Annons

Snabba, ljusstarka objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jeckson

Medlem
Letar efter nya objektiv, ett normalzoom (24-70 f/2.8) samt ett tele (80-200 f/2.8) för att fota hundar i snabba rörelser. Har ett Tamron tele, men jag tycker inte det är tillräckligt snabbt för min smak.

Är det bara Nikkor som gäller?

Med tanke på att Nikons grejer kostar mer eller mindre dubbelt så mycket, är de i en helt annan klass.

Har du en DX-kamera kan du kika på gamla 70-200 VR I, den borde du få för 10 000 eller under det nu. Den funkar bra på DX men har ersatts av 70-200 VR II som funkar bättre på FX.

Sedan har Tamron lanserat en 24-70/2,8 med stabilisering, den kanske kan vara något. Jag tror inte den finns att köpa än och jag vet inte mycket om den, men den blir nog fin.

Om det som står i din profil stämmer så bör du ju också tänka på att varesig D40 eller D80 är särskilt snabb.

Ja jag vet att kamerhusen begränsar hastigheten också, ev blir det en D90 nu.
Men om man kikar på tamrons nya tele 70-200 f/2.8 och jämför det med t ex gamla Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF Zoom-Nikkor, hur tror ni skillnaden är?

Nikons prylar brukar ge bättre AF prestanda (snabbhet o exakthet) jämfört med objektiv från tredjeparts tillverkare.

Om Nikonobjektivet saknar AF-S benämning har den ingen fokusmotor, varmed autofokus inte funkar tillsammans med Nikon D40. D80 har fokusmotor... men det kan ändå vara bra att mer grundligt undersöka om objektivet verkligen ger AF med t ex D90 och D80 som ju har af motor i huset (dessa kamerahus är inte lika kompatibla som t ex d300…).

Och det är kanske bättre att du också skaffar en d300 eller d300s om du vill ha ännu bättre AF prestanda.

Se om du kan låna en D7000 och en D300S för att se hur mycket snabbare AF-en blir på kameran och hur mycket bättre ISO-prestanda du får där. Det skulle kanske ge mer att byta kameran istället för objektivet.

/Karl

Ja jag vet att kamerhusen begränsar hastigheten också, ev blir det en D90 nu.
Men om man kikar på tamrons nya tele 70-200 f/2.8 och jämför det med t ex gamla Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF Zoom-Nikkor, hur tror ni skillnaden är?
80-200 AF ger ingen AF alls på din D40 men det vet du väl redan. Får att få AF på D40n måste du ha AFS.

Tack för alla svar!
Och jadå, jag vet om det med af och af-s och vilka som passar och inte :)
Min vän testade mitt Tamron idag (med D300) och hon tyckte det var snabbt och bra, så det blir D80/D90, och behålla Tamron ett tag till

Tack igen!

AF egenskaper skilljer mellan D80/D90 och D300, där den senare är mer påkostad och ampassad för sportfoto. Så du får antagligen inte riktigt lika bra resultat med D90. Du kan säkert hitta en begagnad d300 för samma pengar som en ny d90 kostar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar