Jag ser ofta påståendet att 5D:s autofokus skulle vara långsam, men jag skulle vilja påstå att det är ett missförstånd. Det är seriebildtagningsförmågan som är långsam, autofokusen hänger lätt med ett passerande tåg i 200 km/h. Det är dock alltid bäst att låta autofokusen få följa motivet någon sekund innan du trycker av, då arbetar den följande autofokusen bäst (gäller för övrigt alla Canonkameror).
Se också till att aktivera de sex hjälpfokuspunkterna, välj sedan bara mittpunkten så får har en fokuspunkt stor som mittcirkeln. Liten nog att inte bli störd av ovidkommande, stor nog att hitta fokus snabbt och säkert. Om motivet täcker hela sökaren kan det vara idé att koppla på dom yttre fokuspunkterna också, men tänk då på att autofokusen kan låsa på fel del av motivet (stänkskärmen istället för föraren).
Sedan spelar (som andra redan nämnt) objektivet väldigt stor roll, ringformad USM är det som gäller. Det skiljer en del mellan olika USM objektiv också, vissa är snabbare än andra (beroende bl.a.på fokusrörelsens längd).
Ett sista tips är sedan att alltid ha kameran i läget för följande autofokus, så att du har hjälpfokuspunkterna aktiva, autofokusen är tillräckligt säker att den även klara stillastående motiv (anser både jag och Canon). Behövs finare nogranhet än den stora mittcirkeln (ex. för studio) växlar du bara över till singelläget, på så sätt kan du snabbt välja mellan mittpunkt, utökad mittpunkt eller alla fokuspunkter. Jag skulle aldrig vilja byta bort hjälpfokuspunkterna mot yttre korsformade fokuspunkter, möjligheten till en stor fokuspunkt i mitten är ovärdelig för mig.
/Sara