ANNONS
Annons

Snabba råd 40D mot 5D. Blir det WOW?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag testat min 5D på allvar idag.
Det som jag reagerar på mest är det att bilderna blir
betydligt mer "softade", mot mina bilder med min gamla 40D.
Jag fotar endast i RAW.

Man kan säga så här, ska försöka förklara med ord.

Hundporträtt med min 40D gav mycket mycket klara och skarpa färger med
hög kontrast och tryck i färgerna.
Men min 5D idag, så var de betydligt mer softade, betydligt mer softade
linjer mellan motivets ojämnheter, bilderna såg ut att vara tagna i studio med softlight.

Hur påverkar FF sensorn det här med skarpa respektive mjuka övergångar i motivet?

Trodde likvärdiga motiv skulle vara något sånär lika, men det är som helt andra bilder, beydligt LENARE! med 5D:n.

Se bilderna i mitt album, tagna lite snabbt för en jämförelse, båda tagna i skugga. Vad säger ni? Vilken är bäst?

MVH Julle.

Senast ändrad:
Måste bero på nån inställning eller något annat, mina 5d-bilder är snuskigt skarpa, inte alls softa. 5d har ju ett svagt AA-filter och behöver inte alls skärpas upp lika mkt som från t ex 40d. Det borde alltså vara tvärtom.

Se bilderna i mitt album, tagna lite snabbt för en jämförelse, båda tagna i skugga. Vad säger ni? Vilken är bäst?

MVH Julle.

5D bilden ser onormalt oskarp ut, nästan som om det är pyttelite skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa - men kanske beror det på det kortare skärpedjupet, ögonen ser ju dugligt skarpa ut men bättre bör det vara.

Som Håkan säger ger 5D skarpare bilder än 40D p.g.a. det svagare AA-filtret.

Senast ändrad:
Kommer nog bli betydligt fler som sållar sig till FF-skaran framöver.

Gissar att det är många hobby-fotografer som inte är villiga att lägga 23.000:- för en kamera, som billigaste FF tidigare kostat. Begagnade 5D kostade också tidigare runt 19-20". Men nu helt plötsligt, får man en begagnad 5D för 2000:- mindre än en ny 50D. Så det är nog många som nu överväger att byta upp sig till 5D från tex 450D istället för till 50D.

Kommer säkert ut ännu fler beg. 5D när nya MKII finns i hyllorna i fotobutikerna, och man inte behöver köa längre.

Canon gnuggar säkert händerna när många tvingas byta sina EF-S objektiv till nya EF. Och L-optik har väl aldrig varit så hett som nu.

Verkligen roligt att FF sprider sig till en bredare massa. Och bra skarpa objektiv med stor bländaröppning och möjlighet till kort skärpedjup finns för acceptabla pengar också (tex 35/2, 50/1.8, 85/1.8, 100/2)

Vet inte vad det kan vara för inställning som spökar då?
Då jag kör RAW har ju inte bildinställningen något med denna bilden att göra.
Detta leder till en fråga då.
Eventuella focusfel beror väl alltid på objektivet?

Blir lite skeptisk nu då jag är stadig! på handen.
Kan väl knappast vara fel på kameran?

MVH Julle.

Vet inte vad det kan vara för inställning som spökar då?
Då jag kör RAW har ju inte bildinställningen något med denna bilden att göra.
Detta leder till en fråga då.
Eventuella focusfel beror väl alltid på objektivet?

Blir lite skeptisk nu då jag är stadig! på handen.
Kan väl knappast vara fel på kameran?

MVH Julle.

Fokusfel beror inte alltid på objektivet. Kan lika var kameran som spökar. Vet inte om du läst tråden om AF på 5DMKII?
Sedan spelar det ingen roll om du är säker på handen om inte hunden är säker på huvudet utan rör Sedan har du ett betydligt kortare skärpedjup på 5D än vad du hade på 40D. Använder du ditt 85/1.4 på 5D så har du på full glugg kortare skärpedjup och mindre marginal än på din gamla kamera.
Om du tror att ditt objektiv fokuserar fel så prova att ställa upp 3 batterier med 1 cm avstånd plus linjal. Fokusera på batteriet i mitten och se var fokus sitter.
Här är ett exempel.

Bilagor

• Test skärpa2-1.jpg
    Test skärpa2-1.jpg
    45.2 KB · Visningar: 333
Kidnappar tråden lite... har huvudbry. Jag har en köpare till
40D med 10-22, sigma 30/1.4 och tamron 17-50/2.8. Jag säljer det för ca 16000:-. Alla objektiv är riktigt bra men jag saknar "popen" i mina landskapsbilder (vilket är 90% av det jag tar). Jag skulle kunna få en 5D + 17-40/4L får dem pengarna. Är detta vist? Har drömt om FF ett tag och nu har jag chansen men jag förlorar en del riktigt schyssta objektiv.

