Annons

Snabbast fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan!

Ska köpa ny kamera i sommar (eller beg), och ska köpa mig en nikon FX.

Det jag söker mycket i en kamera är bra fokusering, speciellt i mörka förhållanden.

Har kikat på D600/700/800 samt D3/s/x

Vilken utav dessa är att rekommendera om det är duktig/snabb fokusering jag är ute efter? Det jag fotar mest är också landskap osv.

Tack på förhand.

Jag har en Nikon D600 och jag tycker att just fokuseringen är kamerans enda riktiga svaghet. Framför allt med kontinuerlig fokus tycker jag att den har svår att hänga med. speciellt när motiver är kommande. Sen hade jag önskat mig ett större fokusområde då det är svårt att komponera snyggt vid rörliga motiv när man bara kan fokusera i mitten i princip.

Nya D810 verkar ha bra autofokus så det ska bli kul att se vad den går för i tester. Annars är det nog bara att gå på D3 eller D4 familjen.

Sen spelar objektivet en stor roll med. Jag märker jättestor skillnad om jag har min gamla 18-135 DX kitzoom eller Nikons 70-200 f2.8 VrII som är blixtsnabb i jämförelse.

Jag har en Nikon D600 och jag tycker att just fokuseringen är kamerans enda riktiga svaghet. Framför allt med kontinuerlig fokus tycker jag att den har svår att hänga med. speciellt när motiver är kommande. Sen hade jag önskat mig ett större fokusområde då det är svårt att komponera snyggt vid rörliga motiv när man bara kan fokusera i mitten i princip.

Nya D810 verkar ha bra autofokus så det ska bli kul att se vad den går för i tester. Annars är det nog bara att gå på D3 eller D4 familjen.

Sen spelar objektivet en stor roll med. Jag märker jättestor skillnad om jag har min gamla 18-135 DX kitzoom eller Nikons 70-200 f2.8 VrII som är blixtsnabb i jämförelse.

Jo optik gör skillnad helt klart :D

Varför är du intresserad av så snabb fokus om du ska fotografera landskap?

Jag ställer samma fråga. Skall du ha en grym kamera för landskap är det D800/D800E som gäller. Skall du har snabb och säker autofokus även i dåligt ljus är det D3s.

/Frode

Jag ställer samma fråga. Skall du ha en grym kamera för landskap är det D800/D800E som gäller. Skall du har snabb och säker autofokus även i dåligt ljus är det D3s.

/Frode

Faller D3/D3x in på det med? För har eventuellt både på gång (en utav dem men båda finns möjliga)

D3s är vassare än både D3 och D3x vad gäller dåligt ljus. D3x är en bra landskapskamera men är långsammare än D3/D3s vad gäller antal bilder per sekund.

Frågan är som sagt litet underligt formulerad från början. Vad gäller landskapsfoto är snabb autofokus verkligen lågt prioriterat, själv ställer jag nästan alltid fokus manuellt när jag fotar landskap.

/Frode

D3s är vassare än både D3 och D3x vad gäller dåligt ljus. D3x är en bra landskapskamera men är långsammare än D3/D3s vad gäller antal bilder per sekund.

Frågan är som sagt litet underligt formulerad från början. Vad gäller landskapsfoto är snabb autofokus verkligen lågt prioriterat, själv ställer jag nästan alltid fokus manuellt när jag fotar landskap.

/Frode

Står mellan D3 och D3x just nu, hur "illa" är egentligen D3x när det gäller iso? Kommer jag inte klara mig alls i mörka förhållanden?

Jag tycker att 3D-följningen på min D800 är grym. Är inte många bilder per sekund men de fyra jag tar blir nästan alltid rätt i fokus. Vore inte en D800 fördel med upplösningen om du ska fota landskap. Har nog blivit lite billigare nu också bär D810 släpptes.

Om man inte skall köra "astroscape" så spelar väl ISOprestanda ingen roll - det är väl bara att ha stativ vilket ändå är att föredra för lanskap (gärna med spegeluppfällning). Så spelar ISO någon roll?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto