Annons

Snabba råd 40D mot 5D. Blir det WOW?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, 20D har jag haft innan 40D och tyckte den hann med "hyffsat", inte som 40D.
Men jag tror väl att objektiven gör sitt ockå.
På min 20D använde jag ett Tamron 17-50/f2,8 vilket är hyffsat, men på min 40D har jag oftast på mitt EF 85/f1,8 USM, vilket tillsammans med 40D:n är riktigt snabb.
Tror väl att objektiven i sig är avgörande också, eller?

MVH Mikael.
 
jo, du har rätt, kanske lite orättvist.
Skulle vara otroligt roligt om någon av er har fotat snabbare sport med kominationen 5D - EF85/f1,8 som t.ex hockey, ridsport, innebandy, motorsport etc.
Skulle i så fall vara väldigt intresserant att se dessa bilder.

MVH Mikael.
 
Tack för alla era råd.
Har ännu en fråga som är mycket viktig för mig.
Med 40D:n och mitt 85/f1,8 sitter jag på huk när grabben kommer körandes mot mig på crossbanan, låter AI Focus arbeta och det fungerar perfekt och när jag tar bilden är den skarp.
Långsammare autofocus på 5D har jag förstått att det är, men om jag kör på som exemplet ovan fast med 5D huset istället, hänger autofocusen med lika bra i det läget? Vad jag fattat, om jag fattat rätt, så är det enbart vid mycket snabbt uppkomna objekt som 5D inte hinner med som en 40D, t.ex när motocrossen kommer upp plötsligt vid ett hopp där jag sitter lågt vid nedlandningen.
I det läget ser jag objektet först när det är i luften.
Här kan man ju förfokusera, inga problem så, med AI fokus är viktigt för mig.

Jag ser ofta påståendet att 5D:s autofokus skulle vara långsam, men jag skulle vilja påstå att det är ett missförstånd. Det är seriebildtagningsförmågan som är långsam, autofokusen hänger lätt med ett passerande tåg i 200 km/h. Det är dock alltid bäst att låta autofokusen få följa motivet någon sekund innan du trycker av, då arbetar den följande autofokusen bäst (gäller för övrigt alla Canonkameror).

Se också till att aktivera de sex hjälpfokuspunkterna, välj sedan bara mittpunkten så får har en fokuspunkt stor som mittcirkeln. Liten nog att inte bli störd av ovidkommande, stor nog att hitta fokus snabbt och säkert. Om motivet täcker hela sökaren kan det vara idé att koppla på dom yttre fokuspunkterna också, men tänk då på att autofokusen kan låsa på fel del av motivet (stänkskärmen istället för föraren).

Sedan spelar (som andra redan nämnt) objektivet väldigt stor roll, ringformad USM är det som gäller. Det skiljer en del mellan olika USM objektiv också, vissa är snabbare än andra (beroende bl.a.på fokusrörelsens längd).

Ett sista tips är sedan att alltid ha kameran i läget för följande autofokus, så att du har hjälpfokuspunkterna aktiva, autofokusen är tillräckligt säker att den även klara stillastående motiv (anser både jag och Canon). Behövs finare nogranhet än den stora mittcirkeln (ex. för studio) växlar du bara över till singelläget, på så sätt kan du snabbt välja mellan mittpunkt, utökad mittpunkt eller alla fokuspunkter. Jag skulle aldrig vilja byta bort hjälpfokuspunkterna mot yttre korsformade fokuspunkter, möjligheten till en stor fokuspunkt i mitten är ovärdelig för mig.

/Sara
 
5D och damm på sensorn är välkänt. Anledningen är att sensorn blir statisk när kameran är påslagen och attraherar lättare partiklar.
Det där är bara bluff. De spänningar som en kamera arbetar med är så låga, jämfört med sådana statiska uppladdningar som är kapabla att dra till sig något alls, i detta fall damm.

Det är skillnad på elektrostatik och elektrodynamik.

Då tror jag mycket mer på det arbete Canon säger sig ha lagt ner på att genom åren konstruera spegelhus som släpper ifrån sig mindre och mindre med damm, genom att välja mer lämpade material och tillverkningsmetoder, samt material som blir mindre uppladdade på grund av mekaniska rörelser. Härvid stämmer det ju då också att det blir bättre om man stänger av kameran, då det rimligtvis lossnar mer partiklar om kameran används än om den inte används, och är den avstängd kan den inte användas.
 
Jag ser ofta påståendet att 5D:s autofokus skulle vara långsam, men jag skulle vilja påstå att det är ett missförstånd. Det är seriebildtagningsförmågan som är långsam,
Canon skriver i alla tekniska broschyrer att de anpassar "snabb" autofokus till "långsamma" kameror, så att den autofokus som finns i 1D är snabbare än den annars identiska som finns i 1Ds. I den senare kameran behöver autofokus ju inte göra jobbet mer än hälften så ofta.

5D Mark II är tröttare än 1Ds, och 5D i ännu högre grad.
 
Hur många är det som behöver supersnabb autofocus/serie bildtagning mer än press/sport fotografer? Är det prio 1 så köper man rätt redskap för det och inte 5D. Det är samma sak med pratet med vädertätning hur många 5D har ni hört om som gått sönder i regn? Vilka måste fota i regn? oftast sport/press fotografer och det är samma sak där köp annan kamera då. Bildkvaliten är bättre med 5d än 40D du har större sökare, bättre brusegenskaper så är bildkvaliten det viktigaste så köper du 5D.
Angående sensorn den suger åt sig damm/smuts men det är en del av vardagen och man får lära sig röra rent sensorn och då är det inte speciellt besvärligt att göra det själv. Det jag gillar med 5D är att den är smidig, lätt, väcker ingen uppmärksamhet, bildkvaliten. Om du kör jpg så är bilderna kraftigt magenta färgade men jag kör raw och har inga problem med det men vad jag hört så ger inte 5 bra jpg direkt från kameran finns andra kameror som ger bättre som tex Nikon.
 
Canon skriver i alla tekniska broschyrer att de anpassar "snabb" autofokus till "långsamma" kameror, så att den autofokus som finns i 1D är snabbare än den annars identiska som finns i 1Ds. I den senare kameran behöver autofokus ju inte göra jobbet mer än hälften så ofta.

Du pratar nog lite om päron nu när vi andra talar om äpplen.

En Eos 5D behöver naturligtvis ställa skärpan så snabbt som möjligt till första bilden som presskamerorna i 1D-serien. Däremot är inte 5D lika stressad att både följa skärpan och ta bilde. Därför kan prioritera säkerhet.

I 1D mark III kan man ställa prioriteringen mellan slutarutlösning och skärpa.
 
Jag ser ofta påståendet att 5D:s autofokus skulle vara långsam, men jag skulle vilja påstå att det är ett missförstånd. Det är seriebildtagningsförmågan som är långsam, autofokusen hänger lätt med ett passerande tåg i 200 km/h. Det är dock alltid bäst att låta autofokusen få följa motivet någon sekund innan du trycker av, då arbetar den följande autofokusen bäst (gäller för övrigt alla Canonkameror).

Se också till att aktivera de sex hjälpfokuspunkterna, välj sedan bara mittpunkten så får har en fokuspunkt stor som mittcirkeln. Liten nog att inte bli störd av ovidkommande, stor nog att hitta fokus snabbt och säkert. Om motivet täcker hela sökaren kan det vara idé att koppla på dom yttre fokuspunkterna också, men tänk då på att autofokusen kan låsa på fel del av motivet (stänkskärmen istället för föraren).

Sedan spelar (som andra redan nämnt) objektivet väldigt stor roll, ringformad USM är det som gäller. Det skiljer en del mellan olika USM objektiv också, vissa är snabbare än andra (beroende bl.a.på fokusrörelsens längd).

Ett sista tips är sedan att alltid ha kameran i läget för följande autofokus, så att du har hjälpfokuspunkterna aktiva, autofokusen är tillräckligt säker att den även klara stillastående motiv (anser både jag och Canon). Behövs finare nogranhet än den stora mittcirkeln (ex. för studio) växlar du bara över till singelläget, på så sätt kan du snabbt välja mellan mittpunkt, utökad mittpunkt eller alla fokuspunkter. Jag skulle aldrig vilja byta bort hjälpfokuspunkterna mot yttre korsformade fokuspunkter, möjligheten till en stor fokuspunkt i mitten är ovärdelig för mig.

/Sara

tack Sara, verkar som det var ett bra tips jag inte tänkt på. Har jag fattat rätt, enligt bruxen skall kamerans autofokus vara inställd på ai servo, dvs enda möjligheten att aktivera de sex dolda hjälpfokuseringspunkterna, och sedan att bara ha mittpunkten, den korslagda, aktiverad? Menar du att trots att jag bara aktiverat mittpunkten i ai servoläget, så kommer ändå de dolda fokuseringspunkterna att användas? Framgår inte av användarhandboken, inte för mig i alla fall, men bra om det är så.
 
Det där är bara bluff. De spänningar som en kamera arbetar med är så låga, jämfört med sådana statiska uppladdningar som är kapabla att dra till sig något alls, i detta fall damm.

Det är skillnad på elektrostatik och elektrodynamik.

Då tror jag mycket mer på det arbete Canon säger sig ha lagt ner på att genom åren konstruera spegelhus som släpper ifrån sig mindre och mindre med damm, genom att välja mer lämpade material och tillverkningsmetoder, samt material som blir mindre uppladdade på grund av mekaniska rörelser. Härvid stämmer det ju då också att det blir bättre om man stänger av kameran, då det rimligtvis lossnar mer partiklar om kameran används än om den inte används, och är den avstängd kan den inte användas.

När jag fick min sensor rengjord på Intervision, och de stökade till hela prismat med svarta prickar, påstod teknikern att de kom från dämpkanten där spegeln slår upp mot prismat vid exponering. Tycker det låter otroligt att en kamera som bara kan vara max ett par år skulle kunna göra det, med det var vad han sa. De gjorde dock rent det sen. Var även ett bevis på att de inte alls tog ut sensorn vid rengöringen, utan hade blåst den otroligt istället, vilket ju inte är vad de säger på sin hemsida och som skall motivera den höga kostnaden. Men vad vet jag, de kanske gör båda, men varför blåsa om de tagit ur sensorn och gjort ren?
 
Huh ja, i veckan hämtar jag min 5D.
Tycker min 40D med 85;an gav riktigt bra bilder skarpa skarpa skarpa, fattar inte hur de skulle kunna bli skarpare ;-)

Ska bli grymt intressant att ta samma motiv med 5D:n och jämföra.

MVH Julle.
 
det blir inte skarpare, inte så du tänker på det i alla fall om du inte drar upp bilderna till enorma storlekar. Men du får en helt annan dynamik i bilderna, du vet skillnaden när du kollar olika generationer av platt-tv, inte skärpan bara, utan hela känslan. Och så blir ju skärpedjupet mkt kortare, tydligen motsvarande 1 till 1,5 steg, vilket gör att du kan isolera motiven mkt mer mot bakgrunden, och därigenom skapa wow-känsla.
 
Halloj på er, är också inne på att byta från 40d till en beggad 5d.
Jag var inne på fotovideo och kikade lite och där sa de att om jag skulle byta så skulle jag inte ha mitt sigma 18-200. dels för att det sög i skärpa och sen var det inte DG utan DC. Vad jag förstod så ska det vara sigma DG objektiv till fullformatare.
Funderar på att införskaffa ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro.
 
tack Sara, verkar som det var ett bra tips jag inte tänkt på. Har jag fattat rätt, enligt bruxen skall kamerans autofokus vara inställd på ai servo, dvs enda möjligheten att aktivera de sex dolda hjälpfokuseringspunkterna, och sedan att bara ha mittpunkten, den korslagda, aktiverad? Menar du att trots att jag bara aktiverat mittpunkten i ai servoläget, så kommer ändå de dolda fokuseringspunkterna att användas? Framgår inte av användarhandboken, inte för mig i alla fall, men bra om det är så.

Ja precis så är det, lite otydligt i bruksanvinsningen medges. Men om du aktiverar visning av af-punkterna i bildvisningsläget så kan du själv verifiera att hjälpfokuspunkterna är aktiva även vid val av mittpunkt (den korsformiga). Tyvärr har Canon tagit bort informationen om hjälpfokuspunkterna i visningläget på nya 5D Mk2, en av ett par små irriterande försämringar jämfört med föregångaren.

Vill du ha grundligare information om autofokusen rekomenderar jag dig att titta i Canons white paper för 5D: http://www.usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/White Papers/EOS_5D_WP.pdf

/Sara
 
Precis hemkommen med min 5D köpt 2007, i underbart skick, ja, absolut nyskick, lite använd, syns inte att den är använd, blixtskon helt repri, all färg kvar, säger bara, YES!

På plats ca 8 mil hemifrån fick jag 5D:n i handen efter en fika på ett lokalt fik.

Det första som slår mig är: Satan vad tung den är!
Då satt mitt EF85/f1,8 på.
Provade att ta ett kort på disken med fikabrödet, smack!
Kändes som en gyrokraft tog tag i kameran och tippade den under exponeringsögonblicket, kanske 1/15 del sekund slutartid.
Många tycker att den låter lite mycket, men jag älskade det smackljudet jag hörde.

Kollade bilden och uppäcker att bokeh på bländare 1,8 är, otrolig.
Var tvungen att titta en gång till för att riktigt begripa vilken bild jag tog.
Sedan sökaren, nu kändes det som jag var med i bilden, och inte utanför bilden.

Stannade till ett par gånger på väg hem, tog kort på helt ointressant motiv, men bara för att höra smacket igen ;-)

Hört att många säger att det är FF som gäller, jag har varit grymt nöjd med min 40D och inte fattat vad som är så bra med FF.

Nu har jag kommit till insikt och sållar mig till FF skaran.

Var tvungen att berätta lite om mitt köp så att de som fortfarande funderar kan tänka till igen, kanske är som jag var, lite skeptisk.

Det som också gjorde mig nöjd var det fina skicket, vilket hade lurat vem som helst om den stått som NY i fotobutiken.

MVH Julle.
 
tack Sara, verkar som det var ett bra tips jag inte tänkt på. Har jag fattat rätt, enligt bruxen skall kamerans autofokus vara inställd på ai servo, dvs enda möjligheten att aktivera de sex dolda hjälpfokuseringspunkterna, och sedan att bara ha mittpunkten, den korslagda, aktiverad? Menar du att trots att jag bara aktiverat mittpunkten i ai servoläget, så kommer ändå de dolda fokuseringspunkterna att användas? Framgår inte av användarhandboken, inte för mig i alla fall, men bra om det är så.

Om du tittar i manualen på sidan 156 gällande egen programmering så står det
under C.Fn-17. Du ska välja nr 1 Utvidgad, om alla fokuseringspunkterna ska vara aktiva i centrum under AL SERVO AF.
Står den på standard är inte de "osynliga" fokuseringsounkterna aktiva.

MVH Julle.
 
Om du tittar i manualen på sidan 156 gällande egen programmering så står det
under C.Fn-17. Du ska välja nr 1 Utvidgad, om alla fokuseringspunkterna ska vara aktiva i centrum under AL SERVO AF.
Står den på standard är inte de "osynliga" fokuseringsounkterna aktiva.

MVH Julle.

Kalas, nu läste jag det, hade jag inte sett tidigare, inte lika duktig som du tydligen och läser hela bruxen när jag köpt ny kamera. I övrigt delar jag helt din hallelujakänsla när du såg resultatet, blir aldrig mindre sensor för mig heller.
 
När jag skrev om sensorrengöring förut glömde jag ju säga att det var wow även för mig. :) Nu gick jag visserligen från 450D (inte 40D), men bildkvaliteten sägs vara likartad, så upplevelsen kan nog jämföras ändå. Även efter ett drygt halvår är det wow varje gång jag laddar in nytagna bilder i datorn. Det som imponerar mig mest är färger, dynamiskt omfång och att fokusen är så exakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.