarar: "i-TTL / i-TTL-BL flash mode". Alltså lika kompatibel med din kamera som Nikons egna blixtar

Betyder i klartext att den Metz klarar det du talar om. Vad jag kan se på priset så hamnar du på samma prislapp som en SB-910 och du slipper leka med ljussamlare.

Sedan kanske någon som har erfarenhet av Metz i modern tid kan avråda eller hålla med. Jag hade en Metz 45 på åttiotalet och då var den det bästa som gick att få.

Även med modellen "mecablitz 64 AF-1 digital" verkar du ha betydligt mycket mer ljus än Nikons egen.
Den är lika liten som en SB-910 men kraftigare ljusbild.

Sunpak 622 Super har ledtal 200, men så väger den 1 kg också. Å andra sidan så är den rätt långsam. 11 sekunders omladdning till full styrka.

Godox Ving 850 ledtal 58, manuell blixt.
litiumbatteri som ger 650 blixtar på full effekt med en laddtid på 1.5 sekund på full effekt! Blixten har även HSS-läge
Skönt att slippa fippla med batterier separat.
Köpte min på ebay <1300kr inkl. high speed radiotrigger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar