Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbare synk på d50 än på d200

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Har hört olika om varför D50 och D70 har en snabbare synk med blixt, dvs 1/500s , än vad både D200 samt D2Xs har som har 1/250s. En av dem är att D50n och D70n har elektroniska slutare, eller både elektroniska och mekaniska slutare. Lite mer exakt vad skulle detta innebära och är det någon som vet om det nu är så?

mvh
/Lord
 
Det stämmer att D50 och D70 har både elektronisk och mekanisk slutare. Den mekaniska fungerar till 1/200, vid kortare tider används den elektroniska. Det bertyder att i princip kan D50/D70 synka ända ner till kortaste tiderna men funktionen är strypt vid 1/500. Genom att tejpa för någon/några av kontakterna i blixtskon kan man lura kameran att synka vid ännu kortare tider än 1/500.

Nackdelen med elektronisk slutare är att det tar utrymme på sensorn som annars kan användas för att samla in ljus. På D200/D80 som har fler pixlar har man därför valt en sensor utan elektronisk slutare för att minska bruset och öka dynamiken.

Johannes
 
tack men..

Ok, då förstår jag. Det var väl lite som jag trodde men exakt hur fungerar den elektroniska slutaren då? Är det bara ccd'n som fryser bilden? Dessutom, vilken kontakt ska jag tejpa över i så fall och hur mkt kan jag pressa upp synken då?

Tack på förhand!
/Lord
 
Tekniken kallas interline-CCD och används i de flesta kompaktkameror och videokameror. Och D100/D50/D70 då. Sensorn har dubbelt så många pixlar som slutbilden (dvs 12 miljoner i fallet D50/D70) men varannan pixel är övertäckt med ett ljustätt skikt. Det innebär att bildsignalen i de aktiva pixlarna blixtsnabbt kan flyttas över elektroniskt till närmaste övertäckta pixel. Därifrån kan signalen sedan läsas ut i lugn och ro till kamerans interna minne utan att hela sensorn behöver vara i mörker.

Jag minns inte vilken kontakt som ska täckas över, men sök på forumet eller på dpreviews forum.

Johannes
 
Var inne på Schönherrs där jag brukar handla, f ö en mkt bra butik i sthlm med stor kunskap. De brukar veta vad de pratar om och han hade väldigt svårt att tro att D50n och D70 skulle ha två typer av slutare, eller så att säga ha en elektronisk också. Jag blev mkt osäker men känner endå att jag tror på er som svarat mig här. Behöver dock någon spiksäker grund att stå på för att känna mig säker =). Vill veta allt, sån är jag bara =).

Är det därför nån som kan referera mig till någon källa hos nikon eller annan tillverkare där jag mer eller mindre kan få svart på vitt från dem exakt hur det fungerar?

vore shysst!
/Lord
 
johanlord skrev:
Var inne på Schönherrs där jag brukar handla, f ö en mkt bra butik i sthlm med stor kunskap. De brukar veta vad de pratar om och han hade väldigt svårt att tro att D50n och D70 skulle ha två typer av slutare, eller så att säga ha en elektronisk också. Jag blev mkt osäker men känner endå att jag tror på er som svarat mig här. Behöver dock någon spiksäker grund att stå på för att känna mig säker =). Vill veta allt, sån är jag bara =).

Är det därför nån som kan referera mig till någon källa hos nikon eller annan tillverkare där jag mer eller mindre kan få svart på vitt från dem exakt hur det fungerar?

vore shysst!
/Lord

D70 har en kombinerad elektronisk och mekanisk slutare
Läs på lite om interline ccd. Sök på Kodak.Dalsa,Sony.
Du kan börja läsa här
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1157575,00.asp http://www.roperscientific.de/tinterline.html

Sedan kan du gå in till din fotoaffär och berätta hur en d70 fungerar:
Combined mechanical and CCD electronic shutter
• 30 to 1/8000 sec
• Steps of 1/3 or 1/2 EV
• Flash X-Sync: up to 1/500 sec

Mikael
 
Senast ändrad:
Det står förresten i manualen att den har kombinerade slutare (sid. 202 i engelska D70-manualen).

Johannes
 
TACK!

Mycket matnyttigt! Precis sånt här vill jag ha! =) Tackar ska ni ha helt enkelt. Nu förstår jag vansinnigt mycket bättre, exakt hur det fungerar in på detaljnivå.

/Lord
 
Vad var egentligen orsaken till att Nikon (läs: Sony) gick ifrån interline-CCD i de nyare kamerorna? Blir det svårare att genomföra ju högre upplösning sensorn har, eller?
 
En orsak är sk fil factor, dvs den ljusmottagande ytan på enskilld pixel blir mindre med interline jämfört med full ccd.
Detta kan kompenseras och görs då med microlinser.
En ccd kan ha allt mellan 30- till närmare 100% yta täckt med kisel
En större yta ger bättre förutsättningar för hög signalnivå och därmed mindre brus i lågdager.Vilket i sin tur påverkar även dynamiskt omfång, dvs hur stort omfång från det svartaste till det vitaste kan registreras. Här gäller regeln , ju fler elektroner som kan samlas innan en signalnivå tas ut destobättre.
www.qpcard.com har Lars Kjellberg skrivit en bra förklaring.Läs http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75
Mikael
 
Senast ändrad:
Tack för förklaringen Mikael!

En fråga: varför använder vissa digitala bakstycken microlinser för att utöka ISO-omfånget (t ex Phase One P21 och P30)? Där borde väl den ljusmottagande ytan vara tillräckligt stor ändå?
 
AndersGbg skrev:
Tack för förklaringen Mikael!

En fråga: varför använder vissa digitala bakstycken microlinser för att utöka ISO-omfånget (t ex Phase One P21 och P30)? Där borde väl den ljusmottagande ytan vara tillräckligt stor ändå?


När mindre ljus/fotoner träffar kiselytan så gäller det att samla in ljuset/fotonerna så effektivt som möjligt och därmed minska förstärkning som ger upphov till bla brus.Microlinserna hjälper även till att effektivisera och samla upp det ljus som träffar kanter och hörn genom att vara vinklade snett innåt. Ett problem med microlinser är att de själva kan ge upphov till micro CA, dvs brytningsfenomen förutom det objektivet ger.
Läs :
http://www.dalsa.com/shared/content/PDFs/Digital_Imaging_101_Full_Handout.pdf
 
Johannes-S skrev:
Jag minns inte vilken kontakt som ska täckas över, men sök på forumet eller på dpreviews forum.
De två bakersta (vet inte om det räcker med bara den ena, men det är lättare att tejpa över båda eftersom de sitter så tätt).

Se bild i ett av mina inlägg en bit ned i denna tråd på Photo.Net.

johanlord skrev:
Var inne på Schönherrs där jag brukar handla, f ö en mkt bra butik i sthlm med stor kunskap. De brukar veta vad de pratar om och han hade väldigt svårt att tro att D50n och D70 skulle ha två typer av slutare, eller så att säga ha en elektronisk också.
Ahh, den påläste kameraförsäljaren, fortfarande en myt? :)

Skämt åsido, även om de är duktiga har kamerabutikerna ett tufft jobb efter digitalkamerans intåg. Nyheter kommer snabbare än de hinner läsa på och testa och helt plötsligt blev det så mågna fler faktorer att titta på på varje kamera.

Hybridslutare (kombination av elektronisk och mekanisk) av den typ som D100/D70/D50 har är inte vanliga och Nikon har aldrig gjort något stort detta, tvärtom. Men nördiga personer i forum som detta tänjer på gränserna och gör nästan vad som helst med sina kameror, så det är här du kan hitta mycket knäpp och obskyr information :)

Så det är inte helt underligt om de inte visste något.

I länken ovan skrev jag om mina erfarenheter när jag en gång hörde om hur vissa påstod att det funkade med korta synktider. Några enkla experiment övertygade mig.
 
AndersGbg skrev:
En fråga: varför använder vissa digitala bakstycken microlinser för att utöka ISO-omfånget (t ex Phase One P21 och P30)? Där borde väl den ljusmottagande ytan vara tillräckligt stor ändå?
Jag tror inte att du kommit upp i 100%-ig täckningsgrad på dagens sensorer, det sitter mer på sensorn än bara de ljusinsamlande delarna och så ska det säkert finnas lite utrymme mellan för att avskilja delarna i elektroniken, så lite kan du säkert förbättra ljusinsamlingen med mikrolinser.
 
Hybrid på D100?

Har nu sett flera som skriver att D100,D70 och D50 har s k hybridslutare och därför kan synka på 1/500 o tom högre. Vet att det gäller för D70 och D50 men är det verkligen säkert att det gäller D100 också? Känns inte som det för den vill aldrig gå upp högre än 1/160. Det vore ju konstigt om de låser den elektroniska slutaren till att sluta funka vid 1/160 eftersom den mekaniska slutaren inte har nåt problem att hänga med då iaf?

Sen undrar jag om såkallad HighSpeed-synk eller FP-synk eller vad det nu heter (som finns på D200 i samband med SB800) Även skulle fungera på SB28DX?

Och om man tejpar över de där kontakterna blir det som att blixten bara synkar och så får man köra den på manuell?

Många frågor =)
Tack
/Lord.
 
Re: Hybrid på D100?

johanlord skrev:
Har nu sett flera som skriver att D100,D70 och D50 har s k hybridslutare och därför kan synka på 1/500 o tom högre. Vet att det gäller för D70 och D50 men är det verkligen säkert att det gäller D100 också? Känns inte som det för den vill aldrig gå upp högre än 1/160. Det vore ju konstigt om de låser den elektroniska slutaren till att sluta funka vid 1/160 eftersom den mekaniska slutaren inte har nåt problem att hänga med då iaf?
Nä, det är väl inte det minsta konstigt att den låser den elektroniska vid 1/160, det är ju den mekaniska fokalplansslutaren som är begränsande i blixtsammanhang.

Att det på D70 går att köra 1/500 sekund innebär att den mekaniska är öppen längre tid (säg 1/200) och att man begränsar ljuset med den elektroniska. Att den där är strypt till 1/500 kan jag bara gissa mig till.

Sen att man kanske låser den vid 1/160 istället för snabbare är en annan femma. Jag vet inte riktigt hur D100 är konstruerad så jag kan inte säga mer om detta.

Sen undrar jag om såkallad HighSpeed-synk eller FP-synk eller vad det nu heter (som finns på D200 i samband med SB800) Även skulle fungera på SB28DX?
Teoretiskt sett så skulle det inte vara några problem, SB-28 (och den senare SB-28DX) gjorde det med de gamla analoga husen. Problemet är att de gamla analoga och de senare DX-blixtarna inte funkar fullt ut med de vanliga moderna "prosumer"-husen, så i praktiken tror jag inte det funkar.

Och om man tejpar över de där kontakterna blir det som att blixten bara synkar och så får man köra den på manuell?
Eftersom det är dessa kontakter som gör att kameran kan kommunicera med blixten och du tejpar över dem för att förhindra att kameran känner av att det sitter en blixt på (och på så sätt begränsar sina slutartider) kan inte kameran styra blixten längre. Det korta svaret är sålunda att du får köra den i manuellt läge eller med blixtens "egen" automatik (dvs inte TTL).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.