Det kan nog bara du själv svara på. När jag gick från 20D till 5D och såg filerna från 5D så var det wow. Bilderna hade något som aldrig funnits i 20D.
Dessutom finns fördelar med sökaren och skärmen.
Det är däremot tveksamt om du skall välja 17-40 som första objektiv. Den är en riktigt vidvinklig sak på 5D.
24-70 eller 24-105 är klart mer flexibla alternativ.

jag sålde min 40d och 10-22 och sigma 30 för att köpa 5d precis som du funderar på, 17-40 hade jag redan. Det är tre månader sen och det är fortfarande wow, ångrar inte en sekund. Visserligen är en 24-**zoom mer flexibel, men klart du ska ha 17-40zoomen tycker jag, underbart objektiv på den kameran.

Någon som vet vad det kan kosta att lämna in kamera och objektiv för kontroll alternativt inställning/justering av focus?

MVH Julle.

jag sålde min 40d och 10-22 och sigma 30 för att köpa 5d precis som du funderar på, 17-40 hade jag redan. Det är tre månader sen och det är fortfarande wow, ångrar inte en sekund. Visserligen är en 24-**zoom mer flexibel, men klart du ska ha 17-40zoomen tycker jag, underbart objektiv på den kameran.

Beror förstås på vad man fotar. En 17-40 motsvarar ju nästan en 10-22 på en crop kamera. Det är ett fantastiskt bra objektiv men jag skulle inte vilja ha det som enda objektiv för det är ju inte särskilt allround.

Testade "batterifoto" inomhus, verkar vara ok.
Tog kameran och gick ut, tog lite bilder bara rätt upp och ned i RAW, exporterade jpeg i Lightroom utan att kompensera någonting.
Bländare 2,8.
Vissa bilder riktigt dålig skärpa, andra lite bättre.
ALLA bilder tagna med centrumpunkten.
Vad säger ni om detta?
Min kära 85:a var klockren på 40D:n.
Nu är det inte roligt kan jag lova, en nyinköpt 5D som jag knappt längtar efter att ta kort med ;-(
Tips och råd mottages tacksamt.

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=87577

MVH Julle.

Tycker nog att skärpan sitter där den skall på flera bilder. Du tror inte du lurar dig på det korta skärpedjupet? Du kör på 2,8 så skärpedjupet är ganska kort.

Du måste blända ner ett extra steg för att få samma skärpa som på 40D, det är ju bara så. Då FF har kortare skärpedjupet jämfört med crop.

Jag har också bytt från 40D till 5D och ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Det är verkligen WOW jämfört med crop ;)

Visat upp kameran nu och det som är felet är att skärpeplanet inte
är rätt i kameran, måste lämnas in och justeras, pust.
Testade mitt objektiv med en annan 5D, helt ok.
Testa L optik på mitt hus, oskärpa till vänster och i mitten.
Tog ca 15 bilder och ingen visade så skarpt som det borde göra, tyvärr tyvärr.

MVH Julle.

Testa L optik på mitt hus, oskärpa till vänster och i mitten.

I så fall måste det vara fel på objektivet också

FF är säkert bra på sina sätt men det medför ju också mer distortion, vinjettering eftersom objektiv presterar sämst i kanterna. Dessutom måste man ha större, tyngre objektiv jämfört med crop-format. Sökaren är säkert betydligt bättre än på min gamla 20D, men är den tillräckligt bra för att man ska kunna se skärpedjupet? Den gamla 5D har ju inte heller Live View, vilket nyare och billigare kameror har.

Senast ändrad:
Varför då

I så fall måste det vara fel på objektivet också

FF är säkert bra på sina sätt men det medför ju också mer distortion, vinjettering eftersom objektiv presterar sämst i kanterna. Dessutom måste man ha större, tyngre objektiv jämfört med crop-format. Sökaren är säkert betydligt bättre än på min gamla 20D, men är den tillräckligt bra för att man ska kunna se skärpedjupet? Den gamla 5D har ju inte heller Live View, vilket nyare och billigare kameror har.

Varför måste det vara fel på objektivet? Är objektivfattningen på kameran någon tiondels mm sned eller om sensorn sitter någon tiondels mm snett så borde man kunna få dessa problem!

Alla objektiv är riktigt bra men jag saknar "popen" i mina landskapsbilder (vilket är 90% av det jag tar). Jag skulle kunna få en

Om du mest fotar landskapsbilder så är det ju en fördel med större skärpedjup, dvs crop-format. Själv har jag tagit en hel del landskapsbilder med kompaktkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar